Hade lite osb och plyfa över, så tänkte att jag skulle bygga en soltork för virke. Eller solarkiln som de heter. Ska bli intressant att se hur det fungerar
Det jag är lite lur på är vilken typ utav solpanel jag kan tänkas behöva för att driva fläktarna?
Har mängder med kylfläktar från datorer som jag tänker att man skulle kunna använda. Eller är de någon som har ett bättre tips så är jag mottaglig.
Det jag är lite lur på är vilken typ utav solpanel jag kan tänkas behöva för att driva fläktarna?
Har mängder med kylfläktar från datorer som jag tänker att man skulle kunna använda. Eller är de någon som har ett bättre tips så är jag mottaglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tänkte isolera alla väggar
Här är en beskrivelse på hur upplägget med torken skall fungera.
Solen står för värmen. Är den ordentligt tät och isolerad skulle de säkert kunna bli 70 grader därinne. Så viktigt att till och från luft samt fläktar funkar som de ska.
Låtsasfarsan hade 5-6 dator fläktar på 2w styck som han tror kan orka trycka runt luften därinne, men jag vet inte.
Risken om luften inte rör tillräckligt därinne är ju att det blir mögelansamling på virket utav fukten.
Såg att jula hade kampanj på en ordentlig solpanel just nu. Den måtte väl bli bra?https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013669/
Logga in
Skapa konto
Här är en beskrivelse på hur upplägget med torken skall fungera.
Logga in
Skapa konto
Solen står för värmen. Är den ordentligt tät och isolerad skulle de säkert kunna bli 70 grader därinne. Så viktigt att till och från luft samt fläktar funkar som de ska.
Låtsasfarsan hade 5-6 dator fläktar på 2w styck som han tror kan orka trycka runt luften därinne, men jag vet inte.
Risken om luften inte rör tillräckligt därinne är ju att det blir mögelansamling på virket utav fukten.
Såg att jula hade kampanj på en ordentlig solpanel just nu. Den måtte väl bli bra?https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013669/
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Isolerat färdigt allt utom dörrarna nu, jag köpte för klena upphängningar så får bygga dörrarna en annan dag.
Istället tog jag och monterat fläkten och satt dit ventilstägningar.
Tänkte måla insidan i svart för att skapa så mycket värme som möjligt.
Istället tog jag och monterat fläkten och satt dit ventilstägningar.
Tänkte måla insidan i svart för att skapa så mycket värme som möjligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu börjar bygget lida mot sitt slut har byggt klart och monterat dörrarna nu. Och målat torken så att den ska matcha alla andra små hus på gården + svart insida
tog och regla klart för kanalplasten som jag tänkte sätta dit imorgon.
Får även hjälp av låtsasfarsan med all elektronik.
Kommer kunna se vilken värme och luftfuktighet det är i torken genom telefonen. Samt ställa in vilken temperatur som fläkten ska starta. Riktigt smidigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
tog och regla klart för kanalplasten som jag tänkte sätta dit imorgon.
Logga in
Skapa konto
Får även hjälp av låtsasfarsan med all elektronik.
Kommer kunna se vilken värme och luftfuktighet det är i torken genom telefonen. Samt ställa in vilken temperatur som fläkten ska starta. Riktigt smidigt
Logga in
Skapa konto
Ja riktigt roligtD Daniel27 skrev:
Intressant jobb! Vi satt faktiskt och funderade häromdagen på hur t.ex sca använder sina torkar. Om dom kör full värme hela tiden och stress torkar virket eller om virket får återhämta sig nångång under torkperioden
jag vet inte så mycket om själva torkningen men vad jag har läst så ska de vara ett stort plus just med en solar kiln att virket får vila när inte solen skiner. De tar ju längre tid med ska tydligen bli ett bättre slutresultat
Körde ut torken igår så att den fick smaka på lite solljus☀️ Och samtidigt test köra innan man börjar trava virke. Såklart så fungerade inte regulatorn till solpanelen... kontaktade jula och dom skulle skicka ut en ny som skulle dyka upp inom några dagar
så fick tänka om lite på platsen där den skulle stå, nu när de för tillfället behövs 220v för att driva fläkten.
ställde den intill en närliggande redskapsbod och den kanske får stå kvar där. Tänkte göra grunden med hjälp utav jordankare som skruvas ner i backen. Känns som enklaste lösningen.
Kopplade upp sensorerna mot gårdens Wi-Fi så att man kan se värme och fuktighet direkt i mobilen. Och idag när solen låg på var de 60 grader där inne ska bli kul att se hur de ser ut under sommar månaderna
Logga in
Skapa konto
så fick tänka om lite på platsen där den skulle stå, nu när de för tillfället behövs 220v för att driva fläkten.
Logga in
Skapa konto
ställde den intill en närliggande redskapsbod och den kanske får stå kvar där. Tänkte göra grunden med hjälp utav jordankare som skruvas ner i backen. Känns som enklaste lösningen.
Kopplade upp sensorerna mot gårdens Wi-Fi så att man kan se värme och fuktighet direkt i mobilen. Och idag när solen låg på var de 60 grader där inne ska bli kul att se hur de ser ut under sommar månaderna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Läs på om torkning av virke, det ska först blir riktigt fuktigt, sedan ska det torkas, men det finns en torktekniker redan i tråden.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har bara fyllt torkar och på vintern skyfflade vi in snö och sommartid hälldes det in vatten och så skulle det bli ordentligt varmt, typ 40 grader. Sedan började torkningen. Tog 14 dagar.
Sedan om fläktar, det bör vara bra fart på de för de jobbar mot termiken då varm luft ska tvingas nedåt.
Några 2 watts datorfläktar kan få det jobbigt.
Protte
Sedan om fläktar, det bör vara bra fart på de för de jobbar mot termiken då varm luft ska tvingas nedåt.
Protte
Intressant!prototypen skrev:
Jag har bara fyllt torkar och på vintern skyfflade vi in snö och sommartid hälldes det in vatten och så skulle det bli ordentligt varmt, typ 40 grader. Sedan började torkningen. Tog 14 dagar.
Protte
Aa jag skippade dem där datorfläktarna och satt in en vanlig 220v fläkt. Så kör med converter 12v till 220v
Logga in
Skapa konto
Använde 1 meters jordankare för att bygga grunden på
Känndes som en enkel och stabil lösning. Ska väl bygga ett litet trädäck där batteilådan står men de får bli senare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Känndes som en enkel och stabil lösning. Ska väl bygga ett litet trädäck där batteilådan står men de får bli senare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är torken packad med virke och presseningen tvingar den färska luften från fläkten att vandra genom plankorna. Och ut genom ventilerna som sitter nere
gjorde ett test att kunna se fuktigheten i träet utan att behöva öppna torken genom att sätta två skruvar i virket och två skruvar som går rakt igenom väggen, dra kabel mellan skruvarna för att kunna mäta utanför. Verkar funka hyffsat bra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
gjorde ett test att kunna se fuktigheten i träet utan att behöva öppna torken genom att sätta två skruvar i virket och två skruvar som går rakt igenom väggen, dra kabel mellan skruvarna för att kunna mäta utanför. Verkar funka hyffsat bra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto