För 5 dagar sen bytte vi ut ejektorn till en dränkbar grundfos-pump, den sitter 3-4 m högre upp i borrhålet som är ca 60-70 m djupt. Vattnet blev direkt rostbrunt, fullt i järn som fäller ut om man häller upp ett glas och låter det stå. Vårat vatten har mkt höga halter av järn och lite högt mangan. Filter och kaliumpermanganat har löst problemet innan. Varför blev det helt plötsligt en jätteförsämring efter punpbytet? Rådet jag fick av VVS firman var att omsätta vatten, låt en kran rinna i flera timmar så ska det räta upp sig! Än så länge inget resultat. Är rådvill, vet inte vad jag ska göra nu. Någon som har erfarenheter av liknande?

Då ni bytt pump så har ni rört om i brunnen och det som legat still flyter nu omkring.
Gör som VVS firman sagt, spola.

Helst före filtret för att inte proppa igen det.
Protte

Kan också vara att den nya pumpen har högre tryck så att rosten i rören lossnar

Tack för input, har spolat i flera dagar, kopplat förbi filtret. Har låtit en kran stå öppen flera timmar om dagen men det kanske behövs betydligt mer spolning, vill ju inte köra tomt brunnen heller, iofs aldrig märkt av vattenbrist

Haft på kran i fullt flås i två timmar, plötsligt blev vattnet märkbart sämre, kommer med finkornigt bruna partiklar nu. :surprised: Katastrof innan helgerna

• Wow
tompaah7503
  • Laddar…
Jag bytte pump för ca en månad sen och då tog det 5 timmar med konstant spolning innan vattnet var lika klart som innan pumphaveriet.
Sen krävdes det rätt mycket mer spolning för att bli av med den konstiga smaken som uppstod.

• Gilla
peterlkl
  • Laddar…
@peterlkl Hur är gick det sen? Är nyfiken då vi har samma problem efter pumpbyte...

En spolbil rensar borrhålet. Det sätter sig avlagringar på väggen då man har rost i vattnet. När man sänker ner den nya pumpen skaver man dessa samt vid pumpstart vrider sig pumpen (Startmomentet). Då kan det lossa järnslemm och mangan.
Vattenkvaliteten kan även bli bättre vid en spolning/rens.

ps Stå inte och titta på vad de spolar opp. Man blir otörstig ett tag!

Spolade konstant i 8h rakt ut på gräsmattan, nu efter snart en månad är det kristallklart ibland, lite brunfärgat ibland. När filtret fått sin service så räknar jag med 100% vatten hela tiden

M Malin40 skrev:
@peterlkl Hur är gick det sen? Är nyfiken då vi har samma problem efter pumpbyte...
såg din fråga nu... skrev precis längre ner i tråden;)

• Gilla
Malin40
  • Laddar…
K kest skrev:
En spolbil rensar borrhålet. Det sätter sig avlagringar på väggen då man har rost i vattnet. När man sänker ner den nya pumpen skaver man dessa samt vid pumpstart vrider sig pumpen (Startmomentet). Då kan det lossa järnslemm och mangan.
Vattenkvaliteten kan även bli bättre vid en spolning/rens.

ps Stå inte och titta på vad de spolar opp. Man blir otörstig ett tag!
Vi har haft spolbil här innan bytet och ja som du säger var det inte speciellt fräscht vatten :)

• Haha
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.