4 595 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bygga tak av vanliga reglar istället för spontat virke?
Jag håller som bäst på att bygga en 2x3m fristående timrad bastustuga av lösvirke, 45x120mm. Planen är att lutningen på pulpettaket ska bli cirka 6 grader. Jag har försökt söka här på forumet och allmänt googlat runt men får inga tydliga klartecken i frågan. Är det något som hindrar en från att istället för spontade 23x120mm eller liknande bara använda "vanliga" reglar på 45x120 till taket och sedan spika på takpapp ovanpå. Är detta en dålig idé av någon anledning eller vill de flesta bara spara på virke/pengar/vikt genom att använda tunnare varianter?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sponten gör att brädorna följs åt om en vill böja sig.
Med reglar så lever varje regel sitt eget liv och det drar i takpappen.
Men med tätt mellan tvärreglar så fungerar det nog.
Protte
Med reglar så lever varje regel sitt eget liv och det drar i takpappen.
Men med tätt mellan tvärreglar så fungerar det nog.
Protte
Mitt hus är från 1930 och det har spontat överallt förutom i yttertak.
Där är det vanliga brädor 28x150 mestadels.
Ca c/c 120 och det verkar ha fungerat bra, la om taket för några veckor sedan. Räknade med byte av iaf 25% råspont (som jag bara antog det var innan jag började) och slutade med att jag bytte bara någon enstaka bräda samt runt skorstenen.
Såg kanon ut så har det funkat och pappen hålla sig hel i 90 år så..
Men då ska det tilläggas att det är 45° och det är ju till min fördel här. Sedan enkupigt tegel på det.
Där är det vanliga brädor 28x150 mestadels.
Ca c/c 120 och det verkar ha fungerat bra, la om taket för några veckor sedan. Räknade med byte av iaf 25% råspont (som jag bara antog det var innan jag började) och slutade med att jag bytte bara någon enstaka bräda samt runt skorstenen.
Såg kanon ut så har det funkat och pappen hålla sig hel i 90 år så..
Men då ska det tilläggas att det är 45° och det är ju till min fördel här. Sedan enkupigt tegel på det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga egen taklampa.
El -
Hur ska vi bygga upp vårt långsmala badrum med snedtak?
Badrum -
Går det att bygga ut förråd till bastu med det här taket + lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bygga ett innertak under plåt på oisolerad men inglasad altan
Altan & Uteplats -
Bygga staket och måla - i vilken ordning
Färg, Måla & Tapetsera