Jag ska byta en väggströmbrytare (bild 1) som tänder och släcker en taklampa men köpte i hastigheten en trappströmbrytare (bild 2). Jag kan tänka mig att den går att använda genom att ansluta fasledaren (L) till t.ex. anslutning L1 i trappströmbrytaren och tändtråden, som går till taklampan, till anslutning 1 i strömbrytarens övre rad. Rätt uppfattat?
När jag öppnar trappströmbrytaren ser jag att det är bara möjligt att ansluta kablar till anslutningar L1 och L2 samt till anslutning 1 i den övre raden.
När jag öppnar trappströmbrytaren ser jag att det är bara möjligt att ansluta kablar till anslutningar L1 och L2 samt till anslutning 1 i den övre raden.
Redigerat:
Det kommer funka.S Sinclair skrev:Jag ska byta en väggströmbrytare (bild 1) som tänder och släcker en taklampa men köpte i hastigheten en trappströmbrytare (bild 2). Jag kan tänka mig att den går att använda genom att ansluta fasledaren (L) till t.ex. anslutning L1 i trappströmbrytaren och tändtråden, som går till taklampan, till anslutning 1 i strömbrytarens övre rad. Rätt uppfattat?
Du lär inte hitta någon enklare brytare än en trapp ändå.S Sinclair skrev:Jag ska byta en väggströmbrytare (bild 1) som tänder och släcker en taklampa men köpte i hastigheten en trappströmbrytare (bild 2). Jag kan tänka mig att den går att använda genom att ansluta fasledaren (L) till t.ex. anslutning L1 i trappströmbrytaren och tändtråden, som går till taklampan, till anslutning 1 i strömbrytarens övre rad. Rätt uppfattat?
Vad är anledningen till bytet?
Är den befintliga inte trasig så är det ett rejält nerköp.
När väggkontakten ”vippas” till på-läget så tänds taklampan under en halv sekund och slocknar sedan. Så kan jag hålla på i en evighet. Det kanske kan även vara något fel i takbelysningen men ….snaggletooth skrev:
Klicka här för att svara