Byggahus.se
P PurreP skrev:
Nej, nu räknar du baklänges... De får ju låna upp till 85% av värdet

Övervärderingen blir ju "pengar i handen".

Om de lånat 2,975 så blir deras nya belåningsgrad under 75%...
Valigtvis betalar man allt eftersom fakturorna kommer, räntan är ju högre på krediten. Sen om man får en bra värdering kan man låna till trädgård eller annat
D Dallejr skrev:
Om huset när det är klart blir värderat till 4m och ni har betalat 3.5m för allt så är det utifrån 4miljoner som banken räknar era 15%. I detta senario så har ni då redan "betalat" 12.5% i insatts så då behöver du lägga in ytterligare 2.5% för att klara dina 15%.

För en slutvärdering burkar bankerna acceptera från någon lokal mäklare men det är bara fråga banken vilka mäklare som dem accepterar.
Missförstår dig kanske, men om dom betalat 15% av 3,5 så har dom en belpningsgrad på 74% om det blir värt 4miljoner, då har dom ett lpneutrymme istället.
 
D
P PurreP skrev:
Nej, nu räknar du baklänges... De får ju låna upp till 85% av värdet

Övervärderingen blir ju "pengar i handen".

Om de lånat 2,975 så blir deras nya belåningsgrad under 75%...
Om slutvärderingen på huset landar på 4miljoner så motsvarar 15% 600tkr. Så i de senario som ts skrev om så kan dem med andra ord ta lån på 3.4 miljoner för att klara 15% gränsen.
 
D
J Anlin skrev:
Valigtvis betalar man allt eftersom fakturorna kommer, räntan är ju högre på krediten. Sen om man får en bra värdering kan man låna till trädgård eller annat

Missförstår dig kanske, men om dom betalat 15% av 3,5 så har dom en belpningsgrad på 74% om det blir värt 4miljoner, då har dom ett lpneutrymme istället.
Dem betalar 15% av 4miljoner som är slutvärderingen i ts frågeställning.
 
O RDP skrev:
Hej,

Vi går i tankarna på att bygga men vet inte om det är möjligt ekonomiskt.

Vad jag antar så behöver man 15% i insatts precis som vanligt och vi har bara upp till max 3.500.000kr att leka med då.

Har läste många forum/trådar och förstår att det finns väldigt många utgifter, fasta som oberäkneliga så jag undrar här om någon har byggt ett hus där den totala kostnaden hamnat under 3.5m? Om så är fallet, från vilken leverantör?

Värt att nämna är att en tomt vi kikar på ligger på 145.000kr

Tack på förhand!
Det går, välj en lite billigare husleverantör och läs på ordentligt innan bara så ni inte ligger exakt på gränsen när kostnader börjar trilla in.
 
  • Gilla
OklartDP
  • Laddar…
D Dallejr skrev:
Dem betalar 15% av 4miljoner som är slutvärderingen i ts frågeställning.
Nej dom betalar inte 15 % av 4 milj om dom bygger för 3,5
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
D
J Anlin skrev:
Nej dom betalar inte 15 % av 4 milj om dom bygger för 3,5
Om total kostnad för hela bygget ink tomt kostar 3.5 miljoner men slutvärderingen blir högre än kostnaden så räknas din belåningsgrad på bolånet mot slutvärderingen och inte dina faktiska kostnader.
 
Redigerat:
O RDP skrev:
Hej,

Vi går i tankarna på att bygga men vet inte om det är möjligt ekonomiskt.

Vad jag antar så behöver man 15% i insatts precis som vanligt och vi har bara upp till max 3.500.000kr att leka med då.

Har läste många forum/trådar och förstår att det finns väldigt många utgifter, fasta som oberäkneliga så jag undrar här om någon har byggt ett hus där den totala kostnaden hamnat under 3.5m? Om så är fallet, från vilken leverantör?

