1 168 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Bygga fristående mur
Sida 1 av 2
Hejsan!
Skall bygga en 8 m lång mur mellan parkerings och gatan.
Muren är tänkt att vara 4 blocks höjd (ovan mark)
Tanken vart att använda dessa https://www.hornbach.se/p/mursten-benders-labyrint-antik-gramix-350x210x140mm/8628863/
Då vi har likadana på en del andra ställen på trädgården och entren.
Men nu till dilemmat, platsen där stenen skall sättas är första ca 4m raka för sen sakta svänga in totalt ca 50cm.
Då är frågan hur man gör för att få ihop svängen snyggt och hur man går tillväga? speciellt om man lägger dessa omlott..
Sen fråga 2, murbelysning i dessa? då båda sidor kommer synas så vill man lyckas gömma kabeln mitt i muren
Tanken vart att använda dessa https://www.hornbach.se/p/mursten-benders-labyrint-antik-gramix-350x210x140mm/8628863/
Men nu till dilemmat, platsen där stenen skall sättas är första ca 4m raka för sen sakta svänga in totalt ca 50cm.
Då är frågan hur man gör för att få ihop svängen snyggt och hur man går tillväga? speciellt om man lägger dessa omlott..
Sen fråga 2, murbelysning i dessa? då båda sidor kommer synas så vill man lyckas gömma kabeln mitt i muren
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Rimligen är inte muren en sten tjock bara (?), och då bör du kunna gömma en slang till elen mellan stenblocken. Det kan ju bli lite pill att kapa ett antal stenblock så den får plats, alt göra muren ngt tjockare och då istället behöva anpassa toppstenarna.R Robbban77 skrev:Hejsan!
Tanken vart att använda dessa [länk]
Svängen: där krävs nog en bild: Jag tänker annars en vinkel: Så rak mur tills det svänger av och sen en vinkel och rakt i gen så det slutar ca 50 cm in (om det var måttet). Kan bli snyggt. Eller apfult - helt beroenda på hur det ser ut där; Hur väl det följer vägen, ev trädgård invändigt, husfasad om den är nära osv osv osv osv
Hej!klaskarlsson skrev:
Rimligen är inte muren en sten tjock bara (?), och då bör du kunna gömma en slang till elen mellan stenblocken. Det kan ju bli lite pill att kapa ett antal stenblock så den får plats, alt göra muren ngt tjockare och då istället behöva anpassa toppstenarna.
Svängen: där krävs nog en bild: Jag tänker annars en vinkel: Så rak mur tills det svänger av och sen en vinkel och rakt i gen så det slutar ca 50 cm in (om det var måttet). Kan bli snyggt. Eller apfult - helt beroenda på hur det ser ut där; Hur väl det följer vägen, ev trädgård invändigt, husfasad om den är nära osv osv osv osv
Muren kommer "bara" vara 1 sten i tjocklek.
Svängen kommer bli en mjuk lång 4 meter sväng kan man säga, muren skall gå med gatans "rondell" lite,
För belysningen går det väl att kapa ur stenens ovansida på typ skift 3.
Ett jäkla jobb samt att man måste ha helt klart för hur belysningen ska hamna osv för att det ska funka.
Antar att du har sett denna:
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/SE-MA-2025--MARK-Murar-Labyrint-mur-HU.pdf
Ett jäkla jobb samt att man måste ha helt klart för hur belysningen ska hamna osv för att det ska funka.
Antar att du har sett denna:
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/SE-MA-2025--MARK-Murar-Labyrint-mur-HU.pdf
Oj den har jag inte sätt!R Robin Wahlman skrev:
Har nog några idéer på hur jag ska få dit belysningen men det verkar som det lutar mot de du nämnde..
Om man inte vill köpa betongplattor men bygga en mur på 4 stenars höjd. Vad bör jag ”grunda” med?
Har grävt ur, lagt markduk och makadam samt kört med vibrator ett par varv.
Bör jag blanda cement och göra en plan botten med?
Eller bör jag kunna lägga flis/sättsand, lägga första stenen kanske 20 - 30% under marknivå och stapla från de?
Muren kommer inte vara spikrak, den kommer kanske likna lite en pilbåge kan man säga så tycker den bör bli stabil av de med?
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Vet inte hur tjock fogarna blir men du kan skippa slang och lägga passande kablar i murbruket mellan skiften. Sådana kablar är bara 10-11 mm i diameter.
Man blandar betongen torrare än när man gjuter, jag brukar sikta på 40-50mm i höjd innan stenen knackas ned i betongen så färdigt kanske 30-35mm, sedan drar jag till sidorna så att dessa lutar va 45grader..R Robbban77 skrev:
Men det är viktigt att ha vattenpass 600mm och en längre rätskiva för att får det slätt på ovansidan..
Sedan limmar jag inte nästa skift förrän nästa dag som tidigast för att inte det ska sätta sig..
Jag får tacka för denna beskrivningen!Rejäl skrev:Man blandar betongen torrare än när man gjuter, jag brukar sikta på 40-50mm i höjd innan stenen knackas ned i betongen så färdigt kanske 30-35mm, sedan drar jag till sidorna så att dessa lutar va 45grader..
Men det är viktigt att ha vattenpass 600mm och en längre rätskiva för att får det slätt på ovansidan..
Sedan limmar jag inte nästa skift förrän nästa dag som tidigast för att inte det ska sätta sig..
Lägger du något innan den ”torra” betongen eller lägger du det rätt på makadamen?
Kör nog som du beskriver, lägger första raden på fredag sen på lördag limmar jag de 3 övre raderna 🙏
Att bara ställa stenen på en flisbädd även om man är nästan en halv sten under mark är väll en risk?
Ja det är lättare att stocka av flis plant och det går mindre betong..R Robbban77 skrev:
Ja har gjort det en gång och det blev inte hundra men jag är petig och vill ha det rakt och hållbart över tid..R Robbban77 skrev: