Hej!
Jag har köpt en pool i tanke om att lära våra barn simma i sommar. Tanken är att den ska stå där studsmattan ör på ett ungefär.
Är det någon som haft liknande och har bra förslag på hur man kan sänka ner den? Bygga in den? Vi är öppnar för att juster på vår befintliga altan etc. Vad man bör tänka på etc.
Någon som kanske till och med kan fixa en bild om hur det skulle kunna se ut.
Sen är frågan. Hur förvarar man den sen?
Plockar upp?
Tacksam för allt hjälp.
Jag har köpt en pool i tanke om att lära våra barn simma i sommar. Tanken är att den ska stå där studsmattan ör på ett ungefär.
Är det någon som haft liknande och har bra förslag på hur man kan sänka ner den? Bygga in den? Vi är öppnar för att juster på vår befintliga altan etc. Vad man bör tänka på etc.
Någon som kanske till och med kan fixa en bild om hur det skulle kunna se ut.
Sen är frågan. Hur förvarar man den sen?
Plockar upp?
Tacksam för allt hjälp.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Här är lite om vad du ska tänka på om du vill bygga ett trädäck runt poolen: https://www.byggahus.se/tradack-till-ovanmarkspoolen-gor-det-sjalv
Hej!
Tips är att spana in tidningen Gör det själv. De hade ett reportage med instruktioner för hur man bygger in en liknande pool.
Det var några nummer tillbaka menar jag.
Jag läste den via Arcy, men säkert billigare om du prenumererar direkt på den en månad.
Tips är att spana in tidningen Gör det själv. De hade ett reportage med instruktioner för hur man bygger in en liknande pool.
Det var några nummer tillbaka menar jag.
Jag läste den via Arcy, men säkert billigare om du prenumererar direkt på den en månad.
Planera inte för att plocka ner på vintern. Min erfarenhet är att den lätt går sönder i de veck som ofrånkomligen bildas när man ska vika ihop den. Låt den stå uppe men koppla ur alla pumpar och värmare och vinterförvara dem frostfritt.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
En sån pool håller bara max några säsonger, så gör inga jätteinvesteringar varken i tid elller pengar för att skapa ett poolområde. Första sommaren med pool kommer ni att ha fullt upp med att badvakta, backspola sandfilter, googla på ”grönt vatten i poolen”, fundera på pH-värde och klorpuckar och undra hur dålig kvalitet det egentligen är på badleksaker. Lägg pengarna på en liten värmepump istället så att barnen verkligen vill bada ordentligt.
Fundera under tiden på hur ni egentligen vill ha det och planera för en riktig pool om ett par-tre år!
Fundera under tiden på hur ni egentligen vill ha det och planera för en riktig pool om ett par-tre år!
Tack för svar. Så allt låter man vara kvar och tar bort känsliga delar då. Tömde ni den helt eller delvis?KristinaRT skrev:
Vi har en jacuzzi och min sambo är en riktig ph nörd. Det är mer förvaring och bygget som är lite krångligtF fredrik.johansson skrev:En sån pool håller bara max några säsonger, så gör inga jätteinvesteringar varken i tid elller pengar för att skapa ett poolområde. Första sommaren med pool kommer ni att ha fullt upp med att badvakta, backspola sandfilter, googla på ”grönt vatten i poolen”, fundera på pH-värde och klorpuckar och undra hur dålig kvalitet det egentligen är på badleksaker. Lägg pengarna på en liten värmepump istället så att barnen verkligen vill bada ordentligt.
Jag har haft en liknande pool i över 10 år.
Vi tog ner poolen varje vinter och den går inte sönder av det. Den ska inte stå ute under vintern.
Det är viktigt att ha ett bra underlag till poolen. Om du vill ha en varmare och ”skönare” pool ska du lägga tjock frigolit under poolen. Värmen behålls och mjukt att gå på. Köp sandfilterpump och använd veckoklor. Lägg klor tabletten i en liten plastlåda där du gjort massa hål och lägg den i breddavloppet. Så får du snabbt ordning på klorhalten.
Vi tog ner poolen varje vinter och den går inte sönder av det. Den ska inte stå ute under vintern.
Det är viktigt att ha ett bra underlag till poolen. Om du vill ha en varmare och ”skönare” pool ska du lägga tjock frigolit under poolen. Värmen behålls och mjukt att gå på. Köp sandfilterpump och använd veckoklor. Lägg klor tabletten i en liten plastlåda där du gjort massa hål och lägg den i breddavloppet. Så får du snabbt ordning på klorhalten.
Och vi hade liknande pool i 13 år och fick byta eftersom den gick sönder under ihopvikningen. Efter det fick den stå ute på vintern och det var inga som helst problem…P Peter Jvall skrev:Jag har haft en liknande pool i över 10 år.
Skickar lite bilder för inspiration!
Klicka här för att svara