Stod på hornbach och plockade ihop några klämringskopplingar och blicken letade sig återigen mot prislapparna för mjuklödningskopplingar… visst, efter mkt kämpande har jag alltid fått ihop klämringskopplingarna men det krävs både en och två svordomar 😂

Men. Är det värt att köpa en sån där liten flaska /brännare och vad rekommenderas för att det ändå ska blir bra saker.

Om inget annat så hade det ju varit kul att lära sig/ha lite sommaraktivitet. Förra sommaren köpte jag en svets 😀

Eller ska man bara hyra pressverktyg de få gånger man har projekt

O olofh skrev:
Stod på hornbach och plockade ihop några klämringskopplingar och blicken letade sig återigen mot prislapparna för mjuklödningskopplingar… visst, efter mkt kämpande har jag alltid fått ihop klämringskopplingarna men det krävs både en och två svordomar 😂

Men. Är det värt att köpa en sån där liten flaska /brännare och vad rekommenderas för att det ändå ska blir bra saker.

Om inget annat så hade det ju varit kul att lära sig/ha lite sommaraktivitet. Förra sommaren köpte jag en svets 😀

Eller ska man bara hyra pressverktyg de få gånger man har projekt
Jag lödde när jag skarvade ut golvvärmen i förra huset. Inga större konstigheter, rena rör, fluss, fosforlod och bra med värme.

Köpte en gasolbrännare på Bauhaus, med facit skulle jag ha gått på en blandgas eller MAP brännare direkt så slipper man värma så länge och brett för att få upp värmen där det ska lösas.

Lägg till några extra skarvar och lite rör för att öva så du slipper öva "skapt".

Ok. Det jag tänker är brännare med slang vs dom som sitter direkt på tuben. Känns som med slang ger lite mer rörelsemån?

O olofh skrev:
Ok. Det jag tänker är brännare med slang vs dom som sitter direkt på tuben. Känns som med slang ger lite mer rörelsemån?
Det var en sådan för engångstuber jag köpte. För mindre rör och mjukt lod funkar det bra.

Kapilärdelar är alltid billigast. Att löda är inte svårt. Kopparn ska rengöras/putsas.
Här finns lite att läsa om det. Flussmedel kan stå i många år utan att bli förstört,
Man lägger flussmedel ( ingen pasta ) med pensel på ytorna på rör och i muff.
Sätter ihop delarna och värmer så det steker lite, tennet sätts mot muffens kant och smälter
samt dras in mellan, brukar vid rätt smälttemp suga in bra och lågan tas bort.
Kan du löda med lödkolv så har du halva kunskapen om löddning för rör.
Här finns lite att botanisera i. Grejerna finns på billiga varuhusen.
Kolla in så att det är tenn vid muffkanten runt om.
https://www.google.com/search?q=putsa+kopparrör+för+lödning&oq=putsa+kopparrör+för+lödning&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAT

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Röstar skarpt för en mapgasbrännare eller deras mindre kraftiga blandgasbrännare. Du har ett underbart enhandsgrepp där du efter injustering av lågan hanterar brännaren med en hand vilket är perfekt för att lämna en hand fri för lodet

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.