Byggahus.se
En sak som inte är hållbart i längden är jordens befolkningsökning.
 
  • Gilla
Bassesme och 13 till
  • Laddar…
F
M Muuuuurtin skrev:
Dessutom blir bara risken för brist ibland en självuppfyllande profetia p.g.a. hamstring av produkter, toapappersbristen i början av pandemin var en miniatyrversion av nuvarande halvledarbrist. Företag hamstrar nu halvledare vilket tillfälligt driver upp efterfrågan, samtidigt tar det väldigt lång tid att öka produktionskapaciteten (typ flera år, till skillnad mot toapapper som ju tog några månader att lösa). Så den verkliga bristen på halvledare är kanske inte så stor...
Tro mig, det är en total brist på halvledare. Det är ett extremt stort problem.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tro mig, det är en total brist på halvledare. Det är ett extremt stort problem.
Vadå, är ju bara att ta lite vanliga ledare och dela på mitten?
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 17 till
  • Laddar…
En sak är det inte brist på, människor.
Jorden behöver mindre folkmängd för att gå i rätt riktning.
Jorden räcker inte till längre.
 
  • Gilla
HenFre och 5 till
  • Laddar…
A
Människan blir ju aldrig nöjd eller tillfreds med vad man har vill alltid ha mer och mer av allt,den eviga tillväxtens "religion" det kan ju bara sluta på ett sätt.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vadå får inte högre lön? Jag har fått 2 höjningar i år. Och vi är slutsålda och det går som tåget.

Grannar renoverar så in i bomben, inkl mig. (köpte allt i vintras som jag behöver)

Skitigare? Är du helt go eller, var det på 50 talet eller något vi inte kunde tvätta oss. Ingen var utan vatten i kranen 2018 ? (ej egen brunn) Vi har inget bevattningsförbud här heller, mycket vatten i reservoarerna. Att bilen är skitigt eller gräset brunt är inget som påverkar vår existens. Inte ens att du luktar illa.

Fågelinfluensan är överblåst 1 juni, så de kan komma ifatt, du ska ändå inte handla kronfågel längre.

Container beror på vad jag hörde att frakten totaldog när larmet gick, och då stod det mesta i kina. När allt kom igång igen så blev det kaos då alla skulle ha samtidigt, de kommer ifatt till sist där med. Men kina borde vi ta bort så mycket vi kan, de kör med riktigt osund marknad på allting.

Vad jag hört så är det ingen direkt brist på metall, men det är större efterfrågan än de hinner tillverka därav gick priset upp 40-50% på alu tex.

Jag har mer pengar än någonsin och snart ännu mer.

Mitt tips till dig eftersom du verkar vara i upplösningstillstånd.
Stäng av internet och gå ut i skogen och njut. Spara den femhundringen i månaden och var offline till 2023.
skogen? Finns det sånt kvar? Är ju nybyggda kåkar överallt. Men hade gärna dragit till skogen en stund.
 
  • Gilla
Jordgubbkiwi
  • Laddar…
Organisationen Global Footprint Network har under många år publicerat ett datum varje år när det överskott som vår planet producerar varje år är förbrukat,. det kallas för Overshoot day.

Overshoot Day 29 juli: Jordens förnybara resurser slut för i år - Världsnaturfonden WWF

Därefter lever vi inte längre på räntorna utan knaprar på kapitalet.

Professor Tim Jackson som suttit i den brittiska regeringens hållbarhetskommission gav 2009 ut boken "Välfärd utan tillväxt" där han fastslår hur omöjlig evig tillväxt är på en ändlig planet, har ni inte läst boken kan jag rekommendera den. Så länge stora summor omsätts och konsumtionen ökar växer ekonomin. "Tillväxt inom systemet är nödvändigt för att förhindra kollaps"

Tim Jackson: Det är dags att göra upp med myten om evig ekonomisk tillväxt - Vetenskapsradion Klotet | Sveriges Radio

Människors oförmåga (ovilja) att tänka långa tankar är bekymmersamt, vi reagerar på det omedelbara och gripbara vilket var en nödvändig egenskap för överlevnad i jägarsamhället där varje misstag kunde innebära döden. I vår moderna värld är det nödvändigt att försöka blicka in i framtiden och förstå vad som krävs av oss för att undvika katastrofer. Ett utmärkt exempel på ett akut hot är pandemin där hela världen agerade inom en mycket kort tid. Ett annat exempel är USA´s snabba mobilisering och omställning efter anfallet på Pearl Harbor.

