Hej,
La den här tråden i möbelsnickeri-forumet, tänker att det är mer liv här än "Dörrar".
Det är väl många som funderar på att bygga egen ytterdörr, och desto färre som fullföljt, men jag kan inte riktigt släppa tanken och börjar känna att både maskinparken och erfarenheten börjar bli tillräcklig för att iallafall försöka. Har kollat in lite gamla trådar t.ex om hur andra har gjort.
https://www.byggahus.se/forum/threa...bygga-ytterdoerr-pardoerr-spegeldoerr.171700/
Här är målbilden på ett ungefär:
Tänker mig konstruktionen i ungefär så här. Själva ramen tänkte jag göra i möbeltorr furu 38x200 som jag klyver och vändlimmar och sen hyvlar ner till 60mm. Tänkte fuskspröjs.
Att det blir en öppen tapp(?) till över- och understycket är för att jag tänker att det är enklare att såga det i bandsågen än att göra genomgående tapp.
Några frågor:
1. Är det en dålig idé?
2. Några uppenbara fel i konstruktionen?
3. Vilket material ska man ha till spegeln?
4. Hur fäster jag dekorlisten kring spegeln? Själva spegeln ska ju vara flytande men listen borde väl fästas i både spegeln och ramen?
La den här tråden i möbelsnickeri-forumet, tänker att det är mer liv här än "Dörrar".
Det är väl många som funderar på att bygga egen ytterdörr, och desto färre som fullföljt, men jag kan inte riktigt släppa tanken och börjar känna att både maskinparken och erfarenheten börjar bli tillräcklig för att iallafall försöka. Har kollat in lite gamla trådar t.ex om hur andra har gjort.
https://www.byggahus.se/forum/threa...bygga-ytterdoerr-pardoerr-spegeldoerr.171700/
Här är målbilden på ett ungefär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker mig konstruktionen i ungefär så här. Själva ramen tänkte jag göra i möbeltorr furu 38x200 som jag klyver och vändlimmar och sen hyvlar ner till 60mm. Tänkte fuskspröjs.
Att det blir en öppen tapp(?) till över- och understycket är för att jag tänker att det är enklare att såga det i bandsågen än att göra genomgående tapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frågor:
1. Är det en dålig idé?
2. Några uppenbara fel i konstruktionen?
3. Vilket material ska man ha till spegeln?
4. Hur fäster jag dekorlisten kring spegeln? Själva spegeln ska ju vara flytande men listen borde väl fästas i både spegeln och ramen?
I dörren med 21 gauge spikpistol eller hammare och dyckert. Fäster du i spegeln blir den inte flytande. Om du gör spegeln i ply behöver den inte vara flytande, i panel bör den vara det.VLJ skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ok, förstod inte att det skulle vara en ytterdörr (läste för slarvigt). Om du vill bygga en modern isolerad och motståndskraftig ytterdörr kräver det något helt annat.VLJ skrev:
Vad ska den vara till?
Redigerat:
Försäkringsbolaget verkar bara ställa krav på gångjärnen och låskistan, så tror inte det behöver vara någon aluminiumplåt infälld.
Allmoge snickerier har plywood utvändigt och sen flera furulammer invändigt vilket jag antar är för formatsbilitetens skull, vilket också skulle kunna vara ett alternativ
Allmoge snickerier har plywood utvändigt och sen flera furulammer invändigt vilket jag antar är för formatsbilitetens skull, vilket också skulle kunna vara ett alternativ
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Danska modemagnaten bygger "fet" husbåt rekordsnabbt med svenska byggare – Grand Designs
Artikelkommentarer -
Bygga litet förråd- ritning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga ut komplementbyggnad
Bygglov -
Bygga inneväggar - vertikal regel mot bottenregel -> passning av ytor
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga nytt hus i äldre stil
Fönster & Dörrar