Hej,
La den här tråden i möbelsnickeri-forumet, tänker att det är mer liv här än "Dörrar".

Det är väl många som funderar på att bygga egen ytterdörr, och desto färre som fullföljt, men jag kan inte riktigt släppa tanken och börjar känna att både maskinparken och erfarenheten börjar bli tillräcklig för att iallafall försöka. Har kollat in lite gamla trådar t.ex om hur andra har gjort.
https://www.byggahus.se/forum/threa...bygga-ytterdoerr-pardoerr-spegeldoerr.171700/

Här är målbilden på ett ungefär:
Grön dörrdesign med glaspartier och spröjs, måtten 900x2100 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker mig konstruktionen i ungefär så här. Själva ramen tänkte jag göra i möbeltorr furu 38x200 som jag klyver och vändlimmar och sen hyvlar ner till 60mm. Tänkte fuskspröjs.
Att det blir en öppen tapp(?) till över- och understycket är för att jag tänker att det är enklare att såga det i bandsågen än att göra genomgående tapp.
Exploderad ritning av ytterdörrkonstruktion med detaljer om 4 mm glas, fuskspröjs och 20 mm cellplast, visar ram och spegelns placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några frågor:
1. Är det en dålig idé?
2. Några uppenbara fel i konstruktionen?
3. Vilket material ska man ha till spegeln?
4. Hur fäster jag dekorlisten kring spegeln? Själva spegeln ska ju vara flytande men listen borde väl fästas i både spegeln och ramen?

VLJ VLJ skrev:
Hur fäster jag dekorlisten kring spegeln? Själva spegeln ska ju vara flytande men listen borde väl fästas i både spegeln och ramen?
I dörren med 21 gauge spikpistol eller hammare och dyckert. Fäster du i spegeln blir den inte flytande. Om du gör spegeln i ply behöver den inte vara flytande, i panel bör den vara det.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Tänker att det fortfarande ska vara ganska tätt mellan list och spegel så det inte rinner vatten i mellan, är det kitt/spackel som gäller är räcker det att den sitter tätt nog när man spikar?

VLJ VLJ skrev:
Tänker att det fortfarande ska vara ganska tätt mellan list och spegel så det inte rinner vatten i mellan, är det kitt/spackel som gäller är räcker det att den sitter tätt nog när man spikar?
Ok, förstod inte att det skulle vara en ytterdörr (läste för slarvigt). Om du vill bygga en modern isolerad och motståndskraftig ytterdörr kräver det något helt annat.
Vad ska den vara till?

Redigerat:
Hm ja, försäkringsbolaget har kanske krav på säkerhetsklass osv som inte går att uppfylla rimligt på egenbyggda dörr.

Försäkringsbolaget verkar bara ställa krav på gångjärnen och låskistan, så tror inte det behöver vara någon aluminiumplåt infälld.
Allmoge snickerier har plywood utvändigt och sen flera furulammer invändigt vilket jag antar är för formatsbilitetens skull, vilket också skulle kunna vara ett alternativ
Tvärsnitt av dörrkonstruktion med plywood ytterst och flera lager av furulamell inuti, relaterad till diskussion om byggdelars formatstabilitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.