Skulle behöva lite fler avsäkringsmöjligheter framöver.
Har en säkringscentral från 1975, Huvudsäkring 25 A.
Är allmänt nyfiken på om det är komplicerat att bygga ut nuvarande central med
modern utbyggnadsenhet med automatsäkringar.
Finns det någon begränsning som sätter stopp för en sådan utbyggnad
och vad kan det kosta i materiel och arbetskostnad?
Gissar att 9-12 säkringar kan räcka.
Att byta ut hela centralen mot en ny är ju frestande men det är nog mycket pengar och jobb som inte är meningsfullt kan jag tänka mig.
Den gamla centralen bör väl hålla många år till.

Vet inte men personligen så skulle nog jag byta ut hela mot en modernare med jordfelsbrytare

Köp en kapsling o sätt säkringarna i den, du behöver inte byta den bef centralen.

Om den befintliga centralen är fungerande så be bara elektriken se över den, kolla att det är rätt kopplat och spänna alla skruvarna, så håller den troligen i många år till. Be han/hon koppla in en jordfelsbrytare på den befingliga centralen när han är där.

/N

Den enda anledningen till att byta allt istället för att komplettera med en normkapsling skulle väl vara rent estetisk. Du får ju alla fördelar med en normcentral även om du bara kompletterar. Kom ihåg att reservera plats för JFB (4 moduler) och eventuellt tidur (2 moduler)

Janneman skrev:
Är allmänt nyfiken på om det är komplicerat att bygga ut nuvarande central med
modern utbyggnadsenhet med automatsäkringar.
Finns det någon begränsning som sätter stopp för en sådan utbyggnad
och vad kan det kosta i materiel och arbetskostnad?

Ska du bara bygga ut den för att få fler säkringar är det inget stort ingrepp, och därmed ingen stor kostnad.

Ja jag hade bara tänkt bygga ut för att få fler säkringar
men skall samtidigt passa på att installera en jordfelsbrytare.
Så det blir väl till att köpa en färdig utbyggnadscentral.

Såg att Jula reade en färdig normcentral med namn RUTAB
inklusive jordfelsbrytare och automatsäkringar.
Kostar 895 kr har kostat 1495 kr.
Art.nr: 402-163.
Kan detta vara en bra grej, eller är det dålig kvalitet?

"Kom ihåg att reservera plats för JFB (4 moduler) och eventuellt tidur (2 moduler)"
Vad är JFB moduler och tidur, vad skall man ha det till?

JFB är en akronym för jordfelsbrytare. En modul är 17,5 mm alltså lika bred som en dvärgbrytare(automatsäkring). En JFB ligger på 4 moduler. Ett tidsur ligger på 2 modulers bredd. Ett ur kan vara bra till mycket. Reglera värme, utebelysning med mera.

Janneman skrev:
Ja jag hade bara tänkt bygga ut för att få fler säkringar
men skall samtidigt passa på att installera en jordfelsbrytare.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med "flera säkringar". Skall du göra en tillbyggnad och vill lägga den nya elen på nya grupper eller vad är tanken? För att splittra upp befintliga grupper på fler säkringar kan du glömma. Det finns antagligen ett utgående rör per grupp och fler säkringar än du redan har till dem lär du inte kunna montera.

Min befintliga central är nästan helt full, det finns alltså endast ett fåtal lediga säkringar kvar för att ansluta nya förbrukare.
Exvis för att montera upp 2 värmepumpar så behöver jag ansluta dessa 2 i elcentralen på 2 st. lediga-tomma 10A säkringar per styck.
För att installera ett bubbelkar med underhållsvärmare behöver jag 3 st 10A lediga säkringsplatser (3-fas) som inte finns.
Därför behöver jag bygga ut min elcentral med fler säkringar.
Hoppas du förstår hur jag menar.

När du säger grupp menar du då alla anslutningar i rum som går till en säkring?
Är det det du menar så förstår jag att man inte kan splitta en sådan och dela upp i 2 säkringar. Gruppen är ju beräknad för 1 säkring.

Men det måste väl gå att dela upp inkommande till centralen och montera en utbyggnad med nya säkringar?
Det är väl bara huvudsäkring och effektuttag som kan ställa till det, eller är jag ute och cyklar?

Finns ju inget värre/fulare än utbyggda centraler. Skrota den gamla och sätt en ny modern central. Kostar kanske ca 3000-6000kr inkl allt om du anlitar en elektriker för att byta.

Bara skippa två kvällar på krogen och investera i ett centralbyte istället :)

Men måste den nya sitta invid den gamla centralen??
Kanske ratschigare att sätta den nära de nya förbrukarna.

Protte

Elcentralen sitter på en väl dold plats i källaren så
det gör inget om det blir fult.
Tror inte heller att det blir det.
De nya förbrukarna är spridda i huset så den nya centralen får sitta vid den gamla.

Rrrrr skrev:
Finns ju inget värre/fulare än utbyggda centraler. Skrota den gamla och sätt en ny modern central. Kostar kanske ca 3000-6000kr inkl allt om du anlitar en elektriker för att byta.

Bara skippa två kvällar på krogen och investera i ett centralbyte istället :)
3000 / kväll på krogen... För hur många då..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.