22 975 läst ·
22 svar
23k läst
22 svar
Bygga i lösvirke eller köpa "byggsats".
Sida 1 av 2
Vi är i byggplaner och hoppas bygga inom två till tre år. Just nu är vi i bläddringsfasen och försöker skapa oss en bild av vilken funktion och stil vi önskar på huset.
Troligtvis kommer vi själva helt eller delvis bygga huset. Jag har själv renoverat det hus vi nu bor i och jag känner att jag tillsammans med min far (snickare) ha de kunskaper vi behöver.
Frägan är huruvida vi skall köpa en färdig byggsats ex Fiskarhedenvillan eller rita själva och beställa allt lösvirke via offert från olika handlare.
Min erfarenhet är att det är svårt att som privatperson pressa priserna tillräckligt för att kunna konkurera med ex Fiskarheden. Dessutom är det tidskrävande!
Jag har också försökt hitta någon förteckning över vilka leverantörer som erbjuder husmodeller i "byggsats". Lämna gärna förslag på leverantörer!
MVH
Rikard
Troligtvis kommer vi själva helt eller delvis bygga huset. Jag har själv renoverat det hus vi nu bor i och jag känner att jag tillsammans med min far (snickare) ha de kunskaper vi behöver.
Frägan är huruvida vi skall köpa en färdig byggsats ex Fiskarhedenvillan eller rita själva och beställa allt lösvirke via offert från olika handlare.
Min erfarenhet är att det är svårt att som privatperson pressa priserna tillräckligt för att kunna konkurera med ex Fiskarheden. Dessutom är det tidskrävande!
Jag har också försökt hitta någon förteckning över vilka leverantörer som erbjuder husmodeller i "byggsats". Lämna gärna förslag på leverantörer!
MVH
Rikard
Fiskarhedenvillans byggsatser ligger bra till i pris, det kan vi konstatera eftersom vi har rabatter på allt och inte kommer ner i de priserna. Vi bygger ändå ruggigt billigt, men det beror på hur man ser det då vi lagt mycket tid själva och fortfarande har en del att göra.
Ett alternativ är att låta en snickare (din far) räkna på materialåtgång och skriva ner en total lista. Lämna in för offert och ni får ett hum om vad det hela kan tänkas gå på. Lite tidskrävande som sagt, men man vet inte, det kan vara värt det.
Ett alternativ är att låta en snickare (din far) räkna på materialåtgång och skriva ner en total lista. Lämna in för offert och ni får ett hum om vad det hela kan tänkas gå på. Lite tidskrävande som sagt, men man vet inte, det kan vara värt det.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Hällingsjö hus tillverkar husblock efter ritning, montera själv eller via firma (stomrest). Vet ej priser men de tillverkar huselement på deras fabrik till flera andra husfirmor också.
Tack för svar..mickeosus skrev:Fiskarhedenvillans byggsatser ligger bra till i pris, det kan vi konstatera eftersom vi har rabatter på allt och inte kommer ner i de priserna. Vi bygger ändå ruggigt billigt, men det beror på hur man ser det då vi lagt mycket tid själva och fortfarande har en del att göra.
Min erfarenhet är att det naturligtvis går att pressa priserna på lösvirket för stomme, panel, tak osv. När jag byggde mitt gästhus (20 kvm med loft) fick jag olika offerter från 33-50+tusen och kunde då spara ca 15 000.
Probelemt jag känner är att det kan vara svårt att få bra priser på de artiklar i mindre omfattning som måste inhämtas från diverse handlare, exempelvis foder, dörrar, golv, fönster, plastmatta, elcentraler, vvs etc.
Hur har ni gjort? har ni fått allt material från samma handlare eller har ni använt flera?
MVH
Rikard
Vi har hämtat allt från en och samma bygghandel. Mycket rabatter har vi fått tack vare att Micke själv arbetar med betonggolv och därigenom har ett bra kontaktnät som vi givetvis använt oss av. Kan tillägga att vi inte alls egentligen kan jämföra vårt hus med FH Fasanen då det är ganska stora skillnader, men ett litet hum om priser har det ändå gett oss. Det är bra att ha en mall att utgå ifrån och sedan hänger det ju som alltid på materialval vad kostnaderna springer iväg på.
Fiskarheden sågar sitt eget virke....
Jag vet inte huruvida FH går tillväga, men äger man egen skog, har ett sågverk och därtill bra kontaktnät med sina underlevrantörer så är det ju inte helt orimligt att hålla nere priserna på ett minimum inom branchen. Men som sagt, vi byggde billigare än vad det någonsin hade blivit med FH och deras entrepenad och detta tack vare våra rabatter, vårt kontaktnät och alla timmar vi själva lagt ner på huset.
Vi har låtit mjöbäcksvillan bygga stommen till vårt arkitektritade hus. De gjorde grund och stomme med fönster enligt våra konstruktionsritningar och sen gör vi det mesta själva förutom el och vvs. Fasadpanelen har vi beställt från ett lokalt hyvleri, målat och skruvat upp. Yttertaket har vi beställt från en separat firma som också lade det. Innertak och gips och allt annat byggmaterial köper vi via en lokal bygghandel där vi får bra rabatt och faktureras. Vi har bra kontakter som hjälper oss och alla timmar som vi själva spenderar på huset gör att vi håller nere kostnaderna enormt mycket.
Om du vill ha länkar till firmor som säljer olika produkter till bra priser så kolla här
Det finns ju fler så fyll gärna på....
