Hej,

Vi funderar på att bygga en pool. Vi har haft ett flertal ovan-markpooler men känner att vi skulle vilja ha en mer permanent pool.
Vi är precis i början av det hela och samlar in information om vad som är bäst för oss.
Den skall vara i marken och jäms med marknivå.
Frågan är nu om man skall köra med en i glasfiber, en med liner och byggblock eller om man skall "göra en grop" och ställa ner en ovan-markpool i.
Det sistnämnda blir mest troligt billigast men frågan är om man skall ta steget till nåt av de andra två alternativen. Det beror ju på fördelar / pris.
Storlek blir 7-8 m x 4 m x 1.5 m
Jag har som gammal dröm att kunna avända poolen från tidig vår - sen höst. Detta spelar också en roll i hur välisolerad den behöver vara och ev. pooltak.
Är det ens realistiskt att tro att man skall kunna bada i 15 grader i en stor pool i Uddevalla i November månad utan att ha en allt för hög elräkning?
Mellan tumme och pekfingrar hur mycket kan man tänka sig att varje alternativ kostar?

Är det någon som har input på mina tankar och frågor så motages dessa gladeligen.
Vi har en luft-vatten värmepump med lite överkapacitet som man kan köpa värmeväxlare till för att värma pool med....

Tack på förhand,

MVH Johan och Madde

• Gul villa med rött tak, ljusblå rektangel på gräsmattan, symboliserar planerad poolplats. Man med hund syns i ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Jag vet inte om det blir så kul att bada i en pool i november även om du lyckas hålla den varm. Med pooltak och en tillräckligt kraftig poolvärmepump borde det nog gå men om du kommer ner till frosttemperaturer är det nog dags att vinterstänga för att inte skada utrustningen. Men bada i 15 grader? Låter inte kul.

Kanske satsa på en riktigt fet jacuzzi istället?

• Gilla
johanindalby
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Jag vet inte om det blir så kul att bada i en pool i november även om du lyckas hålla den varm. Med pooltak och en tillräckligt kraftig poolvärmepump borde det nog gå men om du kommer ner till frosttemperaturer är det nog dags att vinterstänga för att inte skada utrustningen. Men bada i 15 grader? Låter inte kul.

Kanske satsa på en riktigt fet jacuzzi istället?
Hej,

Det var lite så jag tänkte med, att när det blir frost så stänger man ner för vintern.
Jo, har allt en liten kopp som körs året runt men vill ju ha lite utrymme att kunna plaska omkring :)
Om det blir för dyrt att ha en med förlängd säsong så blir kanske att ställa en ovan-markpool i en grop med trätäck runt det bästa alternativet.

Tack för input :)

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
J johanindalby skrev:
Hej,

Det var lite så jag tänkte med, att när det blir frost så stänger man ner för vintern.
Jo, har allt en liten kopp som körs året runt men vill ju ha lite utrymme att kunna plaska omkring :)
Om det blir för dyrt att ha en med förlängd säsong så blir kanske att ställa en ovan-markpool i en grop med trätäck runt det bästa alternativet.

Tack för input :)
Sorry, kan inte ge dig så mycket råd egentligen men har själv pool i mellersta Sverige med pooltak och poolvärmepump. Just nu behagliga 31-32c i poolen men vette fan om jag skulle ha lust att bada i November även om den höll 31c då med. Det är knappt man har lust att gå ut och bada nu när det är mulet 😂

Men du kanske har små barn och barn är inte lika kräsna och känsliga :)

Erik JS skrev:
Sorry, kan inte ge dig så mycket råd egentligen men har själv pool i mellersta Sverige med pooltak och poolvärmepump. Just nu behagliga 31-32c i poolen men vette fan om jag skulle ha lust att bada i November även om den höll 31c då med. Det är knappt man har lust att gå ut och bada nu när det är mulet 😂

Men du kanske har små barn och barn är inte lika kräsna och känsliga :)
Heheh 30 grader i poolen är alldelse för varmt för mig :)

Går det att bada med taket på eller måste man dra av det (givet att man måste komma i poolen )?

K
Vad har ni för budget? För just nu kollar du på allt mellan en Fiat Punto till Ferrari typ..

Och en grop med ovanmarkspool i kommer du aldrig kunna bada behagligt i November

• Gilla
johanindalby och 1 till
  • Laddar…
P
J johanindalby skrev:
Heheh 30 grader i poolen är alldelse för varmt för mig :)

Går det att bada med taket på eller måste man dra av det (givet att man måste komma i poolen )?
Går alldeles utmärkt att bada med taket på. Finns en dörr man skjuter åt sidan och takhöjden är riktigt bra. Jag skulle säga att jag oftast badar med taket stängt. Otrolig känsla. Är som att ha egen inomhuspool :)

• Gilla
johanindalby
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad har ni för budget? För just nu kollar du på allt mellan en Fiat Punto till Ferrari typ..

Och en grop med ovanmarkspool i kommer du aldrig kunna bada behagligt i November
Jo, jag förstår det. Jag skulle vilja ha lite kostnader mellan tummen och pekfingret på de olika alternativen innan jag kan säga hur mycket det är värt, och således en max-budget.
Ja, en "grop" men ovan-markpool blir ju svårt att isolera antar jag så detta alternativ blir nog endast för sommarbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.