Värt att nämna är att en tomt vi kikar på ligger på 145.000kr

Tack på förhand!
Hej,

Personligen tror jag det finns ett flertal leverantörer som ni kan beställa nyproduktion med totalentreprenad av under 3,5 miljoner. Främst pga den relativt låga köpeskillingen för den aktuella tomten

Vi byggde med Myresjöhus för två års sedan. Smart 150 med tillval utbyggnad bak (8m2) från modell Kungsholmen. Ytterligare tillval spottar, garageplattan, slät gips osv för ca 150tkr. Tomten kostade 375 tkr. Estimerad budget 3,6 milj. Huset 2,55milj, sen ca 1milj till tomten, VA-/EL anslutning, fiber, nybyggmadskarta, KA ansvarig osv.
 
  • Gilla
Riros
  • Laddar…
O RDP skrev:
Hej,

Vi går i tankarna på att bygga men vet inte om det är möjligt ekonomiskt.

Vad jag antar så behöver man 15% i insatts precis som vanligt och vi har bara upp till max 3.500.000kr att leka med då.

Har läste många forum/trådar och förstår att det finns väldigt många utgifter, fasta som oberäkneliga så jag undrar här om någon har byggt ett hus där den totala kostnaden hamnat under 3.5m? Om så är fallet, från vilken leverantör?

Värt att nämna är att en tomt vi kikar på ligger på 145.000kr

Tack på förhand!

Vi har nyligen köpt ett nyckelfärdigt Adelöv av Smålandsvillan, 2,5 milj med våra tillval inkl varmgrund. Tittade på Älvsbyhus men valde bort dem när vi kollade deras grundläggning och skall parkett som bestod av 0.6 mm tjockt ytskikt. Vår tomt kostade som er och komplett med garage/förråd 71 m2, trädgård, mur, 17 m2 inglasat uterum och plattläggning så är vi totalt uppe i 3,6 milj. Inkl kommunala avgifter och anslutningar.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
jag mena så inte bygger för mer en marknadsvärdet
 
Skumpe
O RDP skrev:
Okej tack :)



Svårt att säga, relativt litet samhälle med mestadels äldre kåkar(-70) där det precis släppts en bunt tomter där det börjat byggas och kommer att byggas. Men efterfrågan på hus generellt i området har ökat väldigt mycket på senaste.
Efterfrågan har ökat väldigt och nu kostar tomten 145 000? Var den gratis innan?:D
 
catherineb catherineb skrev:
Det går, välj en lite billigare husleverantör och läs på ordentligt innan bara så ni inte ligger exakt på gränsen när kostnader börjar trilla in.
D Dallejr skrev:
Om total kostnad för hela bygget ink tomt kostar 3.5 miljoner men slutvärderingen blir högre än kostnaden så räknas din belåningsgrad på bolånet mot slutvärderingen och inte dina faktiska kostnader.
Detta var ju onekligen intressant info jag inte hade någon aning om. I mina amatör öron låter det ju lite smått galet att man inte kan bedöma om man har råd eller ej efter framtagen byggnadskalkyl utan man har svaret på det först efter värderingen av mäklaren, om jag förstår det rätt.

A andreas8002 skrev:
Hej,

Personligen tror jag det finns ett flertal leverantörer som ni kan beställa nyproduktion med totalentreprenad av under 3,5 miljoner. Främst pga den relativt låga köpeskillingen för den aktuella tomten

Vi byggde med Myresjöhus för två års sedan. Smart 150 med tillval utbyggnad bak (8m2) från modell Kungsholmen. Ytterligare tillval spottar, garageplattan, slät gips osv för ca 150tkr. Tomten kostade 375 tkr. Estimerad budget 3,6 milj. Huset 2,55milj, sen ca 1milj till tomten, VA-/EL anslutning, fiber, nybyggmadskarta, KA ansvarig osv.
Tack för detta, ska försöka få till ett möte med dom och se vad de säger. Kikade på modellen, ser inte super stort ut, hur har ni trivts i den modellen?

