Byggahus.se
Jag hjälper någon med bygglov för ett bostadshus med två lägenheter. Nu vill vi se om vi kan få bygglov med en lägenhet registreras som permanent bostadshus och en lägenhet som fritidshus. Kommunen säger att de bara vill behandla ansökan om någon av de två är anmält. Jag undrar om det finns regler för detta eller om kommunen inte vill försvåra ansökan för sig. Jag kan inte hitta några regler. Är det någon som vet något om detta?
 
Arne Stenger Arne Stenger skrev:
Jag hjälper någon med bygglov för ett bostadshus med två lägenheter. Nu vill vi se om vi kan få bygglov med en lägenhet registreras som permanent bostadshus och en lägenhet som fritidshus. Kommunen säger att de bara vill behandla ansökan om någon av de två är anmält. Jag undrar om det finns regler för detta eller om kommunen inte vill försvåra ansökan för sig. Jag kan inte hitta några regler. Är det någon som vet något om detta?
Om det bara är två lägenheter varför inte bara låta det vara 1 hus? en eller två bostadshus är väl alltid likställda för regler? Men efter som du frågar så kanske jag har fel här =)
 
Om det gäller byggregler så bör det väl gå att anse att det är ett enbostadshus. Men det är klart är båda lägenheterna lika stora är det väl svårt att hävda att den ena är till svärmor och därför inte behöver uppfylla alla tillgänglighets regler med bandysal till badrum och fullt kök osv.
 
Claes Sörmland
Arne Stenger Arne Stenger skrev:
Jag hjälper någon med bygglov för ett bostadshus med två lägenheter. Nu vill vi se om vi kan få bygglov med en lägenhet registreras som permanent bostadshus och en lägenhet som fritidshus. Kommunen säger att de bara vill behandla ansökan om någon av de två är anmält. Jag undrar om det finns regler för detta eller om kommunen inte vill försvåra ansökan för sig. Jag kan inte hitta några regler. Är det någon som vet något om detta?
Reglerna är lätta, om du inkommer med en bygglovsansökan för en åtgärd så ska kommunen behandla den utifrån det som du har angivit. Kommunen har rätt att bifalla eller avslå ansökan som den är.

Kommunen har också en rådgivningsskyldighet enligt förvaltningslagen, att underlätta för dig att tillvarata dina intressen. Ser de t ex att de av ett uppenbart skäl barkar mot avslag ska de således hjälpa dig med den infon.

Så i sammanfattning så kan kommunen inte neka dig att få en bygglovsanöskan prövad att t ex en lägenhet i en byggnad uppförs som fritidsbostad och en annan som permanentbostad. Du bestämmer själv vad du söker bygglov för. Kommunen prövar utifrån detta.
 
Tack för svaren, men jag kanske behöver förtydliga min fråga. Huset finns redan där men byggdes en gång utan bygglov. Preskriptionstiden är sedan länge passerad, men kommunen vill bara göra detta lagligt om alla regler för tillgänglighet följs. Nu vägrar kommunen bygglov för en permanent och en fritidsdel. Alternativet är att vi registrerar allt som fritidshus, men det vill vi helst inte göra.
 
Jag tror regelverket ändrades 2014 och öppnar upp för det ni vill göra, men det tillhör nog ovanligheterna.
Varför inte ansöka om fritidshus för hela bygget/bägge lägenheterna?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Arne Stenger Arne Stenger skrev:
Tack för svaren, men jag kanske behöver förtydliga min fråga. Huset finns redan där men byggdes en gång utan bygglov. Preskriptionstiden är sedan länge passerad, men kommunen vill bara göra detta lagligt om alla regler för tillgänglighet följs. Nu vägrar kommunen bygglov för en permanent och en fritidsdel. Alternativet är att vi registrerar allt som fritidshus, men det vill vi helst inte göra.
Bygglov i efterhand är en mycket dåligt reglerat i PBL, det finns nästan ingen lagtext, utan bygger mer på någon sorts praxis och tradition av godtyckliga beslut som har uppstått ute i kommunerna. Så det är svårt att säga att ni har några särskilda rättigheter utifrån detta.

