Hade lite osb och plyfa över, så tänkte att jag skulle bygga en soltork för virke. Eller solarkiln som de heter. Ska bli intressant att se hur det fungerar :)

Det jag är lite lur på är vilken typ utav solpanel jag kan tänkas behöva för att driva fläktarna?

Har mängder med kylfläktar från datorer som jag tänker att man skulle kunna använda. Eller är de någon som har ett bättre tips så är jag mottaglig.

En delvis byggd soltork för virke konstruerad av OSB och plywood i ett gammalt ladutak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB- och plywoodkonstruktion av en soltork för virke med en stege framför under uppbyggnad i ett ladorum.
Skapa konto

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Tänkte isolera alla väggar
Delvis isolerat träkonstruktionsutrymme med öppna och med presenning täckta partier inuti en byggnad.
Skapa konto

Här är en beskrivelse på hur upplägget med torken skall fungera.

Skiss av torkskåp med luftflödesschema, inklusive fläkt, bafflar och solens värme.
Skapa konto

Solen står för värmen. Är den ordentligt tät och isolerad skulle de säkert kunna bli 70 grader därinne. Så viktigt att till och från luft samt fläktar funkar som de ska.
Låtsasfarsan hade 5-6 dator fläktar på 2w styck som han tror kan orka trycka runt luften därinne, men jag vet inte.
Risken om luften inte rör tillräckligt därinne är ju att det blir mögelansamling på virket utav fukten.
Såg att jula hade kampanj på en ordentlig solpanel just nu. Den måtte väl bli bra?https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013669/

LoweW
Roligt projekt!

Vilken breddgrad bor du på och hur många månader om året räknar du med att den kan användas?

Ja verkligen :)
haha breddgrad vettesjutton. Jag bor utanför Sundsvall alldeles vid kusten. Räknar nog med att kunna använda torken 6-7 månader per år vet nog mer efter första säsongen

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Isolerat färdigt allt utom dörrarna nu, jag köpte för klena upphängningar så får bygga dörrarna en annan dag.
Istället tog jag och monterat fläkten och satt dit ventilstägningar.
Tänkte måla insidan i svart för att skapa så mycket värme som möjligt.
En delvis isolerad anläggning med öppna sektioner av glasull och osatt dörr; fläkt och ventilstängningar monterade.
Skapa konto
Isolerad konstruktion i trä med öppningar för fläkt, utan dörrar, inuti ett mörkt utrymme.
Skapa konto

Delvis isolerat byggprojekt utan dörrar med monterad fläkt och ventilstängningar, planer för svart målning.
Skapa konto
Nyinstallerad fläkt på OSB-skiva med ventilstängningar, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto
En isolerad väggyta med monterade fläktventilstängningar och förberedelser för dörrupphängningar.
Skapa konto

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nu börjar bygget lida mot sitt slut har byggt klart och monterat dörrarna nu. Och målat torken så att den ska matcha alla andra små hus på gården + svart insida
Nästan färdigbyggd tork med röd och svart målning och monterade dörrar i ett garage.
Skapa konto
Ett nästan färdigställt litet rödmålat hus med monterade dörrar i en lada, förberett för installation av kanalplast.
Skapa konto

tog och regla klart för kanalplasten som jag tänkte sätta dit imorgon.
Nymålad tork med röd och svart exteriör och kanalplast vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

Får även hjälp av låtsasfarsan med all elektronik.
Kommer kunna se vilken värme och luftfuktighet det är i torken genom telefonen. Samt ställa in vilken temperatur som fläkten ska starta. Riktigt smidigt
Elektroniska enheter för styrning av värme och luftfuktighet monterade i ett träskåp.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Kul bygge! Din tork ser lite ut som en miniatyr av våra kammartorkar, jobbar själv som torktekniker på ett sågverk :)

D Daniel27 skrev:
Kul bygge! Din tork ser lite ut som en miniatyr av våra kammartorkar, jobbar själv som torktekniker på ett sågverk :)
Ja riktigt roligt :)
Intressant jobb! Vi satt faktiskt och funderade häromdagen på hur t.ex sca använder sina torkar. Om dom kör full värme hela tiden och stress torkar virket eller om virket får återhämta sig nångång under torkperioden :)
jag vet inte så mycket om själva torkningen men vad jag har läst så ska de vara ett stort plus just med en solar kiln att virket får vila när inte solen skiner. De tar ju längre tid med ska tydligen bli ett bättre slutresultat