4 49janne skrev:
Vi har nyligen köpt ett nyckelfärdigt Adelöv av Smålandsvillan, 2,5 milj med våra tillval inkl varmgrund. Tittade på Älvsbyhus men valde bort dem när vi kollade deras grundläggning och skall parkett som bestod av 0.6 mm tjockt ytskikt. Vår tomt kostade som er och komplett med garage/förråd 71 m2, trädgård, mur, 17 m2 inglasat uterum och plattläggning så är vi totalt uppe i 3,6 milj. Inkl kommunala avgifter och anslutningar.
Sedär. Har hört både bu och bä om Smålandsvillan, vad har ni för åsikter kring standarden/kvaliteten? Om ni nu hunnit flytta in dvs :)

Skumpe Skumpe skrev:
Efterfrågan har ökat väldigt och nu kostar tomten 145 000? Var den gratis innan?:D
Haha förstår kommentaren. Det jag försökte säga var att de äldre/befintliga kåkarna som tidigare legat mellan 1-1.5m nu säljs för runt 2.5m. Det är först nu som en bunt tomter börjats släppas och de har även funnits tillgängliga ett tag men de börjat sakta med säkert köpas upp :)
 
Glömde f.ö nämna att det är stor möjlighet att det kommer behöva pålas :S
 
D
O RDP skrev:
Detta var ju onekligen intressant info jag inte hade någon aning om. I mina amatör öron låter det ju lite smått galet att man inte kan bedöma om man har råd eller ej efter framtagen byggnadskalkyl utan man har svaret på det först efter värderingen av mäklaren, om jag förstår det rätt.
Fast det krävs samtidigt en förhandsvärdering för att du ska få byggnadskreditiv beviljat av banken samt att bankerna kräver ofta att det finns några 100tkr tillgodo på kalkylen för att bevilja ett byggnadskreditiv. Men en förhandsvärdering är ofta lite mer försiktig i med att det finns mycket som kan hända så som markförhållanden som gör det dyrare eller att marknaden dyker.

Din belåningsgrad är kopplat till marknadsvärdet och inte dina kostnader. Så det säger sig själv väldigt tydligt att man måste få huset värderat för att få fram marknadsvärdet och därmed din belåningsgrad.
 
En tumregel är att 'en person hinner bygga ett hus på ett år' - dvs det går åt runt 1800 timmar för att bygga själva huset (förutsatt att man har den kunskapen).
Att köpa in enbart den tjänsten kostar runt 450:-/h + moms x 1800 => ca 1.000.000:-

Kvar är då materialet.

Du får ett komplett kök för 175.000-200.000:-

Badrum ca 150.000-200.000:- (beroende på storlek)

VVS ca 150.000:- (vi betalade 2008 98.000:- inkl moms för vårt Myresjöhus på 123m²)

El ca 150.000:- (vi betalade 102.000:- inkl. moms för vårt Myresjöhus på 123m²)

Kvar är då:
- Bottenplatta (ca 150.000:) beror på underlag och schaktning osv.
- Materiel till själva huset (Tak, ev kamin, isolering, fasad, fönster, dörrar, innerväggar osv.

Ta gärna in olika offerter, så ser ni om det är görbart eller inte ?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag har precis färdigställt ett 1,5 plans 115 kvm hus i lösvirke grundplatta 86 kvm och det gick på ca 2,5 milj.
Inkl. alla kostnader tomt 250000 + markarbete, borrad brunn och enskilt avlopp 350000. Kunde ha sparat 150-200k på att ta billigare material invändigt. (OSB och gips istället för råspont och träpanel samt träfiberisolering som är dubbelt så dyrt per kvm mot konventionell isolering). Då gjorde jag det mesta själv reste stomme, satte panel och var med som hantlangare för snickaren som hjälpte mig att lägga tak och bygga invändigt. Om ni hittar en bra snickare som tar runt 500kr/h ink.moms som även har bra kontakter med elektriker och rörmokare. Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en konstruktör/arkitekt. letar lite alternativ mot nyckelfärdigt. Totalentreprenad blir väldigt dyrt.
Läs på mycket om grundläggning, materialval för stomme. Om jag skulle bygga igen så kan jag tänka mig Träullit.
https://www.traullit.se. (Nej jag har ingen relation till firman) Där skulle jag nog ha gjort ytterligare en besparing mot att bygga med lösvirke.
Om jag tänker efter nu, var det dyrare per kvm att bygga 1,5 plan än 2 plan . Om ni tänker enplans hus så är en större platta inte dyrare än att bygga på höjden. (samt byggtekniskt enklare). Jag tror absolut att ni kan komma under 3 milj. med lite efterforskning och eget arbete. Lycka till. :)
 
  • Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.