Ett långsamt växande hot är klimatförändringar där vi trots den samlade vetenskapens varningar inte förmår förändra vår livsstil och konsumtionsmönster mer än att möjligen falla för reklamen om att rädda klimatet och köpa en klimatsmart hamburgare från Max.

Följaktligen mäter vi vårt välstånd och våra framgångar kvartalsvis i BNP som blivit elefanten i rummet. Alla vet hur dåligt måttet är men alla sluter upp, marknaden signalerar omedelbart när senaste kvartalsrapport visar positiva siffror, politikerna slår sig för bröstet.

Har ni någonsin hört en politiker gå till val på att ifrågasätta tillväxten?

Jag känner bara till en; Robert Kennedy under sin presidentvalskampanj 1968

" Vår BNP överstiger 800 miljarder dollar per år men i denna BNP ingår luftföroreningarna, cigarettreklamen och ambulanserna som måste städa upp efter blodbadet på våra vägar. Hit räknas skövlingen av redwood- skogarna och förlusten av naturens under i våra kaotiska jättestäder.
Hit räknas napalmen och kärnvapnen och de bepansrade fordonen som poliserna behöver för att bekämpa upploppen i våra städer.

Ändå omfattar BNP inte våra barns hälsa, kvaliteten på deras utbildning eller glädjen i deras lekar. Den mäter varken vår slagfärdighet eller vårt mod, varken vår visdom eller vår kunskap, varken vår medkänsla eller hängivenheten för vårt land, den mäter det kortsiktiga, inte det som gör våra liv värda att leva."

Vår värld är överbefolkad men vi kan inte göra ett dugg åt det annat än passivt klaga. De stora långsamma hoten, klimatkrisen, miljöförstöringar och artutrotningen låtsas vi inte om. Politiken lutar sig mot tekniska framsteg och grön omställning och låtsas som om det finns en handlingsberedskap. I realiteten har vi inte ersatt något av den fossila energin utan de framsteg som gjorts har ätits upp av ökad efterfrågan.

Vi vet redan tillräckligt, vetenskapen är tydlig, jag vet och alla andra vet, politiken vet, det som saknas är mod att agera utifrån det vi vet.
 
  • Gilla
ceson och 17 till
  • Laddar…
Det är många här som har fått mycket om bakfoten. Problemet är att ingen regering i världen kan tvinga privata företag att tillverka och leverera någonting. Enstaka entreprenörer gör det ändå för att det är en utmaning, kul att pröva sina vingar, kan bli lönsamt, och man kan anställa och ge folk en utkomst och ett liv. Inget dåligt utfall om allt klaffar. Men om lönsamheten försvinner måste man tyvärr lägga ned för vem ska betala mellanskillnaden? Samma gäller om man inte får tag i råvaror, eller kan anställa kompetent skötsam personal, eller om kostnaderna för råvaror, personal och energi stiger till en nivå som innebär att man inte kan sälja med lönsamhet, för ingen vill betala "mina" priser när det finns billigare och lika bra. Eller att elförsörjningen blir intermittent och förstör mina maskiner (vindkraft) och fabriken måste stoppas ofta, men personalen ändå måste få ut sina löner.

Det är märkligt att det finns varor att köpa överhuvudtaget, för inte så längesedan fick alla tillverka det mesta som man behövde själva i torp och stugor överallt. De senaste årtiondena har sydostasiens flitiga och hungriga befolkning tagit över allt mer av leveranserna till västvärlden. Det mesta av det som säljs i ehandeln och i sällanköpsbutikerna kommer därifrån. Livsmedel tillverkade vi själva i Sverige för inte alls längesedan, men nu kommer över hälften till Sverige som import.

Fossilbilar innehåller säkert redan en tredjedel kinaproducerade delar, elbilar två tredjedelar, så varför krångla med resten, bättre att låta Kina tillverka den sista tredjedelen också! Sagt och gjort, och mycket snart finns ingen bilindustri kvar i västvärlden längre, ivrigt applåderat av hela EU och miljörörelsen överallt. Volvo Cars är snart ett minne blott, liksom SAAB. Volksvagen är redan större i Kina än i Europa.

Elförsörjningen diskuteras, men det finns gott om el utan kärnkraft och framför allt vindkraft. Det är distributionsnäten som är den större delen av elförsörjningen, och som inte hållet måttet inför framtiden, mycket beroende på motsägelsefulla utspel och tveksamma besked från våra politiker.

On nu måste snart alla ha elbil. Det är enkelt att räkna ut att om alla bilar bytts ut till elbilar, och alla laddas samtidigt på söndagkvällarna, så går all el som kan distribueras i Sverige åt bara till elbilarna.