Körde ut torken igår så att den fick smaka på lite solljus☀️ Och samtidigt test köra innan man börjar trava virke. Såklart så fungerade inte regulatorn till solpanelen... kontaktade jula och dom skulle skicka ut en ny som skulle dyka upp inom några dagar
Traktor utomhus bredvid en liten röd bod med solpaneler under en klarblå himmel.
Skapa konto

så fick tänka om lite på platsen där den skulle stå, nu när de för tillfället behövs 220v för att driva fläkten.
Torkhus med solpaneler står bredvid en grävmaskin och virke på en byggarbetsplats under tidig kväll.
Skapa konto

ställde den intill en närliggande redskapsbod och den kanske får stå kvar där. Tänkte göra grunden med hjälp utav jordankare som skruvas ner i backen. Känns som enklaste lösningen.

Kopplade upp sensorerna mot gårdens Wi-Fi så att man kan se värme och fuktighet direkt i mobilen. Och idag när solen låg på var de 60 grader där inne ska bli kul att se hur de ser ut under sommar månaderna
Grafdiagram visar temperaturmätning med en topp på 59,5 °C markerad på mobilskärm.
Skapa konto
Graf över luftfuktighet med röda och blå linjer som visar procentuell förändring över tid.
Skapa konto

Läs på om torkning av virke, det ska först blir riktigt fuktigt, sedan ska det torkas, men det finns en torktekniker redan i tråden.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Läs på om torkning av virke, det ska först blir riktigt fuktigt, sedan ska det torkas, men det finns en torktekniker redan i tråden.

Protte
ska de först bli riktigt fuktigt? Så nysågat ska inte in på torkning direkt?

Jag har bara fyllt torkar och på vintern skyfflade vi in snö och sommartid hälldes det in vatten och så skulle det bli ordentligt varmt, typ 40 grader. Sedan började torkningen. Tog 14 dagar.

Sedan om fläktar, det bör vara bra fart på de för de jobbar mot termiken då varm luft ska tvingas nedåt.
Några 2 watts datorfläktar kan få det jobbigt.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag har bara fyllt torkar och på vintern skyfflade vi in snö och sommartid hälldes det in vatten och så skulle det bli ordentligt varmt, typ 40 grader. Sedan började torkningen. Tog 14 dagar.

Sedan om fläktar, det bör vara bra fart på de för de jobbar mot termiken då varm luft ska tvingas nedåt.
Några 2 watts datorfläktar kan få det jobbigt.

Protte
Intressant!
Aa jag skippade dem där datorfläktarna och satt in en vanlig 220v fläkt. Så kör med converter 12v till 220v
220v svart cirkulär fläkt monterad på en isolerad vägg mellan svarta och röda plankor.
Skapa konto

Använde 1 meters jordankare för att bygga grunden på
Grävmaskin som installerar jordankare i marken med vattenpass framför på ojämn terräng.
Skapa konto
Grundkonstruktion av träramar för trädäck med jordankare på en byggarbetsplats, omgiven av skog och timmer.
Skapa konto
Grundläggning med jordankare i ojämn terräng, med grävmaskin och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Känndes som en enkel och stabil lösning. Ska väl bygga ett litet trädäck där batteilådan står men de får bli senare
Rödfärgad byggnad upphöjd på grund av jordankare med solpanel på vägg och snötäckt mark.
Skapa konto
Röd byggnad på ny grund med jordankare, verktyg och byggmaterial på marken, med skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nu är torken packad med virke och presseningen tvingar den färska luften från fläkten att vandra genom plankorna. Och ut genom ventilerna som sitter nere
Virkestork med pressening, fläkten och DIY fuktmätningssystem med skruvar och kablar.
Skapa konto
Virke staplat i en hemmagjord tork med pressenning och spännband, ventiler synliga längst ner.
Skapa konto
Virkestork med staplat virke under en pressening, kablar och anordningar för fuktighetsmätning.
Skapa konto

gjorde ett test att kunna se fuktigheten i träet utan att behöva öppna torken genom att sätta två skruvar i virket och två skruvar som går rakt igenom väggen, dra kabel mellan skruvarna för att kunna mäta utanför. Verkar funka hyffsat bra
Digital fuktmätare visar 9% fuktighet, ansluten med kablar till skruvar i träplanka för att mäta fukt utan att öppna torken.
Skapa konto
Handhållen fuktmätare visar 36.1% fuktighet i trä, kopplad till skruvar i en virkestork.
Skapa konto

• Plankor med olika nyanser och ådringar ligger på en träpall för att torka.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.