45 492 läst ·
161 svar
45k läst
161 svar
Bygge: Reverse flow offset smoker
Intressant tanke men jag har aldrig läst att det skulle ha något samband? Däremot har jag läst att man inte ska ha för liten skorsten. Spontant tror jag att när jag integrerar cylindrarna med varandra kommer det hålet blir större än skorstensdiametern.B larry78 skrev:
Där fanns de en uträkning på den med. Rätt säker jag missade den. Från början var jag inne på styrning genom att trycka in luft. Men jag fick aldrig problem att få varmt oavsett väder.
Ok. Jag tänkte sätta två spjäll på vardera gavel på eldlådan och ett spjäll på skorstenen. Då borde jag ha nog resurser att kunna styra värmen hyfsat tänker jag.B larry78 skrev:
Idag har jag tagit några tag. Jag började med att svetsa för de 3 sista hålen som satay i botten av matkammaren. Sen var planen först att fixa med luckan till MK men då jag ska svetsa och greja ganska mycket till så är jag rädd att något ska slå sig och då har man lagt massa onödigt arbete på att passa in luckan.
Gav mig på eldlådan. Eftersom det varit en gasoltank så fylldes den med vatten för att säkerställa att ingen gas fanns kvar i tuben.
Gav mig på eldlådan. Eftersom det varit en gasoltank så fylldes den med vatten för att säkerställa att ingen gas fanns kvar i tuben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen tyckte jag att jag hade en genial plan. Jag sågar ut två mallar i trä och kan då på så sätt bara rita linjer och få en perfekt kurva att skär ut hålet efter. Haha! Det funkade sådär kan jag säga haha .... ni får se i nästa bildserie 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen var det dags att skära upp hålet. På 2:a bilden ser man att de blev inte optimalt. Så vi ska bort en liten bit till och faktiskt ytterligare en bit till. Sen passade den ganska skapligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Haha här kommer nog det första som jag inte är helt nöjd med. När jag skulle svetsa ihop allt. Haha så jävla fult! Hahahaha. Alltså det är tur att jag ska ha röken själv. 
Men men, det lär ju hålla ihop. Jag la 3 strängar. Den första blev katastrofal, den andra blev helt ok, men IOM att min svåger gjorde en jättesnygg och det såg så sjuuuukt lätt ut så var jag ju tvungen att göra en tredje som blev ganska ful den med
...
Man ser att hålet blev lite för stort i ena hörnet, jag får ta något liten spillbit och lägga där eller bygga upp en svetsfog. Vi får se. Detta var så långt jag kom idag. Fortsätter nog på tisdag.
Men men, det lär ju hålla ihop. Jag la 3 strängar. Den första blev katastrofal, den andra blev helt ok, men IOM att min svåger gjorde en jättesnygg och det såg så sjuuuukt lätt ut så var jag ju tvungen att göra en tredje som blev ganska ful den med
Man ser att hålet blev lite för stort i ena hörnet, jag får ta något liten spillbit och lägga där eller bygga upp en svetsfog. Vi får se. Detta var så långt jag kom idag. Fortsätter nog på tisdag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om de är galvade skall du nog se till att få bort det. Röken från de är inte direkt hälsosam tror jag. Gäller både vid svetsning och när du skall röka sen.
Idag har det tyvärr inte hänt så mycket. Jag ha svetsat färdigt eldlådan i matkammaren. Snyggt? Nej!
Men det sitter ihop och bör vara tätt. Jag har även gjort ramen till benställningen. Jag råkade bränna hål på eldlådan och det verkar dessvärre som att det är ganska tunn plåt i den. Men men det får duga ändå.
Imorgon hoppas jag att jag hinner svetsa på benen och även hjulen och montera röken på dessa.
Imorgon hoppas jag att jag hinner svetsa på benen och även hjulen och montera röken på dessa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har jag byggt själva vagnen och satt på hjul. Tanken var att tunnan skulle svetsas fast så att jag kunde rulla rund projektet enkelt men tiden rann iväg.
4st plattor för att få aningen bredare spårvidd på vagnen
Hjulen monterade
Sen några ben av 40x40x2
4st plattor för att få aningen bredare spårvidd på vagnen
Logga in
Skapa konto
Hjulen monterade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen några ben av 40x40x2
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär kommer det att se ut när tunnan är på plats. Mina 45˚ gerningar passade inge riktigt tunnans svängning så jag får slippa ner bit för bit och passa in tunnan till benen. Men det blir nog bra tillslut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har det hänt lite.
Tunnan och vagnen är nu samma enhet
Hålet mellan röklåda och matkammaren sågades upp. Arean blev ca 1,5 ggr skorstenens area. Hoppas det inte blir för stort. Men blir det såvkan jag svetsa på en plåt för att minska hålet
Tunnan och vagnen är nu samma enhet
Logga in
Skapa konto
Hålet mellan röklåda och matkammaren sågades upp. Arean blev ca 1,5 ggr skorstenens area. Hoppas det inte blir för stort. Men blir det såvkan jag svetsa på en plåt för att minska hålet
Logga in
Skapa konto