Det finns knappast ändliga resurser av någonting, men människans förmåga att ta fram och förädla resurserna är mycket begränsade, eftersom det enligt ovan måste göras med långsiktig efterfrågan och lönsamhet, och denna långsiktighet finns inte, den är helt saboterad av miljörörelserna och klimathysterikerna överallt. Och ingen investerar utan hopp om lönsamhet, inte ens en miljöpartist.

Den svenska regeringen är inte kapabel att förstå och styra rätt, och EU är ännu värre. Vi har alltid kunnat hoppas på USA som rätat upp många önsketänkade utopister men det är slut med det nu.

De enda som håller huvudet kallt är Kina och resten av sydostasien, samt flera av de förra länderna i östeuropa, som vet vad brist är för något, och vad vansinniga ledare kan ställa till med.

I Sverige har vi blivit alldeles för bortskämda och tappar snabbt förmågan till självförsörjning av det vi är vana att konsumera. Vi ska inte hålla igen, men rikta våra pengar till svenska varor framtagna av svenska entreprenörer. Det är inte nationalchauvinism utan bara ren överlevnadsinstinkt. För du vill väl ha jobb också, och är dina barn och barnbarn beredda att flytta till andra sidan jordklotet?

Vi kan inte hoppas på gudskelov från någon enda politiker i framtiden, men vi har vårt öde i våra egna händer. Sluta att vara naiv, och använd dina pengar till att stötta ett företag nära dig, om du vill träffa dina barnbarn någongång.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
O
Isakare Isakare skrev:
En sak är det inte brist på, människor.
Jorden behöver mindre folkmängd för att gå i rätt riktning.
Jorden räcker inte till längre.
Vilken svensk politiker kommer gå till val med borttaget flerbarnstillägg, högre barnomsorgs avgift osv?
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
(Långt inlägg, sorry)
Träbrist, Halvledarbrist, "Container-brist", Metallbrist, Pigmentbrist, Elbrist, Äggbrist, Läkemedelsbrist, Vattenbrist, Plastbrist, Höjt Bensinpris… vad mer?

VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!

P.S. Ja jag är övernojjig jag vill mest göra en poäng, att det Kan bli tuffare något år framöver.
Skulle gärna vilja höra era tankar ang. Bristerna som råder och vad det kan leda till.
Mvh
Men någon brist på barn i världen är det sannerligen inte. Ju mer sjukvård och mat vi pumpar in i U-länderna ju snabbare blir de ännu fler, som vill ha ännu mer av allting. Här hemma i Sverige understryker vi det t.ex. genom "flerbarnstillägg" (ju fler barn du skaffar desto mer pengar per barn får du i bidrag).

Varubristen är nog mest en obalans som spridit sig mellan olika sektorer, utlöst av Covid. Marknadsekonomin är så fiffig att den obalansen snart är åtgärdad igen, inget att oroa sig för på något års sikt.

Blir det efterfrågeöverskott på trä, så ändrar en del konsumenter sitt beteende och man väljer konstgjorda material som t.ex. i trallvirke och murade hus i sten.

Jag oroar mig för helt andra saker än varubrist - utom elbrist efter vänsterns kärnkraftnedläggelse - som såsseal oro, islamism, att bidragstagarna så småningom kommer i majoritet, putins och xi´s expansionism och aggressivitet.

Men trävarupriserna kan jag hantera.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
[glöm inte jordgubbsbrist, nypotatisbrist o matjesillbrist som vi precis överlevt, huva..QUOTE="Avatar86, post: 4283474, member: 435911"](Långt inlägg, sorry)
Träbrist, Halvledarbrist, "Container-brist", Metallbrist, Pigmentbrist, Elbrist, Äggbrist, Läkemedelsbrist, Vattenbrist, Plastbrist, Höjt Bensinpris… vad mer?

VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!

Alla dessa brister leder till prishöjningar… MEN vi får inga höjda löner, snarare tvärt om… så går arbetslösheten upp!
https://arbetsformedlingen.se/statis…gnos-2020-2021

Hur tänker ni? Hur rustar ni er för de kommande 1-3 åren? Vad kan bristerna leda till?

