Hej,
Jag fyndade en gammal billy hörnbokhylla på marketplace och tänkte bygga en dörr till den. Problemet är att det kommer bli 45 grader glipa på vardera ände av dörren. Jag tänkte då lösa detta genom att A: Antingen sätta dit en 45 grader list för att täcka springarn. Eller B: Jag bygger en front på bokhyllan och sätter dit två bitar mdf runt öppningen vilket gör att bokhyllan får en rak front som jag sedan fäster dörren i. Se bilder för illustration.
Jag har dock ingen bordssåg så att gera detta är inget allternativ så jag behöver färdigt virke men hur mycket jag googlar så hittar jag inget som passar mitt ändamål.
All hjälp på både förslag med allternativ lösning eller att hitta rätt virke för detta är uppskattat. Tänker jag fel? Finns det nåt lättare sätt? Hur hade ni gjort?
Jag fyndade en gammal billy hörnbokhylla på marketplace och tänkte bygga en dörr till den. Problemet är att det kommer bli 45 grader glipa på vardera ände av dörren. Jag tänkte då lösa detta genom att A: Antingen sätta dit en 45 grader list för att täcka springarn. Eller B: Jag bygger en front på bokhyllan och sätter dit två bitar mdf runt öppningen vilket gör att bokhyllan får en rak front som jag sedan fäster dörren i. Se bilder för illustration.
Jag har dock ingen bordssåg så att gera detta är inget allternativ så jag behöver färdigt virke men hur mycket jag googlar så hittar jag inget som passar mitt ändamål.
All hjälp på både förslag med allternativ lösning eller att hitta rätt virke för detta är uppskattat. Tänker jag fel? Finns det nåt lättare sätt? Hur hade ni gjort?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Aha fattar nu. Så jag hade kunnat ha en trekantig bit läkt med rätt sida och rätt tjocklek där också? Känns ju enklare på nått sätt. Tänker att det borde funka om man har innanförliggande gångjärn då ocksåDüsseldorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Kanske. Men jag tror att det kommer att vara svårt att hitta en läkt med rätt mått. Det blir besvärligt när du inte har möjlighet att såga själv.C caril skrev:
En sista utväg kan kanske vara att försöka hitta gångjärn som kan funka utan lister och göra en dörr som sitter "utanför" stommen. Hur snyggt det blir är väl en annan fråga...
Edit: Kolla Ikeas hörnskåp för kök. De brukar ha luriga gångjärn.
Förstår. Utanpåliggande dörr blir nog inte finare än att ha glipor mellan dörr och stomme…Düsseldorff skrev:
Kanske. Men jag tror att det kommer att vara svårt att hitta en läkt med rätt mått. Det blir besvärligt när du inte har möjlighet att såga själv.
En sista utväg kan kanske vara att försöka hitta gångjärn som kan funka utan lister och göra en dörr som sitter "utanför" stommen. Hur snyggt det blir är väl en annan fråga...
Jag hittade däremot denna som skulle kunna funka:
https://www.bauhaus.se/trekantlist-...rzcFI0sUDFstzE9Sgeqb35zFqSEdFMskaAnsEEALw_wcB
Den är 3 mm för tunn men det syns ju bara på insidan om skjuter den mot ytterkant.
Yes jag har deras 45 graders gångjärn som blev över från ett tidigare projekt. Men man får ju ha något som är för infällda luckorDüsseldorff skrev:
Kanske. Men jag tror att det kommer att vara svårt att hitta en läkt med rätt mått. Det blir besvärligt när du inte har möjlighet att såga själv.
Klicka här för att svara