Sen var det dags att öppna upp upp röklådan. Gångjärnenblir av samma typ även här, hästskor.
Jag använde gängstången igen för att enklare få allt att stämma.
Gasflaska konverterad till röklåda med hästskogångjärn och gängstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röklåda med hästskogångjärn under konstruktion i en verkstad, gängstång och verktyg på golvet.
Skapa konto
Rökugn under tillverkning med öppningsbar röklåda på hjul, samt gängstång och verktyg i en verkstad.
Skapa konto

Inte så tokigt va?

Gjord grill av en gammal kompressor på hjul i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
En närbild av en hemgjord vedkap med ett rött cylindriskt hölje, placerad i en verkstad.
Skapa konto
Bild av en äldre, använd betongblandare på hjul i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Renoverad röd och svart gammal vedpanna på hjul i ett garage.
Skapa konto

• Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Sista rycket blev att fixa till matluckan. En begagnad bult svetsades på som provisoriskt handtag.
Rödfärgad behållare med svetsade sidoplåtar och provisoriskt bult-handtag på ett blått stativ.
Skapa konto

Sidoplåtarna som jag skurit ut innan punktas fast.

En matlucka på en orange byggnadskonstruktion med ett provisoriskt svetsat handtag av en bult och punktade sidoplåtar.
Skapa konto

Och sedan en list nedtill
Begagnad bult svetsad som handtag på en öppen matlucka av en utomhusgrill under reparation.
Skapa konto
Matlucka på byggprojekt med provisoriskt handtag av bult och punktade sidoplåtar.
Skapa konto
Metallkonstruktion med punktsvetsade sidoplåtar och provisoriskt svetsat handtag av en bult.
Skapa konto

Ja, det var ungefär vad jag hann med idag. Nu kommer det nog inte hända mer innan vi ska flytta om 2 veckor. Sen när vi kommit i ordning så ska jag fortsätta och bli klar innan sommaren är planen.
En gammal sliten cementblandare på ett verkstadsgolv som en del av ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
greenteng greenteng skrev:
Hålet mellan röklåda och matkammaren sågades upp. Arean blev ca 1,5 ggr skorstenens area. Hoppas det inte blir för stort. Men blir det såvkan jag svetsa på en plåt för att minska hålet
Det går väl t.o.m. att sätta en skjutbar plåt så det går att reglera?

N Nerre skrev:
Det går väl t.o.m. att sätta en skjutbar plåt så det går att reglera?
Jajamen. Tanken har slagit mig också. Får kanske bli så?

Hej
Gjorde ett ryck idag.

Listerna runt luckan svetsades på.

Svetsade metallister på en sliten, orange behållare med en lyftarm monterad överst.
Skapa konto
Nysvetsade lister runt en lucka på en orange gasolflaska omvandlad till en grill eller rök.
Skapa konto

Sen var det dags för baffle platen. Har använt mig av en 9mm plåt som jag skar ut med skärbrännare, som jag behöver öva på att använda uppenbarligen. :sweat:

• 9mm tjock plåt skuren med skärbrännare står på grusmark vid arbetsbänk utomhus.
    Skapa konto
Sedan kapade jag av en ca 20 cm som skulle svetsas fast. Jag använde mig av en kartongbit för att få till rätt böjning på plåten.
Avkapad plåtbit med böjning fixerad mot en större plåt i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Kartongmall placeras på metallplåt i verkstad för att markera böjning och kapning.
Skapa konto
Svetsad plåtreparation med ny böjd plåtbit på maskindel, bredvid verktyg och hjul.
Skapa konto
Avkapad metallplåt med böjning intill svetsutrustning och verktyg i en verkstad.
Skapa konto

Jag använde mig av en hydraulisk press för att ”knäcka” den stora plåten en aning så att allt fett kommer att rinna mot mitten.
En böjd stor metallplåt i en verkstadsliknande miljö med hydraulisk press efter modifikation.
Skapa konto
En stor plåt böjd i mitten inne i en orangeröd metallkonstruktion, avsedd för att leda fett centralt.
Skapa konto
En stor plåt som är lätt böjd i en orange hydraulisk press för att leda fett mot mitten.
Skapa konto

Det sista som hanns med idag var hyllplan nr 1. Jag var på skroten och skulle handla skorsten och fick syn på några u-järn modell grov.

Hyllplan nr 1 monterat inuti en orange metallbehållare på verkstadsbord med svetsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto
U-järn används som hyllplan i en stor metallskorsten.
Skapa konto
Grova u-järn använda som hyllplan i en stor, rund, öppen behållare med sliten orange färg.
Skapa konto
Första hyllplanet konstruerat av upphittade u-järn på ett verkstadsbord.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hyllplan nr två åkte på idag.
Grov cementblandare i verkstad med det andra nyligen installerade hyllplanet synligt inuti.
Skapa konto

Därefter svetsade jag plattjärnrunt plåten och även handtag för att underlätta in och uttagning. Dessvärre slog sig plåten av all värme från svetsningen. Får fundera ut något för att den rak igen. Blir kanske några ordentliga slag med släggan.

Svetsad metallbehållare med handtag på verkstad, värmedeformation synlig.
Skapa konto
Orange brännugn med svetsade plattjärn och handtag, öppen och stående på en blå stativ.
Skapa konto
Svetsad plattjärnsram och handtag på en deformerad metallplåt i en orange byggmaskin.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J
greenteng greenteng skrev:
Det sista som hanns med idag var hyllplan nr 1. Jag var på skroten och skulle handla skorsten och fick syn på några u-järn modell grov.
Får man fråga var du handlar material? Min lokala skrot har slutat med försäljning till privatpersoner så jag är på jakt efter nya leverantörer...

J johan_81 skrev:
Får man fråga var du handlar material? Min lokala skrot har slutat med försäljning till privatpersoner så jag är på jakt efter nya leverantörer...
Hej!
Skroten i Skurup. De har mycket bra och är trevliga. Lite material har jag köpt av min svåger som har smedjan jag håller till i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.