På jobbet funderar vi över att bygga ett vakuumbord som kan hålla fast affischer upp till 70x100 cm vid fotografering.

Normalt löser man sådant med magneter på en tavla eller linjaler som klämmer fast i ena kanten men denna gång vill vi inte beskära bilden utan få med hela fotograferade affischen.

Jag lär mig så sakta och får idéer men om någon har tips, länkar eller förslag på hur ett bygga kan så vore det toppen.

Det handlar alltså inte om CNC och det behövs inte något hårt sug. Typ MDF med många små hål så papperet ligger plant och precis sitter fast.

MDF? Koppla till en grovdammsugare? Vad tror ni

Något i denna stil men mer att bara ha själva vakuumboxen på golvet...

Ett hemmagjort vakuumbord av MDF med hål, anslutet till en grovdammsugare i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Köp ett större Airhockey-bord och gör så att man kan vända på fläkten/fläktens rotation. Då kan ni ha nytta av bordet mellan fotograferingarna också...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
En vitlackerad masonit som ni själva borrar en matris med lite mindre hål borde ju funka fint. För att skapa "vakuum"/hållundertryck kanske det räcker med en mindre pryl som kan flyttas på baksidan - på så sätt behöver man inte ha så stort flöde så en enklare dammsugare kan räcka. Allt beror förstås på hur förhållandet mellan önskad yta och affischernas storlek ser ut...

Tänkte själv på perforerad masonit, sk "pegboard", en låda något större än 70 x 100 där alla hål täcks av affischen.. en vanlig dammsugare borde ge tillräcklig sugkraft.

//Ronnie

• Gilla
eranino
  • Laddar…
Gör en låda med tunn MDF på ena sidan.
MDF lär vara så porös att din affisch kommer sitta kvar utan hål.
Inne i lådan behövs tätt mellan stöden så inte lådan sugs ihop.

Protte

• Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
Många bra tips, tack för dem.

Det börjar falla mer och mer på plats hur vi kan göra. Min förhoppning är att kunna koppla in en vanlig dammsugare och köra på låg effekt (för ljudets skull), Att täcka för oanvända hål blir säkert nödvändigt, bitar med papp av olika storlekar borde fungera.

• Gilla
Arvid1342
  • Laddar…
Är inte vanliga dammsugare byggda så att motorn kyls av luftflödet?

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Är inte vanliga dammsugare byggda så att motorn kyls av luftflödet?
Jo. Man bör ha en med temperatursäkring som löser ut om det blir för varmt ... :)

I första inlägget står grovdammsugare och de har kanske separat kylfläkt (det har min Pullman).
Volta/Elektrolux runda dammsugare har också separat fläkt.
Sedan kan man ju göra lite tjuvdrag så motorn får lite kylning.
Att fota en affisch kan ju inte ta så många minuter så dammsugaren brinner upp.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Sedan kan man ju göra lite tjuvdrag så motorn får lite kylning.
Och här var jag på väg att förslå att man fyllde sin grovdammsugare med is för kylningen skull. :)

Men det här är ju en mycket bättre idé. De flesta dammsugare har ju tom redan en flärp på dammsugarhantaget för att ordna just lite överlopp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.