1 070 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Brunn.
Tjäna alla krappar och sejer!
Jag har en liten fundering.
Jag har kommunalt vatten idag, jag har även en grävd brunn och en pump(gamla vattnet).
Jag satt och funderade på att driftsätta brunnen och koppla en T-koppling efter vattenmätaren med 2 ballofixer så jag kan välja vilket vatten jag ska använda, känns lite dumt att använda dyrvatten när gratisvatten finns..
Är det värt att hålla på eller är det förkastligt?
Vet ni nån bra firma som tar vattenprov, samt behöver man filter?
Mvh Kim
Jag har kommunalt vatten idag, jag har även en grävd brunn och en pump(gamla vattnet).
Jag satt och funderade på att driftsätta brunnen och koppla en T-koppling efter vattenmätaren med 2 ballofixer så jag kan välja vilket vatten jag ska använda, känns lite dumt att använda dyrvatten när gratisvatten finns..
Mvh Kim
Kolla eurofins, du får en flaska hem som du fyller på.xdigger skrev:Tjäna alla krappar och sejer!
Jag satt och funderade på att driftsätta brunnen och koppla en T-koppling efter vattenmätaren med 2 ballofixer så jag kan välja vilket vatten jag ska använda, känns lite dumt att använda dyrvatten när gratisvatten finns..Är det värt att hålla på eller är det förkastligt?
Mvh Kim
Annars så finns det nog lokala firmor som sysslar med installationer. ( dom skickar sedan till samma ställe )
Vet inte vad det kostar med kommunalt vatten men räkna för skojs skull vad det tar för dig att göra en plusaffär på det för vattenfilter ( om det behövs ) är inte billigt i alla lägen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Jag är inte säker på att det är tillåtet (om och hur de skulle få reda på det är väl dock lite mer tveksamt...) att göra en sån koppling, och om det är tillåtet så krävs säkerligen en backventil som hindrar att du backmatar det kommunala nätet.
Ganska många som redan har brunn och pump kör ett separat bevanningsnät, det kan nog ingen invända mot och kanske en idé?
/U
Ganska många som redan har brunn och pump kör ett separat bevanningsnät, det kan nog ingen invända mot och kanske en idé?
/U
Okej, då ska jag köra igång brunnen och tömma den några gånger innan jag kollar med eurofins. Tack!
Nää, det är förmodligen inte tillåtet, jag är rätt säker på det. Jag kommer isåfall ha 2st ballofixer där jag stänger av kommunala när jag kör ur brunnen.
Tror faktiskt inte det är tillåtet alls att köra egen brunn när man har kommunalt, men man är ju snål!
Mvh Kim
Nää, det är förmodligen inte tillåtet, jag är rätt säker på det. Jag kommer isåfall ha 2st ballofixer där jag stänger av kommunala när jag kör ur brunnen.
Tror faktiskt inte det är tillåtet alls att köra egen brunn när man har kommunalt, men man är ju snål!
Mvh Kim
Du kan köra den för bevattning men inte koppla ihopp den med det komunala systemet. Möjligheten finns att ditt vatten skulle kunna sprida bakterier ut på det kommunala ledningsnätet
som sedan kommunen blir ansvariga för. Töm den som folk sagt sen skulle jag vvändning till HOH alt Filtrena, alltid bra att ha minst 2st som testar vattnet,
för att jämföra resultaten samt förslagen till filtrering..
som sedan kommunen blir ansvariga för. Töm den som folk sagt sen skulle jag vvändning till HOH alt Filtrena, alltid bra att ha minst 2st som testar vattnet,
för att jämföra resultaten samt förslagen till filtrering..
Kommer minst att ha den till en utkastare på fasaden, då kan man låta vattenspridaren vara på hur mycket man vill.
Dock tänker jag nog göra nån snabbkoppling så jag kan koppla in mig på huset OM det skulle bli nåt krångel med det kommunala.
Skulle som sagt vara kul om vattnet var tjänligt så man inte behöver oroa sig för ungar som dricker ur vattenspridaren..
Mvh Kim
Dock tänker jag nog göra nån snabbkoppling så jag kan koppla in mig på huset OM det skulle bli nåt krångel med det kommunala.
Skulle som sagt vara kul om vattnet var tjänligt så man inte behöver oroa sig för ungar som dricker ur vattenspridaren..
Mvh Kim
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden