Hej,

Jag och min sambo håller på att bygga en kökssoffa utav Metod Väggskåpsstomme, 60cm bredd 37cm djup 40cm höjd.

Vi vill sedan sätta stommarna på ben som nedan exempel.
Illustration av kökssoffa med IKEA Metod-stommar på ben, sedd framifrån. Stödben i mitten för extra bärkraft.

När jag tänkte igenom detta igår när jag skulle börja montera ihop stommarna blev jag lite fundersam kring hur mycket bärkraft skåpen kommer ha när man monterar dem enligt nedan:
Illustration av montering av väggskåp med förstärkningsregel i gipsvägg, visar användning av skruvar och mollyplugg för stabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För de jag har tänkt är enligt följande:
Skiss över L-formad kökssoffa av Metod skåpsstommar med ben. Dotted linje visar sittdjup och placering av ben markerad.
Skapa konto

Där jag har gömda ben som ska ge stöd där stommarna möts.

Vidare är min tanke att sätta upp en regel i väggen som jag sedan fäster stommarna mot för att ge än mer stöd.

Tror ni att detta bör räcka för att säkerställa att kökssoffan är stabil att sitta på, upp till 5-6 personer?

Även tacksam för tips på hur jag bäst sätter upp regel i väggen, är gipsväggar så behöver köra mollyplugg tänker jag för att säkra upp regeln.

Sätt en regel under köksskåpen i bakkant och så hittar du regel i väggarna att skruva i. Frågan är hur mkt vikt skåpen klarar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förstår tanken. har två problem. På ena sidan av skåpet ligger utanpåliggande rör som gör det svårt att sätta en regel som möter väggen där. Har försökt visualisera nedan:

Skiss som visar ett skåp med utanpåliggande rör och föreslagna placeringar för reglar i bakkant för att ge stöd, markerade med streckade linjer.
Skapa konto

Så jag kommer inte kunna sätta en regel i bakkant. Däremot tänker jag att man kan sätta en regel under i bakkant på båda sidorna för att ge extra stöd.

Andra problemet är kopplat till att jag inser att det kanske inte är en klassisk modern gipsvägg. Huset är från 1920-talet och när jag satte upp tvn fanns det ingen regel att fästa i utan snarare att det var "tomt" bakom innerväggen fram till ytterväggen.

Vad tror ni om att göra enligt ovan för att lösa det hela mer stabilt? Blir lite fult under men tänker att ingen kommer att se det hela.

Vill oavsett fästa soffan i väggen då jag har en 1åring som klättrar på allt han hittar hemma.

Sommarna blir superstarka när du skruvar ihop dom. Det håller för ett fotbollslag. Det är fötternas sidokrafter som är svaga länken.

Skruvar du med medföljande vinklar i väggen är det hus lungt som helst.

Skippa skenan så du får stommarna dikt an mot väggen

Såga ett urjack i stommen för rören

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag skulle nog inte lita på toppskivan i skåpen om en vuxen person tillexempel ställer sig upp på fel ställe. Men med en skiva ovanpå skåpen likt en bänksskiva på bänkskåp så skulle jag känna mig helt trygg.
Speciellt om du använder en regel både i fram och bak kant att fördela vikten på.

Visa gärna färdigt resultat sedan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Bowsi skrev:
Hej,

Jag och min sambo håller på att bygga en kökssoffa utav Metod Väggskåpsstomme, 60cm bredd 37cm djup 40cm höjd.

Vi vill sedan sätta stommarna på ben som nedan exempel.
[bild]

När jag tänkte igenom detta igår när jag skulle börja montera ihop stommarna blev jag lite fundersam kring hur mycket bärkraft skåpen kommer ha när man monterar dem enligt nedan:
[bild]
För de jag har tänkt är enligt följande:
[bild]

Där jag har gömda ben som ska ge stöd där stommarna möts.

Vidare är min tanke att sätta upp en regel i väggen som jag sedan fäster stommarna mot för att ge än mer stöd.

Tror ni att detta bör räcka för att säkerställa att kökssoffan är stabil att sitta på, upp till 5-6 personer?

Även tacksam för tips på hur jag bäst sätter upp regel i väggen, är gipsväggar så behöver köra mollyplugg tänker jag för att säkra upp regeln.
Ganska säker att detta håller tillsammans med en skiva som ligger ovan. Men skruva inte ihop skåpen med gipsskruv som visas utan köp rejäla bult och mutter med tillhörande brickor som du skruvar ihop skåpen med.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ganska säker att detta håller tillsammans med en skiva som ligger ovan. Men skruva inte ihop skåpen med gipsskruv som visas utan köp rejäla bult och mutter med tillhörande brickor som du skruvar ihop skåpen med.
Det räcker med några 30mm träskruv.

Tack för tipsen. Vi har tänkt att köra täcksida som skiva ovanpå skåpen så det borde hjälpa!

En regel bak är också för att göra vår kökssoffa lite djupare än 40 cm då vi upplever att det är för grunt för att sitta på. vi siktar på 45 cm!

Tolkar jag regel i fram och bak som en regel under som möte golvet och en regel som möter väggen i bak? Som denna bilden:

Skiss av kökssoffa med regler vid golv och vägg för att öka sittdjup från 40 cm till 45 cm.

Det är sidorna på skåpen som bär tyngden, skåpens tak tål inte jättemycket belastning. Ikeas täcksidor är bara 13 mm tjocka så det bästa är nog att välja en stadigare toppskiva. Med stödben, toppskiva och kanske en dyna på det blir sitthöjden i högsta laget, fundera på att bygga en låg sockel i stället som ni ställer skåpen på. Ska ni ha kuddar bakom ryggen behövs lite mer sittdjup än 45 cm.

Tänk på att benen måste bära skåpsidorna, sätter man den på botten får man samma effekt som på ovansidan där du redan listat ut att det krävs en skiva. Det enda benet det är lite problem med är det i ytterhörnen om du vill ha sockel.

Det går givetvis att förstärka stommen invändigt med ytterligare en gavel/avstyvning över den tänkta positionen för benen med detta påverkar givetvis stommens möjliga inredning.

En annan lösning är att sätta plattjärn under skåpen och sätta ben på dessa. Jag har gjort så på en köksö byggd av en metodstomme där jag ville ha överhäng på alla sidor.

Håller med förgående inlägg om att täckskiva som sittskiva är aningen klent och kommer flexa märkbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.