Här är min analys av läget:

Träbrist.
Träbrist föranletts av både över-efterfråfan på virke för renovering under Corona i USA samt att en skalbagge i Kanada som skändat hela nordamerikas produktion av trävaror. Därför säljer nu svenska sågverk ut viktet dyrare utomlands… vilket leder till "träbrist" här, och dyrare råvaror.
https://www.google.com/amp/s/qz.com/…t-of-wood/amp/

Limbrist.
Fabrikerna för två av världen främste limtillverkare brann 2019 respektiva 2020. OSB mf. Priser påverkas.
https://byggaren.se/nyheter/607-chockhoejning-pa-osb-kan-bli-permanent

Dessa produkter påverkas främst:
  • Nyproduktion av hus
  • Renovering / hemma byggen (altan mm.)
  • Papper (toapapper, skrivarpapper mm.)
  • Möbler
Halvledarbrist (semiconductor)
Detta lilla chip som, så vitt jag förstår det sitter i ALLA elektroniska varor, är det brist på pga. Produktion i Kina ligger lågt (ev. Pga. Metallbrist).

Dessa produkter påverkas främst:

  • Nya Datorer, Telefoner, surfplattor, (Servrar, Hubbar, Företag/PC).
  • Reparation & Uppgradering (Grafikkort, mm.)
  • TV, Stereo, Digitala musikinstrument
  • Tvättmaskin, Diskmaskin, Torktumlare, Klimatsystem (hemma och arbete), Kylar (och frysdiskar).
  • Larmcentraler och kassasystem.
  • Batteridrivet & energisystem (Bilar, Båtar, solceller, laddstationer mm).
Containerbrist.
Tydligen pga. Kina (igen) så är det brist på tillgängliga containrar, eller snarare frakter till sjöss. vilket medför priskrig. Där det tidigare kostade ca 20.000 kr att hyra en container, kan det kosta upp till 100.000 kr nu för en container. Detta leder såklart till prishöjningar då företagen måste få ut vinst på varorna dem skeppar in.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt…-pa-containrar

Dessa produkter påverkas främst:
Allt!
Allt som vi importerar till våra hamnar och (samt via lastbil och järnväg).
Kläder blir dyrare, El-prylar blir dyrare, smink, maskiner (hemma och fabrik), lampor, VVS-artiklar, skruvar och beslag, importerad mat och frukt och grönt,

ev. Metallbrist
I Europa är det sedan 2020 brist på vissa metaller, vilket kan leda till samma situation som med trä här i Sverige.
Att även om vi har det, så kan det bli dyrare pga. tillgång och efterfrågan.
https://www.metalbulletin.com/Articl…hout-2021.html

https://www.mining.com/tight-supply-…evated-report/

Dessa produkter Kan bli påverkade:
Koppar (kablar, batterier mm.)
Stål (bilar, infraskruktur - alla höghus som byggs i storstäderna).
Även om dem metaller ex. Lithium som bla. Krävs för att göra antidepressiva. Samt andra tillskott och droger.

Pigmentbrist
Igen från Kina så saknas metallerna för för att bl a. göra pigmenten Titanoxid (Vit) och Kopparoxid (röd). Detta påverkar ALLA färg! Detta är ett problem redan nu i färghandeln.
https://www.mynewsdesk.com/se/kemisk…ustrin-3074881

Dessa produkter påverkas:
Målarfärg (inne och ute, både färdigbrutna färger samt brytpastor för att blanda till färg). Snickerier.
Kläder.

Elbrist
Främst så kan våra kraftverk inte producera den mängd vi gör av med. Samt att stängning av våra kärnkraftverk nu lett till brist. Tydligen har vårat tak nåtts på vad vårat svenska elnät klarar av också. En expansion kan ta 10-15 år och därför behöver företag se över sin energiefektiverering.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/En…erige/elbrist/

https://www.dn.se/ekonomi/svenskar-f…karnkraftverk/

Dessa produkter påverkas främst:
Allt som går på el blir dyrare! (Elräkningen kommer kunna gå upp 10-20%)
I Värsta fall Load Shedding/ Bortkoppling (att vissa områden stängs strömmen av en stund, för att ge fördel åt andra, som i Syrafrika och Guatemala mf.).

Ägg & Kyklingbrist.
Fågeninfluensan härgar igen och många kycklingfarmare och äggproducenter har svårt att leverera.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt…pa-svenska-agg

Dessa produkter påverkas:
Ägg, fredagskycklingen & KFC

Lekemedelsbrist
https://lakartidningen.se/aktuellt/n…rist-i-europa/
Även i sverige restnoteras flera mediciner.

Dessa produkter påverkas
Flera 100 olika. Kolla upp det du behöver.
Kan leda till ytterligare sjukdom/sjukfrånvaro och död.

Vattenbrist
https://www.svensktvatten.se/fakta-o…r/vattenbrist/
Låga grumdvattennivåer kan såklart leda till vätskebrist i oss själva men även i naturen. Och till detta bränder i sommar. Hoppas inte det.

