A alkro skrev:
Tack!

Kan inte minnas att jag var så här noggrann förra gången jag målade metalldetaljer och då blev resultatet utmärkt. Gissat att det är känsligare med den här typen av primer/Färg?
Det kan nog vara så och ibland blir det ett lotteri. Jag tror att de vattenbaserade primers med rostskydd som finns använder någon form av förbrukande jonvandringsskydd eller ”offer” för att förhindra att järnoxid bildas på rent järn stål.

A
MultiMan MultiMan skrev:
Personligen använder jag hammarlack om möjligt (finns även slät), den är fortfarande ok, men går inte att måla över, så det är begränsat användningsområde.
Hammarlack hit och hammarlack dit.. Inget speciellt med hammarlack förutom att den innehåller silikon vilket är sämre egentligen om inte det är viktigt att ytan ska ha hammar-effekten.

Som privatperson tycker jag Julas "Hard Head Metallfärg" är bäst, lösningsmedlet luktar sött, precis som i en 20 år gammal färgburk metallfärg.

Vid närmare inspektion ser det ut som att missfärgningen är väldigt ytlig, går att skrapa/sandpappra bort och under ligger vit färg. Jag funderar på om regn och blåst kan ha gjort så att det runnit/blåst metalldamm från närliggande ytor som sedan reagerat med färgen som inte torkade ordentligt pga mycket fukt.

Planen just nu är att låta eventuellt metalldamm oxidera färdigt och sen pröva att måla över med ett lager täckfärg. Om det inte funkar så blir det att göra om allt.

A alkro skrev:
Vid närmare inspektion ser det ut som att missfärgningen är väldigt ytlig, går att skrapa/sandpappra bort och under ligger vit färg. Jag funderar på om regn och blåst kan ha gjort så att det runnit/blåst metalldamm från närliggande ytor som sedan reagerat med färgen som inte torkade ordentligt pga mycket fukt.

Planen just nu är att låta eventuellt metalldamm oxidera färdigt och sen pröva att måla över med ett lager täckfärg. Om det inte funkar så blir det att göra om allt.
Du kan ju testa att beta ytan med oxalsyra. Vira hushållspapper (helst våtstark Torky) runt stolpen och spraya på en stark oxalsyralösning. Det tar ett par timmar för rosten att försvinna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.