Byggahus.se
PeterFalun
A AndersS skrev:
Syns tydligare på den här bilden med fastighetsgränser.
[bild]
hur stor är tomten?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
hur stor är tomten?
887m2 inkl vägen till grannfastigheten.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
framgick det någonstans vad tomten kostat?

det är kanske sagt, men då är det väl grannen som styckat av sin tomt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
även med ev tillgång till övre delen av tomten via vad jag antar är grannens uppfart är väl tillgängligheten inte helt hemma, skulle vara intressant med fakta här hur de fick igenom detta. Jämför tex med vissa trådar här där tillgänglighet måste lösas med ramp på slutbesiktning som sedan kan monteras bort efteråt. Här känns det ju som de fått ett generellt undantag på något vis

Sedan när man såg bilden på snöiga backen och en stålstolpe får man verkligen hoppas att granne sandar backen väl och att de har något påkörningsskydd Modernt hus, snöig omgivning, röd cirkel markerar något, gråmorgon eller kväll, text "Husdrömmar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 12 till
  • Laddar…
K
K Kvackatore skrev:
Sa hon verkligen det?
Gert undrade vad inköpspriset var, och sen undra han vad det kosta att såga till det. Då sa hon att det var hennes jobb vilket jag tolka som att det var hennes design, underförstått att man inte bara kan gå till närmaste fräs och lämna in den. Sen sa hon att en möbelsnickare säkert kunnat göra det för en rimlig peng.
Du får nog se om det för så var det inte riktigt. Gert undrar vad det kostade och då sa hon att plankan gick på 3500. Då frågar han "och bearbetningen?", varpå hon svarar "den har ju jag gjort". Vilket väl inte riktigt var sanningen? Dessutom tillkommer ju ben etc. Det är nog inte gratis att gå till ett snickeri och få det fräst på det sättet, inte för att man måste göra det. Jag var dock lite fundersam på sprickan, brukar man inte sätta någon sammanfogning typ fluga för att inte sprickan ska torka isär?
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
... men barn är även uppfinningsrika och i grupp kan mycket hända.
Nej, barn i Belgien tillåts inte vara uppfinningsrika (barnaga är fortfarande tillåtet där) 😠
 
  • Ledsen
Kvackatore
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Gert undrar vad det kostade och då sa hon att plankan gick på 3500. Då frågar han "och bearbetningen?", varpå hon svarar "den har ju jag gjort".
Jag tror ändå hon menade att design är en del av bearbetningen, eftersom hon i nästa stycke sa att en möbelsnickare säkert kan hjälpa till. Underförstått, en möbelsnickare kan både design och det praktiska.

Funderade också på sprickan och med småbarn själv så tänkte jag att det kommer skita sig när första mjölkglaset spills ut. Kan ingenting om behandling av sådana möbler men tänker någon form av epoxy eller liknande.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Brukar inte kolla på dessa progarm men kollade lite på denna och de lockade mig inte direkt att kolla på fler. De började ju programmet mitt i bygget! Behöver SVT mer än 10miljarder för att göra hela program? :O
 
K Kvackatore skrev:
Jag tror ändå hon menade att design är en del av bearbetningen, eftersom hon i nästa stycke sa att en möbelsnickare säkert kan hjälpa till. Underförstått, en möbelsnickare kan både design och det praktiska.

Funderade också på sprickan och med småbarn själv så tänkte jag att det kommer skita sig när första mjölkglaset spills ut. Kan ingenting om behandling av sådana möbler men tänker någon form av epoxy eller liknande.
Jag har lärt mig av livet att när någon skapar något kreativt och vackert(som detta bord var) så får det praktiska stå tillbaka. Fanns en tid då även jag påpekade potentiella risker och problem med produkter som mest skapas utifrån att de skall vara vackra men det har jag inget för. I 99,9% av livstiden av detta bord kommer det inte spillas någon mjölk men det kommer vara vackert under 100% av tiden. 🙂
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
I 99,9% av livstiden av detta bord kommer det inte spillas någon mjölk men det kommer vara vackert under 100% av tiden. 🙂
Men i 100% av tiden kommer det spillas vin. 🍷
 
