Jag ska byta en väggströmbrytare (bild 1) som tänder och släcker en taklampa men köpte i hastigheten en trappströmbrytare (bild 2). Jag kan tänka mig att den går att använda genom att ansluta fasledaren (L) till t.ex. anslutning L1 i trappströmbrytaren och tändtråden, som går till taklampan, till anslutning 1 i strömbrytarens övre rad. Rätt uppfattat?
När jag öppnar trappströmbrytaren ser jag att det är bara möjligt att ansluta kablar till anslutningar L1 och L2 samt till anslutning 1 i den övre raden.

• Vit strömbrytare för väggmontering, rektangulär med avrundade hörn, belägen på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappströmbrytare med anslutningar och text från Biltema, modell 46-907 LB80012, för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Sinclair skrev:
Jag ska byta en väggströmbrytare (bild 1) som tänder och släcker en taklampa men köpte i hastigheten en trappströmbrytare (bild 2). Jag kan tänka mig att den går att använda genom att ansluta fasledaren (L) till t.ex. anslutning L1 i trappströmbrytaren och tändtråden, som går till taklampan, till anslutning 1 i strömbrytarens övre rad. Rätt uppfattat?
Det kommer funka.

Tack!

S Sinclair skrev:
När jag öppnar trappströmbrytaren ser jag att det är bara möjligt att ansluta kablar till anslutningar L1 och L2 samt till anslutning 1 i den övre raden.
Du lär inte hitta någon enklare brytare än en trapp ändå.
Vad är anledningen till bytet?
Är den befintliga inte trasig så är det ett rejält nerköp.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Du lär inte hitta någon enklare brytare än en trapp ändå.
Vad är anledningen till bytet?
Är den befintliga inte trasig så är det ett rejält nerköp.
När väggkontakten ”vippas” till på-läget så tänds taklampan under en halv sekund och slocknar sedan. Så kan jag hålla på i en evighet. Det kanske kan även vara något fel i takbelysningen men ….

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.