Vad menas med att grannes hus och mitt ska klara brandskydds regler ? Jag förstår syftet. Men vad kräver reglerna ? Den står placerad 0,5m från grannen som godkänt detta men ”nån” har anmält bygget och de i kommunen kräver in planritning med carport och mått undertecknad av grannen. Sen måste brandskydds regler uppfyllas.

Vad är en brandsäker vägg det är tegel på båda husen. Delvis.

Den är 20kvm. Är det enklare att göra den mindre 14,9kvm så den inte omfattas om brandskydds regler?

Är det ännu möjligt att få godkänt nu.

• image٠٠٠٠٠١.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image٠٠٠٠٠٠.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du kan läsa om brandskyddsreglerna här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dskydd/spridning-mellan-byggnader/brandskydd/

I korthet så ligger din tillbyggnad av ditt bostadshus närmare än 8 m från grannen. Då är kravet att det ska finnas brandavskiljning mellan din och grannens byggnad. Kravet är EI60 om jag förstår det rätt. D v s om ena eller andra byggnaden brinner så ska grannbyggnaden klara att stå emot branden i 60 min.

Enklast är kanske att du sätter upp en EI60-vägg mot grannens fasad. Eftersom ditt tak är lägre än grannens hus så behöver väl även det brandavskärmas med vägg? Om nu grannens hus inte redan är EI60? Den mutade fasaden lär vara det men inte takets fodring tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.