Hej,

Har en gammal bergvärmepump som strulat till och från i ett par år och nu känns det som hög tid att byta ut den. Fler gånger i veckan lyser en varningslampa "Utlöst motorskydd - kompressor". Jag trycker på återställningsknappen och den morrar i gång igen. Pumpen värmer två flerfamiljshus med totalt 8 lägenheter i, samt varmvatten. Går en kulvert från hus 1 till 2.

Ett alternativ är ju att byta kompressorn men då anläggning är sedan 1998 ser jag fördelarna med att byta ut hela paketet.

Dessvärre hittar jag inga uppgifter om borrhålens djup! För jag är rätt säker på att det är dubbla hål borrade. Finns varken kvar handlingar sedan installationen, ingenting hos kommunen eller via söktjänster på nätet. Ingen tidigare ägare minns heller.

Så, kan man byta ut pumpen i alla fall? Vad riskerar man?
Kan en installatör/säljare av pumparna mäta sig fram till djupet på nåt sätt?
Säger mängden köldmedel någonting?

Tack! //Jocke

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Tyvärr finns inte hålen utmätta på SGU:s karta. (jag kom inte på vad den hette när jag skrev inlägget, därav "söktjänster på nätet" :)

Har inte kunnat se nån temp på inkommande köldbärare. Detta är en gammal och helt analog maskin där de enda inställningar jag kan göra är två vred; "driftstermostat värmepump max 50 grader" och sedan en för elpatronen som ska ställas in 3-4 grader lägre än värmepumpen...

Per Ola Persson
S swe.jocke skrev:
Hej,

Har en gammal bergvärmepump som strulat till och från i ett par år och nu känns det som hög tid att byta ut den. Fler gånger i veckan lyser en varningslampa "Utlöst motorskydd - kompressor". Jag trycker på återställningsknappen och den morrar i gång igen. Pumpen värmer två flerfamiljshus med totalt 8 lägenheter i, samt varmvatten. Går en kulvert från hus 1 till 2.

Ett alternativ är ju att byta kompressorn men då anläggning är sedan 1998 ser jag fördelarna med att byta ut hela paketet.

Dessvärre hittar jag inga uppgifter om borrhålens djup! För jag är rätt säker på att det är dubbla hål borrade. Finns varken kvar handlingar sedan installationen, ingenting hos kommunen eller via söktjänster på nätet. Ingen tidigare ägare minns heller.

Så, kan man byta ut pumpen i alla fall? Vad riskerar man?
Kan en installatör/säljare av pumparna mäta sig fram till djupet på nåt sätt?
Säger mängden köldmedel någonting?

Tack! //Jocke
Hej
VIlken storlek har du på värmepumpen idag?
Kan du se temperatur på inkommande från borrhålet (köldbärare in samt köldbärare ut)?
Var i landet är det du bor (olika temp. i berget beroende på årsmedeltemperatur)?

Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Hej
VIlken storlek har du på värmepumpen idag?
Kan du se temperatur på inkommande från borrhålet (köldbärare in samt köldbärare ut)?
Var i landet är det du bor (olika temp. i berget beroende på årsmedeltemperatur)?
Tack för svar.

Tror det är på 18 kw? Låter väl rimligt med 500 kvm som ska värmas..
Finns tyvärr ingenstans att se de olika temperaturerna. Bor i Sundsvall.

• Etikett på en värmepump av märket Thorvent med tekniska specifikationer och återställningsknappar för kompressor och vätskepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en termometer på inkommande ledning.
Vet du hur mycket av behovet den täcker?

Nej vet inte hur mycket av behovet den täcker. Tror att en hel del går på tillsatsvärmen. Behöver jag veta temp för att förstå om det är möjligt att trycka in en ny anläggning på befintliga hålen?

S swe.jocke skrev:
Har inte kunnat se nån temp på inkommande köldbärare. Detta är en gammal och helt analog maskin
Man kan alltid mäta temperaturen själv...

P Pucco skrev:
Alla energibrunnar finns registrerade hos SGU.
Titta här på kartan om du hittar din: [länk]

Edit. F--n jag var lite för långsam.
Tyvärr är det inte så .... här omkring så har en borrare inte anmält alla hål han borrat så dom finns inte utmärkt på sgu lista

S swe.jocke skrev:
Nej vet inte hur mycket av behovet den täcker. Tror att en hel del går på tillsatsvärmen. Behöver jag veta temp för att förstå om det är möjligt att trycka in en ny anläggning på befintliga hålen?
Nej, men det ger en hint om huruvida det går att sätta en större pump för att minska behovet av tillsatsvärme.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Temperaturen ger en bra fingervisning om hur hårt borrhålet är belastat. En ny anläggning har lite högre verkningsgrad och troligen dimensionerar man den för lite högre effekttäckning än för några decennier sedan, så belastningen på borrhålet kommer att öka med en ny anläggning.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
useless useless skrev:
Temperaturen ger en bra fingervisning om hur hårt borrhålet är belastat. En ny anläggning har lite högre verkningsgrad och troligen dimensionerar man den för lite högre effekttäckning än för några decennier sedan, så belastningen på borrhålet kommer att öka med en ny anläggning.
Vad kan man dra för slutsatser om man vet temperaturen? Säg att man har en pump på X kW från år Y (eller COP Z). Vad säger det om möjligheten att uppgradera till senaste och/eller större pump om (lägsta över året antar jag) brine-in ligger på 0? 2? 5? Finns det någon smart tumregel att tillämpa?

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Temperaturen i kombination med hur mycket tillskott som behövs ger en ganska bra fingervisning om vad hålet pallar med.
Ligger man på några enstaka minus i slutet av säsongen och har lite eltillskott så tas den mesta energin från hålet och det bör räcka till för en ny pump.

Om borrdjupet är okänt är det bäst är att välja en varvtalsstyrd värmepump som anpassar varvtalet till hur kallt hålet max får bli. Sedan får man utvärdera om det behövs ett andra borrhål, jordvärmeslinga eller motsvarande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.