Jag har alltså fått tag i en billig hästtransport som jag ska göra släpvagn av.
Nuvarande tak tänker jag ta bort och lägga konstruktionsplywood(?) där istället. Anledningen är att det ser mer ut som ett släp då och inte en hästväg.
Men då kommer lite funderingar.
- Hur ska man få det så tätt som möjligt i de nya skarvarna på nya taket? Lägga nån plåtprofil med silikon eller nån tätningsmassa under?
- Räcker en 12 mm målad konstruktionsplywood för att det inte ska bli onödigt tungt eller för bräckligt? Eller ska jag satsa på annat material? Sätter nog 2 extra stag under skivan också för att det ska bli stabilare.
- Väggarna är ca 12 mm tjocka. Vad målar man vägg/tak med för färg för att det ska tåla fukt/vatten/snö osv?
- Vore det onödigt krångligt (att bygga) eller nån fördel att att kunna höja taket som på en kåpvagn?
- Blir luftmotståndet mycket ändrat till det sämre iom att det rundade taket ersätts med endast en platt skiva eller det värt att göra det sluttande framåt mot bilen?
Vagnen i sig är ju redan lite avsmalnande framåt. Sätta en spoiler istället?
- Balken under skötardörren är så rostig att den måste bytas. Men det är ju inget bärande. Frågan om vad besiktningen säger om det? Det ska ju lagas, men jag kanske kan besikta innan?
- Kommer montera 4 extra lastöglor i golvet. 2 stycken finns redan på ca 1,5 meters höjd.
Bättre med 6 stycken i golvet kanske?
Lägger upp en bild på en vagn som är mycket lik min. Lånade bilden från en sida på Internet eftersom jag inte har knäppt nån egen bild.
Kom gärna med förslag och input!
Nuvarande tak tänker jag ta bort och lägga konstruktionsplywood(?) där istället. Anledningen är att det ser mer ut som ett släp då och inte en hästväg.
Men då kommer lite funderingar.
- Hur ska man få det så tätt som möjligt i de nya skarvarna på nya taket? Lägga nån plåtprofil med silikon eller nån tätningsmassa under?
- Räcker en 12 mm målad konstruktionsplywood för att det inte ska bli onödigt tungt eller för bräckligt? Eller ska jag satsa på annat material? Sätter nog 2 extra stag under skivan också för att det ska bli stabilare.
- Väggarna är ca 12 mm tjocka. Vad målar man vägg/tak med för färg för att det ska tåla fukt/vatten/snö osv?
- Vore det onödigt krångligt (att bygga) eller nån fördel att att kunna höja taket som på en kåpvagn?
- Blir luftmotståndet mycket ändrat till det sämre iom att det rundade taket ersätts med endast en platt skiva eller det värt att göra det sluttande framåt mot bilen?
Vagnen i sig är ju redan lite avsmalnande framåt. Sätta en spoiler istället?
- Balken under skötardörren är så rostig att den måste bytas. Men det är ju inget bärande. Frågan om vad besiktningen säger om det? Det ska ju lagas, men jag kanske kan besikta innan?
- Kommer montera 4 extra lastöglor i golvet. 2 stycken finns redan på ca 1,5 meters höjd.
Bättre med 6 stycken i golvet kanske?
Lägger upp en bild på en vagn som är mycket lik min. Lånade bilden från en sida på Internet eftersom jag inte har knäppt nån egen bild.
Kom gärna med förslag och input!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Varför bygga om överhuvudtaget?
Endera vill man ha tak, och då är det ju bra som det är, eller så vill man ha öppet, och då är det ju smidigare att kapa väggarna nån meter upp så du får motsvarande en gallerkärra ..
Men ett lägre tak tror jag du kommer störa dig på. .
Endera vill man ha tak, och då är det ju bra som det är, eller så vill man ha öppet, och då är det ju smidigare att kapa väggarna nån meter upp så du får motsvarande en gallerkärra ..
Men ett lägre tak tror jag du kommer störa dig på. .