Men i grund och botten så ska ni söka bygglov utifrån den användning ni ämnar ha för respektive lägenhet. Kommunen ska inte tvinga er att bryta mot lagen och ge falska uppgifter i bygglovsansökan om den planerade användningen av respektive lägenhet och dess utformning.
 
O
En idé är att söka lite bland domar för att se om liknande situation berörts tidigare. Kanske finns liknande fall där ett bostadshus uppförts utan lov och med brister i tillgängligheten där dessa brister sedan blivit föremål för prövning i domstol.

Vad blir det för nackdelar om du söker hela huset som ett fritidshus?
 
P
Om den ena lägenheten är permanent borde det finnas anledning att misstänka att även den andra lägenheten är permanent. Då är det tveksamt om det finns skäl att frångå tillgänglighetskraven för den ena.

FritidsHUS känns som en ledtråd, att det inte heter fritidsbostad eller fritidslägenhet. Men däremot skulle det kanske kunna vara en gästbostad eller studentbostad med låg standard och liten BOA?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det gäller byggregler så bör det väl gå att anse att det är ett enbostadshus. Men det är klart är båda lägenheterna lika stora är det väl svårt att hävda att den ena är till svärmor och därför inte behöver uppfylla alla tillgänglighets regler med bandysal till badrum och fullt kök osv.
Vårt badrum som uppfyller kraven på tillgänglighet mäter ca 2x2.2 meter, så speciellt mycket bandy blir det inte spelat. Tycker heller inte att köket är speciellt fult. Kan faktiskt inte minnas att tillgänglighetsktaven spelade någon roll alls nät vi planerade det.
 
P
N nybyggarn3 skrev:
Vårt badrum som uppfyller kraven på tillgänglighet mäter ca 2x2.2 meter, så speciellt mycket bandy blir det inte spelat. Tycker heller inte att köket är speciellt fult. Kan faktiskt inte minnas att tillgänglighetsktaven spelade någon roll alls nät vi planerade det.
2,2x2 är dessutom större än vad som krävs för grundläggande tillgänglighet
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
P Patmark skrev:
2,2x2 är dessutom större än vad som krävs för grundläggande tillgänglighet
Så är det. Vi valde att lyxa till det lite:)
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vårt badrum som uppfyller kraven på tillgänglighet mäter ca 2x2.2 meter, så speciellt mycket bandy blir det inte spelat. Tycker heller inte att köket är speciellt fult. Kan faktiskt inte minnas att tillgänglighetsktaven spelade någon roll alls nät vi planerade det.
Jag tror du får läsa vad jag skrev en gång till =)
"FULLT" inte "FULT". Dvs att fullt utrustat kök, har man en mindre lägenhet för uthyrning där man ser att det inte bor en familj utan möjligen en person med en inklämd respektive på besök eller för kortare uthyrning via AirBnB eller liknande kanske man inte tycker att det behövs ett stort kök med ugn och diskmaskin o frys utan en liten kyl i ett skåp samt kokplatta och micro, och vask räcker. Klämmer man ihop det på en liten yta blir det svårt (tar onödigt mycket plats i anspråk) att få till det om det ska gå att kunna svänga runt en rullstol mm.
 
T TypRätt skrev:
Jag tror du får läsa vad jag skrev en gång till =)
"FULLT" inte "FULT". Dvs att fullt utrustat kök, har man en mindre lägenhet för uthyrning där man ser att det inte bor en familj utan möjligen en person med en inklämd respektive på besök eller för kortare uthyrning via AirBnB eller liknande kanske man inte tycker att det behövs ett stort kök med ugn och diskmaskin o frys utan en liten kyl i ett skåp samt kokplatta och micro, och vask räcker. Klämmer man ihop det på en liten yta blir det svårt (tar onödigt mycket plats i anspråk) att få till det om det ska gå att kunna svänga runt en rullstol mm.
Jag läste helt klart lite slarvigt. Nu är jag ingen expert men tror inte att tillgänglighetskraven kräver diskmaskin, ugn eller stort kylskåp. Min upplevelse är att ett vettigt planerat kök också är tillgängligt.Men det är klart att om man vill klämma in en lägenhet på extremt liten yta, t.ex. för att hyra ut på AirBnB, då kan det säkert bli ett problem.

Eller om ena lägenheten ligger en trappa upp. Då kan det ju bli väldigt besvärligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.