Nu är plattan i carporten klar. Kan beskådas i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-i-carporten.367783/page-3#post-3809667

Så nu är nästa steg att bygga in carporten till ett förråd.

I framtiden kommer jag ev. sätta in en takport och har därför förberett plattan med kantjärn och fall. Kommer också bygga ramen för porten men sedan bygga igen som en vanlig vägg. Tanken är jag då bara behöver såga upp hålet och montera takport.
Frågan är dock vad man gör med fallet under tiden?? Gjuta upp med finbetong? Försöka fasa en regel som passar i eller vad gör man??

Nyggjuten betongplatta för carport med kantjärn och fall, vattenpöl och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totte_S
Ingenting? Lägg markbeläggningen tätt intill fallet så det inte blir nivåskillnad.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Osäker på hur du menar om jag skall bygga en vägg i öppningen behöver jag en syllbräda i öppningen. Hur gör jag för att få den rak över fallet?

A
Ångrade mig

Redigerat av moderator:
Du kan ju klyva en lämplig regel med samma vinkel som fallet så den blir en kil som passar i fallet under syllen. Fäst kilen i syllen med skruv.

Totte_S
O OSTRUNE skrev:
Osäker på hur du menar om jag skall bygga en vägg i öppningen behöver jag en syllbräda i öppningen. Hur gör jag för att få den rak över fallet?
Ok. trodde att du skulle använda carporten att köra in en bil i. Lite ovanligt att börja med att bygga en vägg för att i framtiden riva väggen och köra in bilen. Eller har jag missuppfattat?
Om du skall bygga en vägg där du har fasningen så hade jag lagt en syll och kilat upp med plastkilar under.

Jo det hade nog varit enklare att bestämma sig från början men men. just nu behöver vi ett hobby rum och förråd. Om 5-10år kanske det kan bli någon kul bil och då behöver vi ett garage till istället.

Funderade på om man kan lägga sätta en formbräda mot kanten, en byggplast på golvet och sedan gjuta med flytspackel uppe på. Då är det bara att knacka bort det i framtiden.
Fallet är något längre in en vad väggen är så en ev planka kommer isåfall sticka in i rummet

A
Har bestämt mig.

Bygg väggkonstruktionen som att du ska ha kvar öppningen.

Det gör att syllen bara får en estetisk funktion i området som är fasat (förutom som fästmaterial för innerpanel).

Förslagen med kilar eller att klyva/såga till en bräda under är bra. Eventuellt kan man sätta en offerbräda på utsidan som döljer hålrummet.

Risken med att gjuta något med plast under är att hållfasthet blir kass. Plasten gör att betongen ovanför blir en egen ”cell” och laster ovanifrån kommer antagligen få betongen att spricka då plasten är elastisk

Tänker att hållfastheten inte spelar så stor roll här. Gjutningen är mest för att fylla tomrummet och verkar enklare än att såga till en planka med rätt vinkel.
Har börjat regla upp väggarna nu
Träreglar som bildar en stomme för en vägg under uppbyggnad på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Pågående arbete med att regla upp en väggstruktur under en husförlängning, med verktyg och stege synliga.
Skapa konto

Och när det var klart gick det fint att ta bort stöttorna. Eftersom dessa var hyrda och tickade pengar varje dag var detta ett delmål. ✅ En nybyggd trästomme utan stöttor i ett byggprojekt med en bil i bakgrunden.
Skapa konto
Trästöttor avlägsnade från nybyggt träramverk för en byggnad.
Skapa konto

Snyggt jobbat

W whak skrev:
Snyggt jobbat
Tack

Gjut igen fallet med plastfolie i botten. Innan så borrade jag i två bultexpander att fästa syllen med samt förhindra att min gjutna klack kan röra sig. Använde finbetong och resultatet blev ok. Hade antagligen varit bättre med flytspackel.

• Byggprojekt med nyligen gjuten betongklack, plastfolie i botten, verktyg och böjda bultexpander nära syll.
    Skapa konto
Började sedan sätta asfaboard. Vet inte om det finns något ”riktigt” sätt att kapa dom på men jag brukar använda sticksåg med fintandat blad. Tycker det blir snyggare skarvar än med fogsvans eller kniv.

• Sticksåg på asfaboard med fintandat blad för att skapa snygga skarvar i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Slipad kant på en asfaboard närbild där panelbitarna möts, fina skarvar efter sågning.
    Skapa konto
Fått upp all asfaboard och börjat spika på 44x45 för ytterlagret av isolering

• Vit fristående byggnad med asfaboard monterat och reglar för isolering på ena sidan, byggmaterial syns på marken.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.