Har pratat med besiktningen redan så det är grönt
Ett tips han hade var att inte glömma att sätta dit fästöglor. Annars är det sunt förnuft ungefär. Godkända lampor/blinkers och trekantiga röda trianglar på varje sida -.Den belysning/reflexer som sitter på en släpvagn, det ska vara lika.
"Man kan ju bygga om en husvagn till skotersläp så därför är det lugnt med ditt bygge också" var ungefär svaret jag fick
Men däremot så blir det en reg.besiktning som ska göras innan den får användas. Även vägning av vagnen. Men man får se upp så man inte bygger den tyngre än innan
T.ex. om du gör ett släp av en husvagn så kommer ju mycket vikt bort iom att du tar bort väggar och inredning. Det innebär att du får lasta mer än från början. Därav att den måste vägas efter att sen är färdigbyggd.
Det gör dom på besiktningen
Ett tips han hade var att inte glömma att sätta dit fästöglor. Annars är det sunt förnuft ungefär. Godkända lampor/blinkers och trekantiga röda trianglar på varje sida -.Den belysning/reflexer som sitter på en släpvagn, det ska vara lika.
"Man kan ju bygga om en husvagn till skotersläp så därför är det lugnt med ditt bygge också" var ungefär svaret jag fick
Men däremot så blir det en reg.besiktning som ska göras innan den får användas. Även vägning av vagnen. Men man får se upp så man inte bygger den tyngre än innan
T.ex. om du gör ett släp av en husvagn så kommer ju mycket vikt bort iom att du tar bort väggar och inredning. Det innebär att du får lasta mer än från början. Därav att den måste vägas efter att sen är färdigbyggd.
Det gör dom på besiktningen
Dan_Johansson skrev:
Varför bygga om överhuvudtaget?
Endera vill man ha tak, och då är det ju bra som det är, eller så vill man ha öppet, och då är det ju smidigare att kapa väggarna nån meter upp så du får motsvarande en gallerkärra ..
Så här tänker jag:
Varför lägga tid/pengar på laga ett tak till en transport om jag inte kommer skjutsa hästar i vagnen? Kolla på bilden jag la upp. Det blir inte jättelågt ändå. Tänker att det funkar. Men även därav frågan om man ska göra ett tak som sitter med gångjärn, höjbart mao
Men ett lägre tak tror jag du kommer störa dig på. .
Redigerat:
Det står "Kaross 70 - För transport av djur".useless skrev:
Och därav blir det ju reg.besiktning eftersom jag vill göra släpvagn av den
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Måla kan man göra med 2k båtfärg, sjukt bra. Är oftast polyutherane.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282
Jag tycker allmänt att det är heltokigt att byta en bra glasfiberkåpa till plywood. Den höjden är superskön att ha!
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282
Jag tycker allmänt att det är heltokigt att byta en bra glasfiberkåpa till plywood. Den höjden är superskön att ha!
Ja visst är det bra med höjden egentligen. Men den är för hög för att få in i carporten. Och som jag skrev tidigare, den måste/bör lagas eftersom ljuset från himlen har börjat ta sig igenom... Och därför kanske det skulle vara bra att i samma veva göra ett tak som går att lyfta och sitter fast i framkant med gångjärn eller nåt, OM man nu känner att den extra höjden behövs?Johannes Carlsson skrev:
Fick också tag i en hästtransport nästan gratis. Ruttna väggar, dåliga däck och trasig kåpa.
Reparerade kåpan, satte nya däck och nya väggar.
Däck köpte jag av närmsta däckhandlare. Många som byter alla 4däck trots att två har godkänt mönster, de två däcken duger utmärkt till släp. Se till att dom är c-märkta.
Till väggarna tog jag 12mm formplyfa och tätade skarvarna med marintätning från biltema. https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775
Ska egentligen vara karosseriplyfa som är i större format, så slipper man synliga skarvar. Dock lite dyrare. Ingen färg. Väggarna skruvade jag fast med gängpressande skruv.
Kåpan reparerades med glasfiber från biltema. Jäkla skitjobb vilket det inte var värt, så fimpa taket som du tänkt. Försök göra det med lite lutning så det inte står vatten på det.
