KristinaRT skrev:
Nu spekulerar jag, men den största skillnaden mellan Sverige och USA är att man i USA vänder barnen framåt från att de är spädisar, kanske har detta något med saken att göra? Kan tänka mig att om ett barn kastas framåt vid en krock (som det blir om barnet åker framvänt), finns en liten risk att bältet/axelremmarna "delas" och axlarna trycks bakåt medan bröstet kastas framåt. Då kan säkert ett spänne över bröstet hjälpa till och förhindra detta. Ungefär som att ett bröstspänne på en ryggsäck hjälper till att bibehålla rätt position på säcken när man bär tungt eller länge. Men eftersom vi har en något bättre syn på barns transport i bil i Sverige finns det inget behov av bröstspänne. Jag tvivlar starkt på att syftet med spännet i USA är att förhindra att barnet ålar sig ur selen - även i USA ska barn vara FASTspännda vid bilresor, om än på fel hål....

Annars håller jag med tommib, ett barn som är korrekt fastspännt i en lagom stor stol ska inte kunna ta sig loss. Det är hela poängen med selen.
Problemet med att åka framåtvänd är huvudets tyngd, som är oproportionerligt stor jämfört med barnets kropp och nackmuskler. Kanske skulle ett pannspänne lösa det ;-)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
BeSafe, som går hårt ut med reklam och tester och gärna vill vara "det ledande" företaget inom säkerhet i bil för barn, har faktiskt en produkt som de kallar för bältessamlare. Googla BeSafe Bältessamlare... Vi har två barn, den ena har åkt bakåtvänd Britax och den andra Maxi cosi, ingen har lyckats tråckla sig ur. Inga jackor eller tjocka tröjor och bältet spänns fler än en gång innan vi åker för att det ska sitta ordentligt.
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
B
FruJosefsson skrev:
BeSafe, som går hårt ut med reklam och tester och gärna vill vara "det ledande" företaget inom säkerhet i bil för barn, har faktiskt en produkt som de kallar för bältessamlare. Googla BeSafe Bältessamlare... Vi har två barn, den ena har åkt bakåtvänd Britax och den andra Maxi cosi, ingen har lyckats tråckla sig ur. Inga jackor eller tjocka tröjor och bältet spänns fler än en gång innan vi åker för att det ska sitta ordentligt.
äntligen! då kan det ju inte vara "förbjudet" för då hade de ju inte fått sälja den där... men ett spänne verkar ju smidigare.

http://www.ebay.co.uk/bhp/car-seat-chest-clip

det var EXAKT denna som var på bilstolarna i USA, två gånger, likadana. Och det var bakåtvända stolar..
 
BirgitS
Den där amerikanska modellen ser ut att kunna orsaka skador på bröstkorgen eller organ i buken eftersom kroppen kommer att tryckas in i en liten plastram i stället för på en stor platt bältesyta.
 
Satsuki
BeSafe bältessamlare sitter strax ovanför spännet, dvs under bröstet på barnet, och besår av en ganska tunn och följsam bit plast under/nedanför vadderingen på axelremmarna.
Inte alls samma sak som bältesspänne som sitter i brösthöjd och är ett extra spänne som ska hålla ihop axelremmarna över bröstkorgen....
 
Boan skrev:
Hej

Någon som kan förklara varför man inte får sätta bröstspänne i Sverige ?

Vi hade detta på hyrstol i USA och det var väldigt bra mot att barnet krånglar sig ur...

[länk]
Anledningen till att dessa bältespännare inte finns på säten i EU är att det finns reglerat att man måste kunna lossa barnet med ETT grepp i en rörelse, den regeln finns inte i USA. För att kompensera risken att barnet kryper ut ur bältet så är har ofta EU säten bla ett strävt tyg på insidan av bältet.

Har svårt att se att eftermontering av spännaren skulle vara ett problem.

Vidare så brukar amerikanarna byta från bakåtvänt till framåtvänt mellan 10-20kg barn. Dessutom så är det lag på att barnen ska sitta i baksätet tills dom är 12år i många stater.
 
Hemmakatten
Har en amerikanskt 4-månaders bebis på besök. Hon sitter bakvänd i baksätet i en Britax som har ett fyrvägsspänne. Kan inte se annat än att hon är säkert skyddad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.