Har bilat upp plattan i ett litet rum (8 m2) för att isolera, lägga golvvärme och ta in ett bubbelbadkar. Hade förväntat mig att hitta avlopp av gjutjärn eller betong eller något men hittade PVC. Huset är byggt 1950 så jag antar att detta är gjort senare?

Frågan är om jag bör byta ut rören eller kan låta de vara kvar och bara komplettera med en extra brunn? (Längst ner till vänster på bilden finns en skarv till en brunn i gjutjärn och den skall givetvis bort)

Om man skall byta måste man väl bila upp även i angränsande rum (3 st)?

Tacksam för råd och synpunkter!

• Avlopp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl bra ut det där. Kolla bara noga så du inte skadat rören nånstans innan du lägger igen.

Mvh Andreas

Det är alltså okej med plaströr om de är hela? Jag har 110 plaströr från 1969. Klarar jag mig ifrån ett byte?

/Jörgen

erikssonjorgen skrev:
Det är alltså okej med plaströr om de är hela? Jag har 110 plaströr från 1969. Klarar jag mig ifrån ett byte?

/Jörgen
ska du bila upp dem så lär de nog spricka och du får byta ändå ( pga spröd plast )
annars om du inte har problem i dagsläget är det nog inget att oroa sig för

Tack drakhenke, men om de klarar sig, som det verkar ha gjort för Algen, är det då ok att inte byta när man ända har bilat upp för att flytta lite avlopp och brunnar?

/Jörgen

Alltså, jag menar: Hur mycket slits plaströr på 40 år? Livslängd?

Finns det regler som säger att de ska bytas (jmf golvbrunnar)?

/Jörgen

Är det limmade muffar kan limmet ha skadat röret och det kan gå tvärt av.

Protte

enklast att byta nu när du ändå bilat upp allt. Sen om du fortsätter en bit in i nästa rum så vet du ju att du inte behöver göra något i det här rummet om det blir aktuellt att byta längre bort.

Staffans2000
Det ser ut som om dina rör är circa: 25-30 år gamla. De är inte limmade, utan utrustade med en gummitätning av "läpptyp".
Om rören är oskadda skulle i vart fall jag inte byta ut dem.

Staffan

erikssonjorgen skrev:
Alltså, jag menar: Hur mycket slits plaströr på 40 år? Livslängd?

Finns det regler som säger att de ska bytas (jmf golvbrunnar)?

/Jörgen
utan att ha alla fakta så har jag för mig att plast rör har en beräknad livs längd på 40 - 60
år och gjutjärn 60 - 80 år, om jag inte minns helt fel läste jag det i vvs teknikhandboken anno 2008 för ett tag sedan, men jag kan ha fel

OK, tack för svar.

Ska försöka sammanfatta vad ni skriver:
drakhenke: Menar att plaströr har en livslängd på 40-60 år.
staffan2000: Tittar på trådskaparens bild och kommenterar mina rör... ;-) Helt ok! Menar att 25-30 år är ok. Ingen limning.
paesan: Har samma tanke som jag OM jag ska byta.
prototypen: Limmat är inte bra. Överväg byte om de är limmade.

Hoppas att detta sammanfattar bra. Jag får bila och kolla hur det ser ut.

Men om jag tolkar er rätt så ska det bytas då de är 40+ och kan vara limmade. Jag byter då så långt in i nästa rum jag kan.

Korrekt?

/Jörgen

Staffans2000
Erikssonjorgen.

Det är tur att du är mer alert än jag.
Är inte rören av den första generationen (ljusgrå) så håller de väldigt länge.

En med klädsam rådnad: Staffan

Staffan2000: Du klär i rosa ;-)
Jag tar reda på om mina rör är gråa och tråkiga eller i annan färg då de håller "väldigt länge". Hmm, hur länge? Blir ju nyfiken.... Så klart.

/Jörgen

Staffans2000
Det är det ingen som vet ännu!
De första plaströren som kom ut på marknaden var av dålig kvalite.
Därefter gjordes rören såväl tjockare samt av en bättre plast.
DE på bilden började tillverkas i slutet av 70talet om jag minnes rätt.De har en fastklämd gummiring som inte kan lossna vid skarvning.

Nu med normal hudfärg: Staffan

enda gången du bör byta dem där rören i dagsläget är om du.
1. har bakfall fsat då kan du bara ta å palla upp så att du får fall i rätt riktning.
2. om dem har gått sönder vid ditt bilnings arbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.