MEN jag skulle aldrig göra om det. Ett hästsläp är tungt och otympligt att använda som vanligt släp. I och med att axeln sitter långt bak, anpassad efter hästens tyngdpunkt, är det väldigt lätt att man lastar så man får ett alldeles för högt kultryck.
Gick +-0 när jag sålde det, om man inte räknar tiden jag lagt på det. Nu har jag ett gallersläp som är rena drömmen att köra med jämfört med hästsläpet.
Reparerade kåpan, satte nya däck och nya väggar.
Däck köpte jag av närmsta däckhandlare. Många som byter alla 4däck trots att två har godkänt mönster, de två däcken duger utmärkt till släp. Se till att dom är c-märkta.
Till väggarna tog jag 12mm formplyfa och tätade skarvarna med marintätning från biltema. https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775
Ska egentligen vara karosseriplyfa som är i större format, så slipper man synliga skarvar. Dock lite dyrare. Ingen färg. Väggarna skruvade jag fast med gängpressande skruv.
Kåpan reparerades med glasfiber från biltema. Jäkla skitjobb vilket det inte var värt, så fimpa taket som du tänkt. Försök göra det med lite lutning så det inte står vatten på det.
MEN jag skulle aldrig göra om det. Ett hästsläp är tungt och otympligt att använda som vanligt släp. I och med att axeln sitter långt bak, anpassad efter hästens tyngdpunkt, är det väldigt lätt att man lastar så man får ett alldeles för högt kultryck.
Gick +-0 när jag sålde det, om man inte räknar tiden jag lagt på det. Nu har jag ett gallersläp som är rena drömmen att köra med jämfört med hästsläpet.
Tack för svar!
Denna vagn har inte boggie. Har faktiskt inte tänkt på att axeln helst borde sitta på en annan plats pga att det skulle bli lättare att få rätt kultryck.. trodde att funktionen blev som som ett vanligt släp bara
En fördel med hästsläp för min del är att jag bara kan fälla ner baklämmen eller vad det kallas, så kan jag köra med med skottkärra/bära in, och dumpa av det som ska till tippen. (Därav tanken med höjbart tak då ) Har en renovering av logen framför mig i vår. Ska även gräva ur marken bakom logen. Nån har för längesen använt det som nån slags soptipp... ♂️ dags att röja där!
Då jag inte ska på t.ex. tippen så fraktar jag lätt en fyrhjuling eller skoter i den. Lätt att bara köra in och åka. Slippa krångla att ha med sig ramper
Men jag ska forska lite mer i det där med var axeln sitter och om den ställer till problem med kultrycket då
Denna vagn har inte boggie. Har faktiskt inte tänkt på att axeln helst borde sitta på en annan plats pga att det skulle bli lättare att få rätt kultryck.. trodde att funktionen blev som som ett vanligt släp bara
En fördel med hästsläp för min del är att jag bara kan fälla ner baklämmen eller vad det kallas, så kan jag köra med med skottkärra/bära in, och dumpa av det som ska till tippen. (Därav tanken med höjbart tak då ) Har en renovering av logen framför mig i vår. Ska även gräva ur marken bakom logen. Nån har för längesen använt det som nån slags soptipp... ♂️ dags att röja där!
Då jag inte ska på t.ex. tippen så fraktar jag lätt en fyrhjuling eller skoter i den. Lätt att bara köra in och åka. Slippa krångla att ha med sig ramper
Men jag ska forska lite mer i det där med var axeln sitter och om den ställer till problem med kultrycket då
J JeLö skrev:Fick också tag i en hästtransport nästan gratis. Ruttna väggar, dåliga däck och trasig kåpa.
Reparerade kåpan, satte nya däck och nya väggar.
Däck köpte jag av närmsta däckhandlare. Många som byter alla 4däck trots att två har godkänt mönster, de två däcken duger utmärkt till släp. Se till att dom är c-märkta.
Till väggarna tog jag 12mm formplyfa och tätade skarvarna med marintätning från biltema. [länk]
Ska egentligen vara karosseriplyfa som är i större format, så slipper man synliga skarvar. Dock lite dyrare. Ingen färg. Väggarna skruvade jag fast med gängpressande skruv.
