Jag ska byta till en ny diskmaskin och ser att kopplingarna till blandarens varmvatten och diskmaskinstillopp är ganska ärgade. Gissar att jag använde nåt billigt skräp kring 2010 när jag petade där senast.
Kanske är bäst att byta dessa eller tror ni dom kommer hålla trots hur de ser ut?
Nu är jag inte nära och kan mäta men det är väl 20 på pex och 10 på blandaren? Vad är det för övergång och dimensioner till diskmaskinens aquastop-grej?
Kanske är bäst att byta dessa eller tror ni dom kommer hålla trots hur de ser ut?
Nu är jag inte nära och kan mäta men det är väl 20 på pex och 10 på blandaren? Vad är det för övergång och dimensioner till diskmaskinens aquastop-grej?
Det där ser ju inte direkt bra ut.G gluecifer skrev:
Kromet börjar ju dessutom släppa på KV-ventilen. 🙄🙄
Dessutom är det big "no-no" med gängtejp på klämringskopplingar.
På diskmaskinens Aquastop är det en bussning med invändig ansats för planpackning.
Likt denna: https://www.trio-perfekta.se/productvariation/8187017
Dessutom ser 10mm klämringen på ovansidan till diskmaskinen kraftigt överdragen ut.
Detta brukar normalt vara ett tecken på att stödhylsa saknas i blandarröret.
10mm är ju standard på blandare med kopparrör.
"Förr" var denna standard 8mm.
Idag har nästan alla blandare standard med flexislangar med lekande mutter alternativt 10mm slätända.
Vitt skyddsrör skvallrar om att det antagligen är Uponor 15x2,5mm PEX.G gluecifer skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara