3 635 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Byggställning ansvar
Jag har en byggställning som jag ibland lånar ut, några gånger har jag även hjälpt till att sätta upp den hos andra personer men oftast har dom bara hämtat den. Ifall en olycka skulle ske, har jag då något ansvar?
Det jag mest är bekymrad över är ifall nån yrkesperson skadar sig(speciellt om jag anses ha satt upp den), även om denne inte borde beträtt ställningen eftersom jag inte är ställningsbyggare med rätt certifikat.
En yrkesperson har väl en anställning i ett företag, som då har ett arbetsgivaransvar.
Yrkespersoner brukar också ha sin egen utrustning när något jobb ska utföras.
Dessa frågor är extremt luriga och svårutredda ifall något skulle hända.
Yrkespersoner brukar också ha sin egen utrustning när något jobb ska utföras.
Dessa frågor är extremt luriga och svårutredda ifall något skulle hända.
Om du äger den privat och lånar ut den privat och ej "hyr ut den".
Bör du endast kunna bli skadeståndsansvarig om du har bidragt till eller orsakat olycka genom uppsåt eller slarv.
Sker utlånandet i regelbunden omfattning är det alltid bra att kontrollera med en jurist.
Bör du endast kunna bli skadeståndsansvarig om du har bidragt till eller orsakat olycka genom uppsåt eller slarv.
Sker utlånandet i regelbunden omfattning är det alltid bra att kontrollera med en jurist.
Låt säga att någon lånar ställningen av dig privat, och du hjälper till att sätta upp den, men fortfarande i en rent privat form, utan någon annan ersättning än möjligtvis en självkostnad, så *bör* du inte ha något direkt ansvar.
Om det däremot börjar räknas som nån yrkesmässig del så kan det säkert finnas en hel del krav på dig och den stora frågan är väl var den gränsen går?
Men, för att ta ditt exempel på att en yrkesman skadar sig på din ställning, som du hjälpt till att ställa upp.
Då kan det helt klart bli frågan om skadestånd, men till byggherren, dvs oftast den som lånat ställningen av dig.
I och med att du inte har några certifikat eller ger några utfästelser, utan enbart lånar ut den i befintligt skick i form av en privat vän-tjänst så ser jag inte att den som lånat den av dig kan ställa några formella krav på dig.
Men som sagt, börjar det tolkas som något annat än ett privat lån så kan det säkert bli annorlunda.
Frågan är om ett papper med en ansvarsfriskrivning gör det mer eller mindre yrkesmässigt?
Om det däremot börjar räknas som nån yrkesmässig del så kan det säkert finnas en hel del krav på dig och den stora frågan är väl var den gränsen går?
Men, för att ta ditt exempel på att en yrkesman skadar sig på din ställning, som du hjälpt till att ställa upp.
Då kan det helt klart bli frågan om skadestånd, men till byggherren, dvs oftast den som lånat ställningen av dig.
I och med att du inte har några certifikat eller ger några utfästelser, utan enbart lånar ut den i befintligt skick i form av en privat vän-tjänst så ser jag inte att den som lånat den av dig kan ställa några formella krav på dig.
Men som sagt, börjar det tolkas som något annat än ett privat lån så kan det säkert bli annorlunda.
Frågan är om ett papper med en ansvarsfriskrivning gör det mer eller mindre yrkesmässigt?
Kollade med lånaren, han sa att dom som han ev. ska anlita är ägare eller delägare av företagen och inte anställda så därför gäller inte reglerna med ställnigar dessa. Vet inte om detta stämmer och ifall det blir bättre eller sämre för min del. Utlåningen är annars rent privat och kan inte anses som yrkesmässig även av skatteverkets värsta lagtolkare.
jobbar som plåtslagare och går aldrig upp på en ställning byggd av privatperson då företagsförsäkringen inte gäller
Klicka här för att svara
