Produkt: Brother QL-570

Jag har en fråga då jag köpt denna produkt. Sladden jag fick med var för ett "Amerikanskt" el uttag. Så då knipsa jag av sladden på mitten, och koppla ihop den med en vanlig AC sladd (också på mitten) för vanliga el uttag som vi vanligast använder oss av i Sverige.

Men efter jag gjort detta och kopplar in det till eluttaget så får jag en, Kortslutning i hela rummet!? För själva apparaten kräver 120 V ~60Hz 1.7A men vad jag förstår så ligger våra svenska eluttag på 240 V (eller 220 V (?)

Produkten tillverkad i Kina.

Jag vet att jag borde köpt en transformator som "drar ner" på strykan från 240 V till 120 V, men nu så har detta hänt. Min fråga är, har säkringen gått som går att byta ut? Eller är hela produkten oanvändbar som borde slängas? Har denna produkt någon säkring ens ? Har något liknande hänt er?

Observera även att produkten är tillverkad i Kina.

Redigerat:
Jag skulle tippa på att den är bränd, tyvärr.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag skulle tippa på att den är bränd, tyvärr.

//Patrik
Under vilka omständigheter ? Är du säker på att inte säkringen (om det finns någon) som har gått ?

Vad jag vet så finns det ingen särskild säkring i skrivare,men vad vet jag? Du har ju ingenting att förlora på att skruva isär den och titta efter. Har du tur sitter det en glassäkring inuti som går att byta ut.

Jag håller med Asgarvad, skruva isär och titta vad som eventuellt ser bränt ut. Ta gärna nån bild och visa här.

P.S. varför klippte du två sladdar på mitten? Hade det inte varit enklare att klippa "amerikansk-sladden" precis vid stickproppen och montera på en svensk stickpropp där?

yxis skrev:
Jag håller med Asgarvad, skruva isär och titta vad som eventuellt ser bränt ut. Ta gärna nån bild och visa här.

P.S. varför klippte du två sladdar på mitten? Hade det inte varit enklare att klippa "amerikansk-sladden" precis vid stickproppen och montera på en svensk stickpropp där?
Det spelar ingen roll hur du klipper sladden, sladden är bara till för att leda strömmen. Det hade inte gjort någon skillnad om jag gjort som du skrev, kortslutningen hade kommit endån. Då det är själva el uttaget (kraften) som är för stark för apparaten. Men jag ska kolla vidare det med säkringen och om det finns någon.

Har du tur så har maskinen överspänningsskydd (varistorer) i nätaggregatet som klarat att kortsluta säkringen utan övriga skador, men det är knappast troligt, tyvärr. Men skruva isär den du, det syns eller luktar om något är bränt.

(nästan) alla sådana prylar tillverkas i Kina idag, för alla marknader. Fråga: varför köpte du en för 120V, var den billigare?

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Har du tur så har maskinen överspänningsskydd (varistorer) i nätaggregatet som klarat att kortsluta säkringen utan övriga skador, men det är knappast troligt, tyvärr. Men skruva isär den du, det syns eller luktar om något är bränt.

(nästan) alla sådana prylar tillverkas i Kina idag, för alla marknader. Fråga: varför köpte du en för 120V, var den billigare?
Jag hade ingen aning om det. Jag påpekade att den var från Kina, då andra modeller (kanske) inte är byggda likadant. Ska det se svart ut om något är bränt och om inte? Jag får kolla vidare om det finns någon säkring / varistorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.