Byggahus.se
Hejsan,

Är det någon som vet om det är svårt att få stycka av ödetomt med tidigare stuga och sedan få bygglov för att flytta dit äldre hus?
 
Hur långt är ett snöre?

Tyvärr tror jag att du måste vara lite mer specifik om du skall kunna få några bra svar.

På vissa platser är det busenkelt att få bygglov för nästan vad som helst, på andra är det nästan omöjligt att ens få smälla upp en friggebod.

Saker som alltid är gör det svårt är om det är nära vatten (strandskyddsregler), om det är känslig natur på annat sätt.

Går det att anordna avlopp?

Går det att komma ut på en väg från tomten.

Det faktum att det redan står en stuga på tomten tror jag ökar chansen att du skall kunna få bygglov utan större problem. Det att du flyttar dit ett existerande hus, gör ingen skillnad mot att bygga nytt. Möjligen är det negativt, för då minskar dina möjligheter att anpassa bygget mot ev. synpunkter som bygglovsmyndigheten kan ha.

Jag vet inte om ett flyttat hus bedöms efter samma regler som ett nybygge, i så fall kan det ge stora problem, efterssom det knappast uppfyller moderna krav på energisnålhet, eller handikappsanpassning.
 
Haha! Ja, jag hade på känn att jag måste specificera mig lite. Den tilltänkta tomten ligger på landet och tillhör en större gård som dels hyr ut torp, dels har sålt av en del av dem. Det är således utanför detaljplanerat område. De flesta torpen som ligger spridda runtom är från 1750 -1800-talet, skulle jag gissa. Så också torpet som en gång legat på denna tomt, men som har rivits på grund av det totala förfall det först fått genomlida. Väg finns till tomten. Vad gäller avlopp har nog de flesta "enkla" avlopp (vad det betyder, vet jag inte - ursäkta min okunnighet.). Vatten har var och en från borrade brunnar. Strandskydd gäller inte för tomten.
Det vi tänkt för tomten är alltså ett mindre torp för fritidsändamål.
 
Om tomten fortfarande varit bebyggd skulle du kunnat hävda "pågående markanvändning". Då skulle kommunen knappast kunnat hindra upprustning av befintlig byggnad eller att du ersatt den med annat lämpligt hus för samma användning.

Men nu används marken INTE för "bostadsändamål". Därför står du på ruta noll, och måste övertyga byggnadsnämnden, som i sin tur frågar hälsovårdsnämnden om din lösning av vatten och avlopp. Vill du skaffa snabbare besked och överblick bör du därför tala direkt med båda dessa myndigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.