Dessa produkter påverkas
Dricksvatten
Jordbruk & Skörd (spannmål, bröd, mjölk mm.)
Skitig bil och torr gräsmatta då det är bevattningsförbud. Samt skitigare folk
Skogen, (ev. Ytterligare träbrist om sågverk hotas mm.)
All mat blir dyrare.

Plastbrist
https://www.ikem.se/nyheter/nyheter-…enska-foretag/
Pga. Råvarubrist (olja och palmolja), så råder det plasbrist. Ja… det är ju en del produkter i vårt samhälle som behöver plast.

Dessa produkter påverkas främst
Förpackningar (matvaror mm. kan inte levereras om dem inte ställer om till pappersförpackning… JUST DET, trät är ju för dyrt!)
Samma som med halvledarna är dem flesta elprodukterna också beroende av plast, i hölje, chassi mm. Vilket gör dem ÄNNU dyrare.
Läjemedelsbehållare, kembehållare, maskiner, hemelktronik, leksaker, vapen, bildelar, kläder, idrotts grejer,
Infrastruktur blir försenad.

Höjt bensinpris
https://www.mestmotor.se/automotorsp…l-blir-dyrare/
https://blogs.worldbank.org/opendata…peedy-recovery
Både faktumet att nya regler och lagar sätter in den 1e augusti 2021 Samt att oljepriset (som dippade i USA unde 2020 pga Covid) nu återhämtar sig och driver på efterfrågan.. leder till höjda bensinpriser.
I sommar uppåt 17 kr/l och efter det upp till 20kr/l för diesel (bensin något lägre).

Dessa produkter påverkas främst:
Logistik (varor blir dyrare när der kostar mer att transportera dem).
Jordbruk och fiske.
Transport (våra bilar, kollektivtrafiken,
Nöjen (båt, motorcykel, jetski, fyrhjuling,
Resa (när flygen öppnar så kommer efterfrågan vara hög, vilket driver på priser, samt bränslet).

Räntan höjs 2022.
Tidigare har det varit sagt 2023, men nu vill Federal Reserve tidigarelägga höjningen. Detta påverkar såklart Svenska styrräntan. Och våra bolån.

https://www.google.com/amp/s/www.cn...-least-two-rate-hikes-by-the-end-of-2023.html

Detta leder såklart till att vi får mindre pengar på fickan och att vi tvingas spara och hålla igen. Och då går marknaden ner. Tillgång & Efterfrågan.

Så…Det hade det varit en sak om det bara var EN av dessa brister i världen… men nu är det ALLT samtidigt. (Samt ev. Hyreshöjningar, ev höjd ränta mm. Mm.). Jag anar oråd.

ALLT KOMMER BLI DYRARE, ELLER OTILLGÄNGLIGT… OCH VI HAR LITE PENGAR ATT BETALA DET MED!

Ha ett trevligt 2022
Mvh // Surgubben 2021

P.S. Ja jag är övernojjig jag vill mest göra en poäng, att det Kan bli tuffare något år framöver.
Skulle gärna vilja höra era tankar ang. Bristerna som råder och vad det kan leda till.
Mvh[/QUOTE]
 
O OMathson skrev:
Vilken svensk politiker kommer gå till val med borttaget flerbarnstillägg, högre barnomsorgs avgift osv?
Ingen, så är inofficiellt förbjudet att tänka.
 
Pigmentbristen (Titanoxid) kan ju vara positivt, det vore kul med lite färg här o där, man börjar bli trött på "50 nyanser av vitt"
 
M mulle77 skrev:
skogen? Finns det sånt kvar? Är ju nybyggda kåkar överallt. Men hade gärna dragit till skogen en stund.
Jag anar en viss ironi i ditt inlägg.
Men om det inte är det så sluta vara så förbannat bitter och killgissa.
Själv är jag ute i skogen nästan varje dag, till fots och med cykel. Kom du ner hit om ni saknar skog i jämtland. I Skåne har vi våra fina bokskogar och vi delar gärna med oss till er. Dock har stabor hittat ut där med så snart är det en enorm soptipp där med. Bra förvisso för de som samlar pant men det är ju fel =)

Kan i för sig förstå att man blir less på barrskog ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Ingen, så är inofficiellt förbjudet att tänka.
Flerbarnstillägg är det nästan undantagslöst vänsterns väljare som får, så det borgerliga blocket har nog inga problem med att plocka bort det stödet. Liksom diverse andra kravfria och skattefria bidrag.
 
  • Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.