Byggahus.se
Jag har en fråga gällande branschregler om uppvärmning av badrum med platta på mark, vad gäller? I min nybyggda bostadsrätt finns det ingen huvudsaklig värmekälla i badrummet utan enbart en värmesliga i golvet för komfortvärme samt en handdukstork som både värms med vatten, fjärrvärme, samt att denna kan värmas med direktel. Kan handdukstorken räknas som huvudvärmekälla? Eller säger branschreglerna att ingen huvudvärmekälla behövs. Sökt fakta på nätet men ej funnet...
 
Tror inte det finns en regel kring detta men handdukstork används ofta istället för element.
 
Golvvärmen skulle jag säga
 
BirgitS
Kallar man värmeslingan i golvet för komfortvärme är den inte avsett för uppvärmning av rummet utan bara för att golvet inte ska kännas så kallt.

Ett badrum som inte har någon yttervägg behöver just ingen uppvärmning eftersom väggarna, taket och golvet värms av kringliggande lägenheter och det kommer in rumstempererad luft under dörren. Däremot så är det ju bra med lite uppvärmning för att vara säker på att vatten och imma torkar upp tillräckligt snabbt.
 
A AudiTT skrev:
Jag har en fråga gällande branschregler om uppvärmning av badrum med platta på mark, vad gäller? I min nybyggda bostadsrätt finns det ingen huvudsaklig värmekälla i badrummet utan enbart en värmesliga i golvet för komfortvärme samt en handdukstork som både värms med vatten, fjärrvärme, samt att denna kan värmas med direktel. Kan handdukstorken räknas som huvudvärmekälla? Eller säger branschreglerna att ingen huvudvärmekälla behövs. Sökt fakta på nätet men ej funnet...
Upplever du några problem eftersom du ställer frågan?

Så här skriver Boverket:
”Kraven på termiskt klimat gäller för hela byggnaden. Kravet på termisk komfort gäller bara för vistelsezonen i rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt. I övriga utrymmen gäller att ett lämpligt termiskt klimat ska upprätthållas med tanke på avsedd användning.”

Hur ditt badrums värms upp saknar egentligen betydelse så länge det termiska klimatet håller sig inom ramarna. Oftast klagar folk först när det blir för kallt eller ifall tex. Tvätten aldrig torkar i ett badrum. För att uppnå kraven på Termisk klimat och komfort i en byggnad krävs ett inställt samspel mellan värme, ventilation och byggnad. Skulle byggnaden tex. Helt sakna isolering eller ha enkelglasfönster skulle det bli alldeles för stora luftvandringar (drag) för att uppnå Termisk komfort. Temperaturen kan alltså vara godkänd men lufthastigheten för stor.

Du kan läsa mer här vid intresse: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...yggande/boverkets-byggregler/termiskt-klimat/

Det är en väldigt komplicerad fråga du ger dig in på ska du veta.:rofl:

Det finns många människor i vårt land som tex. Fryser i sina Lgh pga, för låga temperaturer under vissa väderförhållanden. Men hyresvärden får inte fängelse för det…:rofl:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvvärmen skulle jag säga
Jag skulle svara handdukstorken vilken är en väldigt vanlig värmekälla i våra badrum. El- eller Vattenburen spelar mindre roll. Golvvärme kan absolut vara en huvudkälla men i detta fall gissar jag på att den räknas som komfort. Dvs. Du kan stänga av den och ändå ha lagom varmt i badrummet. Frågan är om det blir samma resultat om man stänger av handukstorken i detta fall.

En intressant sak att nämna är att man i flerfamiljshus oftast placerar ett badrum mitt i Lgh. Det har dels med värmen att göra samt att frånluften i en Lgh sköts via badrum och kök. Tillluften tar man oftast via fönsterventiler i andra boutrymmen.
Traditionellt sköttes frånluften via en murad Skorsten som med fördel murades upp mitt i ett hus.
 
Bra ,svar, Tack. Nja, det hela grundar sej i att lägenheten är belägen på absoluta bottenplan, i nivå med garage och har därmed platta på mark. Ingen av övriga lägenheter har ngn typ av golvvärme, ej heller komfortvärme i sina badrum. Skälet att denna lägenhet har det är, enl. PEAB, att den är belägen på platta. Eftersom värmen ingår i hyran så är anledningen till min fråga, om jag måste köra komfortvärmen i badrummet för att få en dräglig komfort i badrummet. Om så är fallet, anser jag att det borde ingå i hyran. SOm jag tidigare skrev finns där en handdukstork som värms på två sätt, dels via fjärrvärmen = free of charge, samt direktverkande el = på min bekostnad. Nämnas skall att detta är den enda lägenhet på bottenplan, övriga lägenhet på vån 2 och uppåt...

