Hej,

Jag fyndade en gammal billy hörnbokhylla på marketplace och tänkte bygga en dörr till den. Problemet är att det kommer bli 45 grader glipa på vardera ände av dörren. Jag tänkte då lösa detta genom att A: Antingen sätta dit en 45 grader list för att täcka springarn. Eller B: Jag bygger en front på bokhyllan och sätter dit två bitar mdf runt öppningen vilket gör att bokhyllan får en rak front som jag sedan fäster dörren i. Se bilder för illustration.

Jag har dock ingen bordssåg så att gera detta är inget allternativ så jag behöver färdigt virke men hur mycket jag googlar så hittar jag inget som passar mitt ändamål.

All hjälp på både förslag med allternativ lösning eller att hitta rätt virke för detta är uppskattat. Tänker jag fel? Finns det nåt lättare sätt? Hur hade ni gjort?

• Bokhylla i trä med två hyllplan, en tumstock ligger på det nedre hyllplanet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnbokhylla utan dörr, monterad mot randig vägg. Två skruvar syns på hyllans ovansida.
    Skapa konto
  • Öppen hörnbokhylla av trä med synlig överkant och sida, del av projekt för att bygga dörr.
    Skapa konto
  • Bilden visar en närbild av en bokhylla med en markerad 45 graders vinkel, en listlösning är markerad med röd text "A".
    Skapa konto
  • Gammal billy hörnbokhylla med två hyllplan, omgiven av röda markeringar för en planerad dörrinstallation.
    Skapa konto
Düsseldorff
Googla på trekantsläkt så får du upp massor av 45-gradig läkt och list

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Googla på trekantsläkt så får du upp massor av 45-gradig läkt och list
Yes men dem är väl 90 grader?

Sen är kruxet att jag behöver något som bygger max 2cm helst 1,8 cm…

C caril skrev:

Du gör enligt bild b.
Köp limfog och snekapa 22grader. Någon i din närhet har väl ett klyvbord eller sänksåg?Skippa mdf.

Düsseldorff
C caril skrev:

Ja ett av hörnen är 90 grader. Läkten är ju en liksidig triangel i profil. Vinkeln är inte 90 grader i alla hörn, då skulle det vara en fyrkant i profil.

Ja ett av hörnen är 90 grader. Läkten är ju en liksidig triangel i profil. Vinkeln är inte 90 grader i alla hörn, då skulle det vara en fyrkant i profil.
Aha fattar nu. Så jag hade kunnat ha en trekantig bit läkt med rätt sida och rätt tjocklek där också? Känns ju enklare på nått sätt. Tänker att det borde funka om man har innanförliggande gångjärn då också

Düsseldorff
C caril skrev:
Aha fattar nu. Så jag hade kunnat ha en trekantig bit läkt med rätt sida och rätt tjocklek där också? Känns ju enklare på nått sätt. Tänker att det borde funka om man har innanförliggande gångjärn då också
Kanske. Men jag tror att det kommer att vara svårt att hitta en läkt med rätt mått. Det blir besvärligt när du inte har möjlighet att såga själv.

En sista utväg kan kanske vara att försöka hitta gångjärn som kan funka utan lister och göra en dörr som sitter "utanför" stommen. Hur snyggt det blir är väl en annan fråga...

Edit: Kolla Ikeas hörnskåp för kök. De brukar ha luriga gångjärn.

Kanske. Men jag tror att det kommer att vara svårt att hitta en läkt med rätt mått. Det blir besvärligt när du inte har möjlighet att såga själv.

En sista utväg kan kanske vara att försöka hitta gångjärn som kan funka utan lister och göra en dörr som sitter "utanför" stommen. Hur snyggt det blir är väl en annan fråga...

Förstår. Utanpåliggande dörr blir nog inte finare än att ha glipor mellan dörr och stomme…

Jag hittade däremot denna som skulle kunna funka:

https://www.bauhaus.se/trekantlist-...rzcFI0sUDFstzE9Sgeqb35zFqSEdFMskaAnsEEALw_wcB

Den är 3 mm för tunn men det syns ju bara på insidan om skjuter den mot ytterkant.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…

Yes jag har deras 45 graders gångjärn som blev över från ett tidigare projekt. Men man får ju ha något som är för infällda luckor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.