21 685 läst ·
14 svar
22k läst
14 svar
Brandskyddskontroll hur ofta?
Är det någon som vet med vilka tidsintervall brandskyddskontroll ska utföras. Köpte huset för 4 år sedan och har flera protokoll från nåt år innan köpet att det utfördes kontroll vart annat år. Sedan dess har det inte varit någon kontrollant här, däremot har det sotats varje år.
Mina eldstäder och användning ser ut som följer.
Kamin=5-10 brasor/år
kakelugn= 2-3 brasor/år
Köksspis= 1 brasa varje dag under vintern
Kamin i gäststuga= 2-3 brasor/år
Anledningen till att jag frågar är att mina föräldrar fick brev idag att de ska få brandskyddskontroll vart annat år trots att de endast eldar några brasor per år i sina eldstäder.
Tycker det är konstigt att det inte varit kontroll hos mig sen jag köpte huset för 4 år sedan om det nu skall vara vart annat år som det står i brevet till min mor och far.
Är det mitt ansvar att ringa o beställa en kontroll, trots att sotaren är här varje år och sotar?
Mina eldstäder och användning ser ut som följer.
Kamin=5-10 brasor/år
kakelugn= 2-3 brasor/år
Köksspis= 1 brasa varje dag under vintern
Kamin i gäststuga= 2-3 brasor/år
Anledningen till att jag frågar är att mina föräldrar fick brev idag att de ska få brandskyddskontroll vart annat år trots att de endast eldar några brasor per år i sina eldstäder.
Tycker det är konstigt att det inte varit kontroll hos mig sen jag köpte huset för 4 år sedan om det nu skall vara vart annat år som det står i brevet till min mor och far.
Är det mitt ansvar att ringa o beställa en kontroll, trots att sotaren är här varje år och sotar?
Redigerat:
Hittade denna skrift på SMB's hemsida rörande brandskyddskontroll.
https://www.msb.se/externdata/rs/51f44b15-6581-402f-a68d-004ea0884835.pdf
I den står det att intervallet är 2, 4 eller 8 år beroende på vad det är för sorts eldstad. Se i bifogad fil under paragraf 4 och framåt.
Hittade ytterligare lite information som inte var så byråkratisk.
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Frister-och-avgifter/
https://www.msb.se/externdata/rs/51f44b15-6581-402f-a68d-004ea0884835.pdf
I den står det att intervallet är 2, 4 eller 8 år beroende på vad det är för sorts eldstad. Se i bifogad fil under paragraf 4 och framåt.
Hittade ytterligare lite information som inte var så byråkratisk.
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Frister-och-avgifter/
Redigerat:
Tycker mest att det är lustigt att det utfördes kontroller i mitt hus vart annat år innan jag tillträdde, sen upphörde kontrollerna. Därför undrar jag om det ligger på mitt ansvar att beställa kontroll. Sotningen har ju däremot rullat på som vanligt.
Hos mig ville sotaren ha en brandskyddskontroll var 2:a år i braskaminen.
Det berodde på att jag ville ha den sotad varje år , även att jag inte eldar så mycket i den.
Jag ringde till sotaren och begärde att dom kom var 8:e år som dom ska och efter lite tjafs från deras sida så gav dom sig.
Det berodde på att jag ville ha den sotad varje år , även att jag inte eldar så mycket i den.
Jag ringde till sotaren och begärde att dom kom var 8:e år som dom ska och efter lite tjafs från deras sida så gav dom sig.
Jo det är nog den texten som står till grund för de lokala reglerna i varje kommun, även om dom brukar skriva ihop en lite mer lättolkad text, ex:spendera skrev:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Kris_o_beredskap/Sotningsfrister.pdf
Och sen om brandskyddskontroll skriver dom:
Frister och intervall för brandskyddskontroll
Intervall för brandskyddskontroll
Värmepanna i småhus
Ved: en gång varannat år
Köksspis: en gång varannat år
Eldningsolja: var fjärde år
Kakelugn, kamin, braskamin och öppen spis
Om det är den huvudsakliga värmekällan:en gång varannat år. Trivseleldning, när det finns en annan värmekälla: en gång var åttonde år.
Tja, jag vet egentligen inte.öringen skrev:
Men i vissa aspekter tror jag fastighetsägaren har ett tungt ansvar. Om huset t.ex. brinner och någon skadas eller vad det gäller försäkringsfrågan så misstänker jag att man som fastighetsägare inte direkt kan försvara sig med att sotaren inte kommit av sig själv.
öringen skrev:
Det är kommunen som ansvarar över att brandskyddskontroller och sotning sker.
Kommunen brukar ta hjälp av sotaren. Men det är ändå kommunen som ansvarar.
4 § En kommun skall i brandförebyggande syfte ansvara för att rengöring (sotning) sker av fasta förbränningsanordningar, som inte är inrättade för eldning uteslutande med gas, och därtill hörande rökkanaler. Detsamma skall gälla imkanaler i restauranger, storkök och därmed jämförbara utrymmen.
Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt.
Kommunen skall i brandförebyggande syfte även ansvara för att det som skall rengöras enligt första stycket samt skorstenar, tak och anslutande byggnadsdelar kontrolleras från brandskyddssynpunkt (brandskyddskontroll). Detsamma skall gälla fasta förbränningsanordningar inrättade för eldning uteslutande med gas och därtill hörande avgaskanaler.
Klippt från lagen om skydd mot olyckor:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM
Jag ser ju nu att det inte kommer eldas ens en m3 per år här. Och troligen bara en 30-50 tillfällen per år, så jag ska propsa på om sotning var 4'e år och brandskyddskontroll var 8'e.Micro skrev:
Men sen tänker jag sota skorstenen själv varje år, jag har redan köpt grejerna och provat lite.
Men vi har en helt lodrät spikrak 150mm rund stålpipa (premodul-skorsten) som sen sitter på toppen på braskaminen. Så mer lättsotad installation går inte att finna.
Hmm, tja tvärtom vad jag påstod ...roke skrev:
Men om huset brinner ner och försäkringsbolaget nekar ersättning, betalar kommunen då uppbyggnad av huset?
Om någon omkommer och åklagare vill åtala någon för försumligheten av missad brandskyddskontroll, är det kommunen då som ställs inför rätta?
Man har ju även som enskild ett ansvar att se till att det inte blir några bränder. Förmodligen blir det väl ingen ersättning från försäkringsbolaget om det brinner. Försäkringsbolagen brukar ju göra allt för att inte behöva betala nåt.Mikael_L skrev:
Jag vill poängtera att jag faktiskt inte har en aning.
Jag skrev mest som diskussionsunderlag, typ.
I vilket fall tycker jag att man själv kan sparka lite kommunen/sotaren ifall brandskyddskontrollerna har upphört för en eldstad som faktiskt används.
Visst sparar man lite pengar på att inte kontrollera, men brinner man inne, eller någon i familjen, så känns besparingen nog inte så kul längre.
I vilket fall tycker jag att man själv kan sparka lite kommunen/sotaren ifall brandskyddskontrollerna har upphört för en eldstad som faktiskt används.
Visst sparar man lite pengar på att inte kontrollera, men brinner man inne, eller någon i familjen, så känns besparingen nog inte så kul längre.
Mikael_L skrev:Jag vill poängtera att jag faktiskt inte har en aning.
Jag vet inte heller konskvenserna.
Men jag kan tänka mig att det är bäst om det inte blir en brand.
Det är ju bra att brandskyddskontroller sköts. Inte tu tal om annat.
Det jag kanske kan reagera lite över är när sotare och andra som har mandat att sköta detta tar i i överkant med intervalltäthet mm.
Jag menar, ett stabilt och redan besiktigat och fullt friskt murverk till skorsten kanske inte behöver brandskyddskontrolleras hela tiden om inget i övrigt skett som skulle kunna motivera detta?
Det är ju en sak om förändringar skett eller om det varit markvibrationer efter sprängningar och liknande. Då kan extra kontroller kanske vara befogade.
Sen kan ju jag kanske tycka att brandskyddskontrollen kunde göras i samband med sotning.
Men nej nej, det går ju inte. Sotning är sotning och brandskyddskontroll är brandskyddskontroll. Även fast jobbet i stort är detsamma. (samma fastighet ska det köras till och samma dörrar ska öppnas och samma vindar ska det krypas på i båda fallen)
Men det är ju bra för sotaren att kunna ta ut dubbla framkörningsavgifter och dubbla fakturaavgifter mm.:|
Det jag kanske kan reagera lite över är när sotare och andra som har mandat att sköta detta tar i i överkant med intervalltäthet mm.
Jag menar, ett stabilt och redan besiktigat och fullt friskt murverk till skorsten kanske inte behöver brandskyddskontrolleras hela tiden om inget i övrigt skett som skulle kunna motivera detta?
Det är ju en sak om förändringar skett eller om det varit markvibrationer efter sprängningar och liknande. Då kan extra kontroller kanske vara befogade.
Sen kan ju jag kanske tycka att brandskyddskontrollen kunde göras i samband med sotning.
Men nej nej, det går ju inte. Sotning är sotning och brandskyddskontroll är brandskyddskontroll. Även fast jobbet i stort är detsamma. (samma fastighet ska det köras till och samma dörrar ska öppnas och samma vindar ska det krypas på i båda fallen)
Men det är ju bra för sotaren att kunna ta ut dubbla framkörningsavgifter och dubbla fakturaavgifter mm.:|
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Vad gäller idag?
6 eller 8 år mellan kontrollerna?
6 eller 8 år mellan kontrollerna?
Klicka här för att svara