Hej!
Jag har köpt en pool i tanke om att lära våra barn simma i sommar. Tanken är att den ska stå där studsmattan ör på ett ungefär.
Är det någon som haft liknande och har bra förslag på hur man kan sänka ner den? Bygga in den? Vi är öppnar för att juster på vår befintliga altan etc. Vad man bör tänka på etc.
Någon som kanske till och med kan fixa en bild om hur det skulle kunna se ut.

Sen är frågan. Hur förvarar man den sen?
Plockar upp?
Tacksam för allt hjälp.

• Trädgård med en studsmatta på gräsmattan bredvid en altan, träd och liten byggnad i bakgrunden under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Studsmatta på gräsmatta bredvid en träaltan med blommande träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stor altan med vita utemöbler, i bakgrunden en inhägnad studsmatta, omgiven av träd och buskar.
    Skapa konto
  • Trädgård med gräsmatta, stor studsmatta och altan. Bakom ligger ett litet vitt hus. Perfekt plats för att bygga eller sänka ner en pool.
    Skapa konto
  • Rektangulär ovanmarkspool placerad på gräsmatta, omgiven av träd och buskar, med solstolar bredvid.
    Skapa konto
K
Tror du får välja, snickra altan runt poolen eller lära barnen simma. Ser ut som ett relativt stort projekt för vad det verkar inte den mest erfarna (?).

• Gilla
Kaipainen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tror du får välja, snickra altan runt poolen eller lära barnen simma. Ser ut som ett relativt stort projekt för vad det verkar inte den mest erfarna (?).
Vi är ju beredda att snickra runt poolen. Därför jag ber om tips och råd

Hej!
Tips är att spana in tidningen Gör det själv. De hade ett reportage med instruktioner för hur man bygger in en liknande pool.
Det var några nummer tillbaka menar jag.

Jag läste den via Arcy, men säkert billigare om du prenumererar direkt på den en månad.

• Gilla
Livetmedvilla
  • Laddar…
Satsuki
Planera inte för att plocka ner på vintern. Min erfarenhet är att den lätt går sönder i de veck som ofrånkomligen bildas när man ska vika ihop den. Låt den stå uppe men koppla ur alla pumpar och värmare och vinterförvara dem frostfritt.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
F
En sån pool håller bara max några säsonger, så gör inga jätteinvesteringar varken i tid elller pengar för att skapa ett poolområde. Första sommaren med pool kommer ni att ha fullt upp med att badvakta, backspola sandfilter, googla på ”grönt vatten i poolen”, fundera på pH-värde och klorpuckar och undra hur dålig kvalitet det egentligen är på badleksaker. Lägg pengarna på en liten värmepump istället så att barnen verkligen vill bada ordentligt.
Fundera under tiden på hur ni egentligen vill ha det och planera för en riktig pool om ett par-tre år!

• Gilla
Livetmedvilla och 3 till
  • Laddar…
Använd en sida av altan, sänker du måste du väl ha "staket" verkar vara i höjd med altan så nån enkel konstruktion runt resten av poolen som kjol - liten grind i altanräcket som ingång - hopp"torn" :-)

• Gilla
MicaBo
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Planera inte för att plocka ner på vintern. Min erfarenhet är att den lätt går sönder i de veck som ofrånkomligen bildas när man ska vika ihop den. Låt den stå uppe men koppla ur alla pumpar och värmare och vinterförvara dem frostfritt.
Tack för svar. Så allt låter man vara kvar och tar bort känsliga delar då. Tömde ni den helt eller delvis?

F fredrik.johansson skrev:
En sån pool håller bara max några säsonger, så gör inga jätteinvesteringar varken i tid elller pengar för att skapa ett poolområde. Första sommaren med pool kommer ni att ha fullt upp med att badvakta, backspola sandfilter, googla på ”grönt vatten i poolen”, fundera på pH-värde och klorpuckar och undra hur dålig kvalitet det egentligen är på badleksaker. Lägg pengarna på en liten värmepump istället så att barnen verkligen vill bada ordentligt.
Fundera under tiden på hur ni egentligen vill ha det och planera för en riktig pool om ett par-tre år!
Vi har en jacuzzi och min sambo är en riktig ph nörd. Det är mer förvaring och bygget som är lite krångligt

Satsuki
L Livetmedvilla skrev:
Tack för svar. Så allt låter man vara kvar och tar bort känsliga delar då. Tömde ni den helt eller delvis?
Delvis, vi lämnade breddavloppet öppet då rann evt överskottsvatten ut och det höll sig vid en viss nivå

Jag har haft en liknande pool i över 10 år.
Vi tog ner poolen varje vinter och den går inte sönder av det. Den ska inte stå ute under vintern.
Det är viktigt att ha ett bra underlag till poolen. Om du vill ha en varmare och ”skönare” pool ska du lägga tjock frigolit under poolen. Värmen behålls och mjukt att gå på. Köp sandfilterpump och använd veckoklor. Lägg klor tabletten i en liten plastlåda där du gjort massa hål och lägg den i breddavloppet. Så får du snabbt ordning på klorhalten.

Satsuki
P Peter Jvall skrev:
Jag har haft en liknande pool i över 10 år.
Vi tog ner poolen varje vinter och den går inte sönder av det. Den ska inte stå ute under vintern.
Det är viktigt att ha ett bra underlag till poolen. Om du vill ha en varmare och ”skönare” pool ska du lägga tjock frigolit under poolen. Värmen behålls och mjukt att gå på. Köp sandfilterpump och använd veckoklor. Lägg klor tabletten i en liten plastlåda där du gjort massa hål och lägg den i breddavloppet. Så får du snabbt ordning på klorhalten.
Och vi hade liknande pool i 13 år och fick byta eftersom den gick sönder under ihopvikningen. Efter det fick den stå ute på vintern och det var inga som helst problem…

• Gilla
MR Biggles
  • Laddar…
Skickar lite bilder för inspiration!

• Trädäck under konstruktion med omkringliggande trädgård och hus i bakgrunden. Solbelyst trästruktur och sittplats i förgrunden.
    Skapa konto
  • Rund pool på en träaltan i trädgårdsmiljö med skyddande täckning och omgiven av staket.
    Skapa konto
  • Träaltan under konstruktion med höga träd i bakgrunden och några verktyg och träplankor på golvet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.