Byggahus.se
Gäller ett kedjehus, fristående, från 1970.
1 och 1/2 plans villa.

Ska riva en bärande vägg, ersätta med balk, på bottenvåning.

Behöver jag bygganmälan för detta?

Läst lite överallt, vissa säger ja, vissa säger nej om det inte ändrar väsentligt, osv.

Någon expert här som kan svara?

Sen undrar jag isf, hur lång tid tar det innan man får startbeskedet?

Gäller göteborgs stad.

Tack på förhand.
 
Fråga din kommun så ger de dig ett svar, JA / NEJ

Bättre än att vi experter ska gissa. Skickar du in bra handlingar och ett komplett ärende så kanske du får startbesked på 6-8 veckor 🫣 måste du komplettera så är det 12-16 du behöver räkna med
 
samovar
Ja anmälan krävs i Göteborg och tar lika lång tid som bygglov. Tror de ska hantera det inom 3-4 veckor. Kostar ca 5k i avgift. / rev bärande vägg i Göteborgs kommun iår.
 
  • Gilla
pewe3935 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, bygganmälan ska till. Har erfarenhet från Stockholm stad, de svarade inom två veckor med ett startbesked.
 
samovar
samovar samovar skrev:
Ja anmälan krävs i Göteborg och tar lika lång tid som bygglov. Tror de ska hantera det inom 3-4 veckor. Kostar ca 5k i avgift. / rev bärande vägg i Göteborgs kommun iår.
Och ett tilläg, det krävs konstruktionsritningar och beräkningar för den avväxlande balken samt planlösning före och efter rivning och en sektionsritning.
 
Claes Sörmland
samovar samovar skrev:
Och ett tilläg, det krävs konstruktionsritningar och beräkningar för den avväxlande balken samt planlösning före och efter rivning och en sektionsritning.
Det där varierar nog mellan kommuner. Stockholms stad nöjde sig med en konstruktionsritning med beräkningar. Det gällde ett gammalt flerbostadshus.
 
samovar
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där varierar nog mellan kommuner. Stockholms stad nöjde sig med en konstruktionsritning med beräkningar. Det gällde ett gammalt flerbostadshus.
Vi fick komplettera med planlösning också här i Göteborg.
Det kanske också varierar beroende på handläggare, men just planlösning är en ganska enkel sak att skicka med..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
samovar samovar skrev:
Vi fick komplettera med planlösning också här i Göteborg.
Det kanske också varierar beroende på handläggare, men just planlösning är en ganska enkel sak att skicka med..
Det kan ju bli några sköna tiotusenstals kronor om man har ett äldre hus utan ritningar och inte har kompetensen att rita själv.
 
samovar
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju bli några sköna tiotusenstals kronor om man har ett äldre hus utan ritningar och inte har kompetensen att rita själv.
Konstruktionsritningarna kostar en slant ja, men en planlösning klarar nog de flesta av att ta fram.
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Gäller ett kedjehus, fristående, från 1970.
1 och 1/2 plans villa.

Ska riva en bärande vägg, ersätta med balk, på bottenvåning.

Behöver jag bygganmälan för detta?

Läst lite överallt, vissa säger ja, vissa säger nej om det inte ändrar väsentligt, osv.

Någon expert här som kan svara?

Sen undrar jag isf, hur lång tid tar det innan man får startbeskedet?

Gäller göteborgs stad.

Tack på förhand.
Hej,

Kolla på svenskt träs hemsida så framgår nog en hel del, sen gjorde jag ritningarna i ett program jag hittade på nätet som hette floorplanner👍 det var hyfsat smidigt i slutändan! Finns checklistor på de flesta kommuners hemsidor om vad de vill man ska skicka in:)
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Gäller ett kedjehus, fristående, från 1970.
1 och 1/2 plans villa.

Ska riva en bärande vägg, ersätta med balk, på bottenvåning.

Behöver jag bygganmälan för detta?

Läst lite överallt, vissa säger ja, vissa säger nej om det inte ändrar väsentligt, osv.

Någon expert här som kan svara?

Sen undrar jag isf, hur lång tid tar det innan man får startbeskedet?

Gäller göteborgs stad.

Tack på förhand.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju bli några sköna tiotusenstals kronor om man har ett äldre hus utan ritningar och inte har kompetensen att rita själv.
Men hur fixar man konstruktionsritningar
samovar samovar skrev:
Och ett tilläg, det krävs konstruktionsritningar och beräkningar för den avväxlande balken samt planlösning före och efter rivning och en sektionsritning.
Tack för svar

Men hur löser man konstruktionsritningar?
Och beräkningar?
Någon bra resurs som ni kan länka?

Är väldigt händig annars, så bör klara det om det inte är raketforskning 😁

Läst lite om så kallade KA någonstans också, vad är det för något? Behövs det?
 
T T0bb3tr0llkarl skrev:
Hej,

Kolla på svenskt träs hemsida så framgår nog en hel del, sen gjorde jag ritningarna i ett program jag hittade på nätet som hette floorplanner👍 det var hyfsat smidigt i slutändan! Finns checklistor på de flesta kommuners hemsidor om vad de vill man ska skicka in:)
Ska kolla detta, tack
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju bli några sköna tiotusenstals kronor om man har ett äldre hus utan ritningar och inte har kompetensen att rita själv.
Förresten, glömde säga, jag har rätt bra ritningar från när huset byggdes. Men inga bärighet osv.
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men hur fixar man konstruktionsritningar

Tack för svar

Men hur löser man konstruktionsritningar?
Och beräkningar?
Någon bra resurs som ni kan länka?

Är väldigt händig annars, så bör klara det om det inte är raketforskning 😁

Läst lite om så kallade KA någonstans också, vad är det för något? Behövs det?
Du kan alltid prova med att fråga kommunen om vad de kan tänkas vilja ha för ritningar, jag fick en ”exempelbild” av kommunen så hade man något bra o utgå ifrån:)
 
samovar
Skalman9 Skalman9 skrev:
Ska kolla detta, tack
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men hur fixar man konstruktionsritningar

Tack för svar

Men hur löser man konstruktionsritningar?
Och beräkningar?
Någon bra resurs som ni kan länka?

Är väldigt händig annars, så bör klara det om det inte är raketforskning 😁

Läst lite om så kallade KA någonstans också, vad är det för något? Behövs det?
Vi skulle öppna upp 6 m så anlitade en konstruktör som gjorde beräkningar och ritningar. Ska du ha mindre öppning kanske det går att använda sig av https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=689
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.