Vi har ett hus från -79 med en vävtapet från byggåret i större delen av huset, är en vävtapet med tygliknande yta. Under detta sitter 9mm byggboard (spånskiva?).

Vad tycker ni om att bredspackla rakt över tapeten? Kommer jag få problem med sprickor då spånskivan rör sig eller armerar en vävtapet mot det? Jag vill slippa gipsa då vi har grunda fönstersmygar som jag tycker om och ej vill göra om..

Har du inga sprickor/bubblor i väven så bör det gå bra. Börja med spärrgrund. Lätt avslipning och sen spackla och måla som vanligt.
Väv är utmärkt som underlag.

Låter som du har sjögrästapet och det är ingen höjdare att spackla på. Fundera en gång till på gipset....

tttomten TomasJor skrev:
Har du inga sprickor/bubblor i väven så bör det gå bra. Börja med spärrgrund. Lätt avslipning och sen spackla och måla som vanligt.
Väv är utmärkt som underlag.

Tack för svaret. Hur viktigt är det med spärrgrunden? Jag har nämligen en fru som är väldigt anti målning med barn i hemmet och att behöva vänta på att kunna vädra ur ordentligt innebär att jag inte kan börja med grundjobbet förrän till våren..vill gärna komma igång så fort som möjligt ;)

Stefan N Stefan N skrev:
Låter som du har sjögrästapet och det är ingen höjdare att spackla på. Fundera en gång till på gipset....
Tack, ja det är nog liknande sjögräs/juteväv som vi har. Varför är det ingen höjdare att spackla på detta?

Smidigast är väl att sätta 6 mm renoveringsgips utanpå. Det lär gå många hinkar spackel annars och skivorna rör sig efter säsongen.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Smidigast är väl att sätta 6 mm renoveringsgips utanpå. Det lär gå många hinkar spackel annars och skivorna rör sig efter säsongen.
Vill undvika gips med tanke på våra fönstersmygar. Vill inte sätta foder på alla fönster då jag tycker det är en mycket fulare lösning än vad vi har idag..ser inte framför mig hur vi skulle kunna lösa det med gips utan foder..

N
Sitter vävtapeter hårt? Annars så kan det ju vara ett alternativ att slita bort den och sätta på en renoveringstapet. Då blir det slätt och du slipper allt spacklande.
/Norra

D danne888 skrev:
Tack för svaret. Hur viktigt är det med spärrgrunden? Jag har nämligen en fru som är väldigt anti målning med barn i hemmet och att behöva vänta på att kunna vädra ur ordentligt innebär att jag inte kan börja med grundjobbet förrän till våren..vill gärna komma igång så fort som möjligt ;)
Det är viktigt!! spärra och åk på minisemester :love:
Utan spärr så får du genomslag och dessutom kommer du förbanna trådarna som släpper när du spacklar.

tttomten TomasJor skrev:
Det är viktigt!! spärra och åk på minisemester :love:
Utan spärr så får du genomslag och dessutom kommer du förbanna trådarna som släpper när du spacklar.

Tack, jag har provat att spackla en mindre del av hallen på ovanvåningen utan spärr och klarat mig från bubblor där men det kanske bara är tillfälligt eller en slump att det gick bra där?

Provspacklar alltid några m2 för att se om det blåsar sej.
Ser du inga tecken på att det blåsar är det bara att köra.
Det värsta som kan hända är att du för skära upp nån blåsa i efterhand, och spackla ut.
Sjögrästapeten är ett utmärkt underlag för att hindra gamla väggskivor ( spån, tretex)etc från att spricka i skarvarna

M MangePainter skrev:
Provspacklar alltid några m2 för att se om det blåsar sej.
Ser du inga tecken på att det blåsar är det bara att köra.
Det värsta som kan hända är att du för skära upp nån blåsa i efterhand, och spackla ut.
Sjögrästapeten är ett utmärkt underlag för att hindra gamla väggskivor ( spån, tretex)etc från att spricka i skarvarna

Tack och tack till alla andra för alla svar! Då kör jag nog vidare i resten av hallen med spacklingen och håller tummarna för att slippa bubblor. Blir spännande att se hur jämnt jag kommer få ytan ;)

Har med bra resultat satt renoveringstapet över sjögräs. Mycket lim och Boråstapeters kraftiga Recover, helt slätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.