engs
V ViktorHg skrev:
Att hon sa att det var hon som gjort bordet kändes lite hårt mot stackaren som körde fräsen och gjorde större delen av slipningen.. men fränt hus!
Att måla / lasera ett sådant fint stycke trä tycker jag var dumt. Eller lite ådring syntes ju men det känns så dumt att inte ta vara på träets naturliga skönhet bättre om man nu ändå vill ha en sådan solid skiva från ett enda träd.

Fast allt detta med bordet, "jobbigt att måla" och utvikningen av andra stylthus, är väl ett tecken på att allt med själva husbygget flöt på bra.
Det fanns inget saftig byggmiss, bråk med byggjobbare, entreprenör etc. att ta med, så de fick brodera ut det hela för att få ihop en timmes TV. (Nackdelen med tablå-TV och fördelen med sånt som bara är tänkt att streamas generellt, slipper utfyllnad med det senare, det är inget måste i vilket fall).

Vilket är det bästa betyg man kan få i sådana här program, dvs det är lite tråkigt för det mesta flyter på som planerat. Så det gjorde de bra.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
En sak som slog mig när jag nu sneglade på målningsmomentet i programmet.

Finns det inte risk för att panelen med växlande årstider blir randig? Det var ju i princip en lockläcktpanel med locken i någon liknande 2”x2” som lock. Av egen (bitter) erfarenhet rör sig väl en sådan panel med årstiderna som riskerar att frilägga omålad panel.
 
  • Gilla
Mats Lj och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Att måla / lasera ett sådant fint stycke trä tycker jag var dumt. Eller lite ådring syntes ju men det känns så dumt att inte ta vara på träets naturliga skönhet bättre om man nu ändå vill ha en sådan solid skiva från ett enda träd.

Fast allt detta med bordet, "jobbigt att måla" och utvikningen av andra stylthus, är väl ett tecken på att allt med själva husbygget flöt på bra.
Det fanns inget saftig byggmiss, bråk med byggjobbare, entreprenör etc. att ta med, så de fick brodera ut det hela för att få ihop en timmes TV. (Nackdelen med tablå-TV och fördelen med sånt som bara är tänkt att streamas generellt, slipper utfyllnad med det senare, det är inget måste i vilket fall).

Vilket är det bästa betyg man kan få i sådana här program, dvs det är lite tråkigt för det mesta flyter på som planerat. Så det gjorde de bra.
Var det inte tjärfärg ?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Brukar inte kolla på dessa progarm men kollade lite på denna och de lockade mig inte direkt att kolla på fler. De började ju programmet mitt i bygget! Behöver SVT mer än 10miljarder för att göra hela program? :O
De hade ju problem ifjol med att ingen hann klart med sina byggen så då körde de lite fler säkra kort ;)

yonna yonna skrev:
Varför fick vi inte se det - borde väl finnas entredörr och ev extratoa och utrymme för pentry el ngt liknande? Bottenvåningen verkar väl vara mest en korridor? Men i övrigt tycker jag det blev ett fint hus, för en ung familj.
Ja jag är väldigt nyfiken på det. Vi som hängt med minns ju göteborgsprojektet med hissen på en liknande bergig tomt. Här är ju verkligen tillgängligheten minimal.
De kan ju knappast fått flytta in när inte det är löst. Eller?

Immobil Immobil skrev:
Hur har man kommit undan tillgänglighetskraven? Utetrappan är enormt lång och spiraltrappan inne tar man sig varken upp eller nerför med en rullstol.
Ja och nedre plan verkar vara det som kanske är mer tillgängligt. Men då är det ju en hel del funktioner som ska finnas där...
Vette fasiken om jag hade kört spiraltrappa med små barn heller.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.