Kåpan reparerades med glasfiber från biltema. Jäkla skitjobb vilket det inte var värt, så fimpa taket som du tänkt. Försök göra det med lite lutning så det inte står vatten på det.
MEN jag skulle aldrig göra om det. Ett hästsläp är tungt och otympligt att använda som vanligt släp. I och med att axeln sitter långt bak, anpassad efter hästens tyngdpunkt, är det väldigt lätt att man lastar så man får ett alldeles för högt kultryck.
Gick +-0 när jag sålde det, om man inte räknar tiden jag lagt på det. Nu har jag ett gallersläp som är rena drömmen att köra med jämfört med hästsläpet.
Var just pga av rampen jag också tyckte det var smidigt. Körde motorcyklar till och från tävlingar. Att köra till hemmabanan gick bra, men när man skulle lämna skåne blev det drygt.N Norrvi skrev:Tack för svar!
Denna vagn har inte boggie. Har faktiskt inte tänkt på att axeln helst borde sitta på en annan plats pga att det skulle bli lättare att få rätt kultryck.. trodde att funktionen blev som som ett vanligt släp bara
En fördel med hästsläp för min del är att jag bara kan fälla ner baklämmen eller vad det kallas, så kan jag köra med med skottkärra/bära in, och dumpa av det som ska till tippen. (Därav tanken med höjbart tak då ) Har en renovering av logen framför mig i vår. Ska även gräva ur marken bakom logen. Nån har för längesen använt det som nån slags soptipp... ♂️ dags att röja där!
Då jag inte ska på t.ex. tippen så fraktar jag lätt en fyrhjuling eller skoter i den. Lätt att bara köra in och åka. Slippa krångla att ha med sig ramper
Men jag ska forska lite mer i det där med var axeln sitter och om den ställer till problem med kultrycket då
Det går att lasta rätt, bara man tänker p
Var just pga av rampen som jag också tyckte det skulle vara bra, då jag körde motorcyklar till och från racingbanor.N Norrvi skrev:Tack för svar!
Denna vagn har inte boggie. Har faktiskt inte tänkt på att axeln helst borde sitta på en annan plats pga att det skulle bli lättare att få rätt kultryck.. trodde att funktionen blev som som ett vanligt släp bara
En fördel med hästsläp för min del är att jag bara kan fälla ner baklämmen eller vad det kallas, så kan jag köra med med skottkärra/bära in, och dumpa av det som ska till tippen. (Därav tanken med höjbart tak då ) Har en renovering av logen framför mig i vår. Ska även gräva ur marken bakom logen. Nån har för längesen använt det som nån slags soptipp... ♂️ dags att röja där!
Då jag inte ska på t.ex. tippen så fraktar jag lätt en fyrhjuling eller skoter i den. Lätt att bara köra in och åka. Slippa krångla att ha med sig ramper
Men jag ska forska lite mer i det där med var axeln sitter och om den ställer till problem med kultrycket då
Kortare sträckor är väl ingen fara, men för min del blev det ett antal mil att köra.
Axelns placering behöver inte vara någon fara, bara man tänker på var man placerar sin last. Men beroende på vad man kör blir det oftast svårt att utnyttja utrymmet i släpets "spets".
Sen är det säkert olika beroende på fabrikat och modell av släp.
Ja så är det ju. Man blir tvungen att lasta lättare framtill. Eller så får jag flytta fram axeln lite då 
Jag kanske ska ta och börja med det här projektet nu snart. Bara snö och slask försvinner snart så blir det lite lättare och skönare att vara ute
Jag kanske ska ta och börja med det här projektet nu snart. Bara snö och slask försvinner snart så blir det lite lättare och skönare att vara ute
Ja varför ta bort glasfiberkåpan , höjden är ju kanonbra. Har satt in 6 lastöglor i våranDan_Johansson skrev:
hästkärra (har ingen häst) . Har satt järnplattor under golvet som greppar i ramen så
man kan dra fast ordentligt utan att golvskivan ger med sej (som jag sett på andra släp)
Vi har en vagn liknande din.Som JeLö skriver är ett hästsläp tungt att dra och en 140hk
V70 är inte mkt att komma med men släpet har ju flera andra stora fördelar.