Dessa har jag handlat av och bra erfarenhet av
www.vvsonnet.se ( VVS )
www.sigro.se ( VVS )
www.expressel.se (El produkter)
www.soliduct.com ( ventilation )
www.clix.se ( Plåttak som ser ut som bandat plåttak )
www.byggmax.se ( Virke , isolering,mm )
några till som säkert också är bra
www.zodiak.se ( fönster )
www.cellplastdirekt.se ( cellplast isolering )
www.skruvospik.se ( Ja just det ... skruv och spik )
www.elbutik.se/ ( Lampor )
Det finns ju fler så fyll gärna på....
Dessa har jag handlat av och bra erfarenhet av
www.vvsonnet.se ( VVS )
www.sigro.se ( VVS )
www.expressel.se (El produkter)
www.soliduct.com ( ventilation )
www.clix.se ( Plåttak som ser ut som bandat plåttak )
www.byggmax.se ( Virke , isolering,mm )
några till som säkert också är bra
www.zodiak.se ( fönster )
www.cellplastdirekt.se ( cellplast isolering )
www.skruvospik.se ( Ja just det ... skruv och spik )
www.elbutik.se/ ( Lampor )
När jag sist jämförde så låg Floods trähus lite lägre i pris än Fiskarheden.
http://www.floodstra.com/floods_trahus/default.asp
Dom har så gott som identiskt koncept, husmodeller och standard.
(Men kolla lite noggrannare, jag ger ingen garanti på min utsaga)
Jag får det till att ett själv ihopplockat lösvirkeshus blir lite billigare än Floods/FH.
Men däremot får man en massa annat mervärde med deras byggsatser.
Bygglovshandlingar, konstruktionsritningar, monteringsinstruktioner. Man får väl väga vad man tycker sådant är värt.
http://www.floodstra.com/floods_trahus/default.asp
Dom har så gott som identiskt koncept, husmodeller och standard.
(Men kolla lite noggrannare, jag ger ingen garanti på min utsaga)
Jag får det till att ett själv ihopplockat lösvirkeshus blir lite billigare än Floods/FH.
Men däremot får man en massa annat mervärde med deras byggsatser.
Bygglovshandlingar, konstruktionsritningar, monteringsinstruktioner. Man får väl väga vad man tycker sådant är värt.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Vi stod i valet och kvalet mellan lösvirkes eller byggsats. Vi hade långt gående planer med en prefab-firma och ändrade oss i sista sekund. Anledningen var att vi ville hjälpa till med saker som dom gjorde på fabrik, vilket ju då inte var möjligt, samt att vi skulle få större valmöjligheter och inte binda oss vid en specifik leverantör av tex kök. Nu, när vi är knutarna att dra igång vårat lösvirkeshus, kan jag bara säga att det är enormt mycket jobb med allt pappersarbete som man hade fått "gratis" med firman. Allt ska samordnas och alla papper ska vara påskrivna och skickade till rätt ställe, en stor cirkus! Men vi hoppas ändå på att det i slutändan kommer bli några tusenlappar billigare än ett prefab-hus där vi skulle gjort allt utom stomresning själva.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Det är denna stora cirkus som man vill slippa vara med i, det räcker att gå att titta på föreställningen på första parkett. Vi lät professionella artister stå för showen och vi betalade för biljetten istället.LillaCamilla skrev:Vi stod i valet och kvalet mellan lösvirkes eller byggsats. Vi hade långt gående planer med en prefab-firma och ändrade oss i sista sekund. Anledningen var att vi ville hjälpa till med saker som dom gjorde på fabrik, vilket ju då inte var möjligt, samt att vi skulle få större valmöjligheter och inte binda oss vid en specifik leverantör av tex kök. Nu, när vi är knutarna att dra igång vårat lösvirkeshus, kan jag bara säga att det är enormt mycket jobb med allt pappersarbete som man hade fått "gratis" med firman. Allt ska samordnas och alla papper ska vara påskrivna och skickade till rätt ställe, en stor cirkus! Men vi hoppas ändå på att det i slutändan kommer bli några tusenlappar billigare än ett prefab-hus där vi skulle gjort allt utom stomresning själva.
Hej alla (Ny på detta forum)
.........
Jag håller med här, står sjäv och jämför offerter mellan Prefab, husföretag som bygger lösvirke och rena offreter på bygg materialet och helt klart är att man få betala för det mervärde man får att slippa stress och papper, jag skulle rent av säga att det är STOR skillnad i pris att köpa brädorna på gården, samtidig tar man på sig ett enormt arbete, tycker jag gemene man ska göra detta, svaret på det blir nej, om man inte är enormt driftig eller vågar ta sitt livs chans....Mikael_L skrev:
Frågan är ju vad denna biljett får kosta, i mitt fall är biljettpriset nästan 700.000 kr (tomt stomrest) och över det dubbla jämfört med ett nyckelklart, en hyfsad motivation att ta till hammarenDet är denna stora cirkus som man vill slippa vara med i, det räcker att gå att titta på föreställningen på första parkett. Vi lät professionella artister stå för showen och vi betalade för biljetten istället. Säkert hade det varit billigare att deltaga själv, men inte roligt att hänga i trapetsen om man är höjdrädd.
Redigerat:
Utan alla rabatter och allt eget arbete vi lagt ner (läs Micke!) så hade vi aldrig kunnat bygga det huset vi nu bygger. Det är för oss guld värt att ha möjligheten att göra mycket själva och komma ner i en för oss rimlig prisnivå. Vårt hus hade med prefabutförande NF kostat ca 4 mille... Vi lägger 2,3.. LIIITE skillnad om man säger så...