Som bilden visar. Vilket träslag ska man använda? Limträ, virke, ädelvirke, formvirke, glespanel?
Hur många meter virke kommer det gå åt?
Jag är helt novis när det kommer till detta. Det är ingen vanlig ribbotten som man lägger, utan den sitter fast. Lite svårt att se men tror det är 10 lameller som botten med 1-2 cm mellanrum, så att det kommer luft under madrassen. Madrassen som ska ligga på är 90 cm bred, 200 cm lång.
Hur många meter virke kommer det gå åt?
Jag är helt novis när det kommer till detta. Det är ingen vanlig ribbotten som man lägger, utan den sitter fast. Lite svårt att se men tror det är 10 lameller som botten med 1-2 cm mellanrum, så att det kommer luft under madrassen. Madrassen som ska ligga på är 90 cm bred, 200 cm lång.
Får man använda glespanel i sängramar? Det står nämligen "Får inte användas i bärande konstruktion"
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/virke/glespanel/glespanel-28x70mm-g4-3
Sängram och sängbotten är väl bärande konstruktion? Dessutom har jag hittat en enklare variant för en säng som jag istället tänkte bygga.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/virke/glespanel/glespanel-28x70mm-g4-3
Sängram och sängbotten är väl bärande konstruktion? Dessutom har jag hittat en enklare variant för en säng som jag istället tänkte bygga.
27 meter virke har jag räknat det till.
Nu tror jag de åsyftar bärande i lite större skala än 100kg personlast. Snarare inte användas för hus i bärande konstruktion
Vad bra. Då behöver jag inte vara rädd för att sängen ska ramla ihop.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 360 inlägg
Vad är det som gnisslar och vilken typ av madrass använder du? Madrass gjord av naturmaterial eller skumgummi?K kioskdavid skrev:
Hobbysnickare
· skaraborg
· 360 inlägg
Vi har vanliga skumgummimadrasser.
Ska testa attiraljer åt alla skruvar någon dag. Kan vara det att virket torkat och krympt som gör att det gnisslar.
Ska testa attiraljer åt alla skruvar någon dag. Kan vara det att virket torkat och krympt som gör att det gnisslar.
Testa madrass i naturmaterial, en så kallad futon. Finns i bomull, lin och lite annat. Mycket bättre än skumgummi och memory foam.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Glespanel blir nog bra, undvik bitar med stor kvist.
1 cm springa är i tätaste laget, sängen blir tung, 5 cm är mer lagom.
Ramen bör limmas ihop, skruv + lim är bra.
Protte
1 cm springa är i tätaste laget, sängen blir tung, 5 cm är mer lagom.
Ramen bör limmas ihop, skruv + lim är bra.
Protte
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Jag föreslår att du drar upp sargen lite ovanför ribborna så att det blir en kant/ram för madrassen så att den inte åker ner. 3-5cm bör räcka.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Varför inte färdig ribbotten? De bidrar ofta med lite lagom svikt som blir skönare att ligga på.
Använd färdigt planhyvlat virke om du inte är van och har en hyvel.
Regelvirke/glespanel är inte gjort för att vara snyggt och rakt i möbler. Stor risk att det inte blir rakt när det torkar, för det finns inget i sängen som håller emot.
Använd färdigt planhyvlat virke om du inte är van och har en hyvel.
Regelvirke/glespanel är inte gjort för att vara snyggt och rakt i möbler. Stor risk att det inte blir rakt när det torkar, för det finns inget i sängen som håller emot.
Testa köpa färdig ribbotten då sparar man mycket material
Lamellbotten 90x200 BASIC A10 | JYSK
Gjorde sängar till barnen (160x80) och kom undan med 6per säng. Köpte planhyvlad list att bygga av vilket gjorde att det blev sjukt dyrt.
Lamellbotten 90x200 BASIC A10 | JYSK
Gjorde sängar till barnen (160x80) och kom undan med 6per säng. Köpte planhyvlad list att bygga av vilket gjorde att det blev sjukt dyrt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvärme, oisolerad platta, kan bygga 7-9cm på höjd
Isolering -
Bygga om friggebod från -97 till bastu placerad vid kommungräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga stödmur av typen L-stöd
Grund & Markarbeten -
Bygga litet förråd- ritning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga en sängram - nybörjare
Möbelsnickeri