1 103 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Ber om ursäkt om frågan varit upp innan (det gissar jag att den har) men jag känner inte att jag hittar rätt info när jag söker.
Jag har börjat riva ner en gammal strukturtapet i vad som ska bli vårt sovrum. Vissa delar av den trillar ner av sig själv medan andra sitter stenhårt. Använder mig av tapetångare men upplever att tapeten ändå inte släpper ordentligt överallt. Underlaget är gips och jag vill inte ånga alltför mycket av rädsla att det ska skapa gipsen. På de delar där tapeten lossnat upplever jag att pappersrester sitter kvar, och jag kan ärligt talat inte säga säkert om det är rester av tapeten eller om det är kartongen på gipsen.
Frågorna som dyker upp nu är:
Räcker det att slipa ytan och spackla mindre ojämnheter innan jag målar, eller bör jag bredspackla?
Hade det varit bättre att använda "tapetloss" istället för ånga?
Eller är det kanske bättre/lättare att sätta upp en renoveringstapet?
Finns det "vanliga" tapeter som täcker ojämnheter lika bra som en renoveringstapet?
Jag har börjat riva ner en gammal strukturtapet i vad som ska bli vårt sovrum. Vissa delar av den trillar ner av sig själv medan andra sitter stenhårt. Använder mig av tapetångare men upplever att tapeten ändå inte släpper ordentligt överallt. Underlaget är gips och jag vill inte ånga alltför mycket av rädsla att det ska skapa gipsen. På de delar där tapeten lossnat upplever jag att pappersrester sitter kvar, och jag kan ärligt talat inte säga säkert om det är rester av tapeten eller om det är kartongen på gipsen.
Frågorna som dyker upp nu är:
Räcker det att slipa ytan och spackla mindre ojämnheter innan jag målar, eller bör jag bredspackla?
Hade det varit bättre att använda "tapetloss" istället för ånga?
Eller är det kanske bättre/lättare att sätta upp en renoveringstapet?
Finns det "vanliga" tapeter som täcker ojämnheter lika bra som en renoveringstapet?
Medlem
· Västernorrland
· 11 242 inlägg
Ska du måla så måste underlaget vara 100% och nästan lite bättre ändå. Är det gamla tapeter som rivits ner så är det nog bara bredspackling som gäller. Eller så styv renoveringstapet först.
Fast det ska ju sägas att bredspackla kräver sina timmar det också om man är ovan. Precis allt syns sen om man genar lite och börjar måla. varenda sliprepa och imperfektion syns direkt.
Fast det ska ju sägas att bredspackla kräver sina timmar det också om man är ovan. Precis allt syns sen om man genar lite och börjar måla. varenda sliprepa och imperfektion syns direkt.
Då känns det som renoveringstapet är ett bättre val?S Stefan1972 skrev:Ska du måla så måste underlaget vara 100% och nästan lite bättre ändå. Är det gamla tapeter som rivits ner så är det nog bara bredspackling som gäller. Eller så styv renoveringstapet först.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 233 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 233 inlägg
Åtminstone på 80-talet fanns det strukturtapeter som ansågs vara spaltbara, dvs. man kunde riva bort det övre skiktet med strukturen och kvar fanns då ett tunt papperslager, ofta lite luddigt.A Adam-Bertil skrev:
Kanske är det då. Huset är byggt -86 och jag skulle tro att det är orginaltapeterna som sitter kvar.BirgitS skrev:
Kan jag måla på detta underlag tro?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man om man vill bredspackla innervägg av rätt porös puts vägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Från kaklad vägg till målad. Bredspackla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste en putsad innervägg målas ?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla ny innervägg enhetligt med den gamla
Färg, Måla & Tapetsera -
Flytta innervägg: anmälan OCH kontrollansvarig?
Bygglov