På övervåningen i huset, byggt -74, håller vi på att konvertera ett pentry till ett "vanligt" rum. Där diskbänken satt finns det förutom avlopp också en fördelare för tappvatten som förser badrummet på andra sidan våningsplanet med vatten.
Nu vill vi bygga in det hela, antingen i en låda eller bakom en ny innervägg.
Fördelaren:
Jag läser på Säker vatten att alla kopplingarna ska byggas in i någon vattentät förslutning som på något vis kan indikera läckage. Jag har letat efter fördelarskåp, men inte hittat något som passar utan modifikation. (Det är t.ex 45 mm cc mellan rören). Finns det nåt skåp utan genomföringar som man kan modifiera utifrån behov? Hur gör man enklast för att bygga något eget som följer rekommendationerna?
Läckageindikering ska enligt rekommendationerna mynna i rum med vattentätt golv. Det går ju dock inte i det här fallet eftersom något sådant rum inte finns i närheten. Skulle det anses ok att leda in skvallerröret i avloppet och montera en fuktsensor i botten av skåpet/inbyggnaden som larmar (och bryter vattnet) vid läckage? Eftersom rummet inte kommer att användas så ofta så blir det nog ingen större skillnad om vattnet rinner ut på parketten istället för i väggen...
("Svanhalsen" som gick till diskbänken ska förstås bort, jag hade bara ingen passande plugg hemma)
Avloppet:
Avloppet som kommer upp ur golvet är en 70mm(!) 90º-böj. För att spara utrymme skulle vi helst vilja få ner avloppet under golvnivå för att slippa behöva bygga in det i skåpet/väggen.
Går det att få tag på 70mm pluggar? Är det i så fall bäst att:
Behöver avloppsavslutet också vara inspektionsbart förresten?
Jag tackar för alla tips och förslag!
Fördelaren:
Jag läser på Säker vatten att alla kopplingarna ska byggas in i någon vattentät förslutning som på något vis kan indikera läckage. Jag har letat efter fördelarskåp, men inte hittat något som passar utan modifikation. (Det är t.ex 45 mm cc mellan rören). Finns det nåt skåp utan genomföringar som man kan modifiera utifrån behov? Hur gör man enklast för att bygga något eget som följer rekommendationerna?
Läckageindikering ska enligt rekommendationerna mynna i rum med vattentätt golv. Det går ju dock inte i det här fallet eftersom något sådant rum inte finns i närheten. Skulle det anses ok att leda in skvallerröret i avloppet och montera en fuktsensor i botten av skåpet/inbyggnaden som larmar (och bryter vattnet) vid läckage? Eftersom rummet inte kommer att användas så ofta så blir det nog ingen större skillnad om vattnet rinner ut på parketten istället för i väggen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
("Svanhalsen" som gick till diskbänken ska förstås bort, jag hade bara ingen passande plugg hemma)
Avloppet:
Logga in
Skapa konto
Avloppet som kommer upp ur golvet är en 70mm(!) 90º-böj. För att spara utrymme skulle vi helst vilja få ner avloppet under golvnivå för att slippa behöva bygga in det i skåpet/väggen.
- Sänka röret lite och plugga änden av böjen?
- Sätta pluggen mellan böjen och röret?
- Kapa böjen strax under golvnivå och plugga där?
- Hitta på nåt annat?
Jag hade ju lätt sågat bort hela spånskivan ovanför avloppet för att på ett bra sätt kunna inspektera avloppet förhoppningsvis pluggat det längre bort.J johol545 skrev:På övervåningen i huset, byggt -74, håller vi på att konvertera ett pentry till ett "vanligt" rum. Där diskbänken satt finns det förutom avlopp också en fördelare för tappvatten som förser badrummet på andra sidan våningsplanet med vatten.
Fördelaren:
[bild] [bild]
Avloppet:
[bild]
Om det inte går att få tag på 70mm pluggar kan man då såga upp golvet och vrida ner böjen med övergången så att allt hamnar under golvet och går att plugga med en 50mm plugg?
- Sänka röret lite och plugga änden av böjen?
- Sätta pluggen mellan böjen och röret?
- Kapa böjen strax under golvnivå och plugga där?
- Hitta på nåt annat?
Vidare kanske jag är överförsiktig men jag hade inte vilja plugga avloppet på ett liggande rör om det ska vara permanent pluggat.
Detta förutsätter ju dock att ni inte om 1-2 år kommer på att avloppet kan vara bra och ha ;-)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det här rätt uppsättning för att bygga ett system med egen brunn?
Vatten & Avlopp -
Billig skiva av plåt/aluminium eller liknande för att bygga hyllor
Inredning -
Hur bygga in garderob
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga ny innervägg och dölja rör
Grund & Markarbeten -
Bygga in golvärmefördelare
Vatten & Avlopp