Jag misstänker att conclusion blir att handdukstorken får anses som huvudsaklig värmekälla, vill jag ha varmare på golvet får jag smiska på några watt i golvslinga o pröjsa det själv, jag var bara nyfiken på om det fanns ngt regelverk runt detta att luta sej på, jag var inne o läste, som du skriver, om lite luftflöde o pyssel, intressant men snårigt för en lekman, men jag fann inget runt den regelrätta uppvärmingen och kravspec runt detta, Tack för ditt svar
 
Vad hade du gjort om det visar sig att Peab inte följt ”lagen”? Stämt dom, stämt Brf? Knutit handen i fickan ?
 
Nej, lösning, finns installerad, jag kör naturligtvis den installerade komfortvärmen, men eftersom värmen skall ingår i hyran måste denna kostnad regleras naturligtvis, Primärt är jag bara intresserad av vad som gäller.
 
Har du köpt en bef lgh eller nyproduktion? Vad står i avtalet och bilagor om badrummet ang golvvärme?
 
Nyproduktion, tillträde i närtid, vattenburen värme, ej ngn golvvärme i ngn lägenhet förutom denna, som har elektrisk komfortvärme installerad i badrummet tillsammans med handdukstorken, handdukstork uppvärmd via fjärrvärmesystem resp. elvärmeslinga. Så, min fråga är, finns det ngt uttalat krav om uppvärmning i badrum med platta på mark med keramiskt ytskikt, eller, räknas handdukstorken som fullgod lösning? Sökt på BBR men ej funnit ngt...
 
Du hamnar nog mellan stolarna där, jag gissar att kravet uppfylls. Men vad står det i ditt avtal om uppvärmning i badrum? Det är ju där det hela grundas, avtalens villkor.
 
A AudiTT skrev:
Nyproduktion, tillträde i närtid, vattenburen värme, ej ngn golvvärme i ngn lägenhet förutom denna, som har elektrisk komfortvärme installerad i badrummet tillsammans med handdukstorken, handdukstork uppvärmd via fjärrvärmesystem resp. elvärmeslinga. Så, min fråga är, finns det ngt uttalat krav om uppvärmning i badrum med platta på mark med keramiskt ytskikt, eller, räknas handdukstorken som fullgod lösning? Sökt på BBR men ej funnit ngt...
Du har nog själv redan svarat på frågan. Komfortvärme i golvet i endast din Lgh. Tittar du i resten av Lgh så förutsätter jag att du har vanliga radiatorer? Det finns inget i BBR som säger att du behöver komfortvärme i golvet i just badrum. Så det är en extra lyx som Peab valt att stoppa in och som du får betala några kr för ifall du väljer att utnyttja.
Väljer du att inte använda golvvärmen som kommer du klara dig bra ändå. Lite kallare om tassarna bara.
 
B ByggPlankan skrev:
Upplever du några problem eftersom du ställer frågan?

Så här skriver Boverket:
”Kraven på termiskt klimat gäller för hela byggnaden. Kravet på termisk komfort gäller bara för vistelsezonen i rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt. I övriga utrymmen gäller att ett lämpligt termiskt klimat ska upprätthållas med tanke på avsedd användning.”

Hur ditt badrums värms upp saknar egentligen betydelse så länge det termiska klimatet håller sig inom ramarna. Oftast klagar folk först när det blir för kallt eller ifall tex. Tvätten aldrig torkar i ett badrum. För att uppnå kraven på Termisk klimat och komfort i en byggnad krävs ett inställt samspel mellan värme, ventilation och byggnad. Skulle byggnaden tex. Helt sakna isolering eller ha enkelglasfönster skulle det bli alldeles för stora luftvandringar (drag) för att uppnå Termisk komfort. Temperaturen kan alltså vara godkänd men lufthastigheten för stor.

Du kan läsa mer här vid intresse: [länk]

Det är en väldigt komplicerad fråga du ger dig in på ska du veta.:rofl:

Det finns många människor i vårt land som tex. Fryser i sina Lgh pga, för låga temperaturer under vissa väderförhållanden. Men hyresvärden får inte fängelse för det…:rofl:
Det är för att många hyresgäster som inte känner till begreppet operativ temperatur.

Hade dom gjort det hade det varit många fler hyresvärdar som legat risigt till då det kan föreläggas enligt miljöbalken.
 
B ByggPlankan skrev:
Du har nog själv redan svarat på frågan. Komfortvärme i golvet i endast din Lgh. Tittar du i resten av Lgh så förutsätter jag att du har vanliga radiatorer? Det finns inget i BBR som säger att du behöver komfortvärme i golvet i just badrum. Så det är en extra lyx som Peab valt att stoppa in och som du får betala några kr för ifall du väljer att utnyttja.
Väljer du att inte använda golvvärmen som kommer du klara dig bra ändå. Lite kallare om tassarna bara.
Yes, agree..., så är det nog, Tack för bra, sakligt svar, Tack..
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.