Byggahus.se
Jag håller på att försöka ta reda på brandklassen för mitt garage (eller i praktiken grannens som är exakt samma), som är byggt tidigt 70-tal. I de gamla ritningarna står det att väggen har:

22x22 lockpanel
6mm internit (asbest alltså)
34x95 reglar
28x45 uppreglingsläkt

i väggen som vetter mot oss. Det är knappast isolerat hos grannen.

Eftersom internit inte varit godkänt sedan 1982 så finns det förstås väldigt lite dokumenterat om det men det användes ju som brandskydd. Är det någon här som har erfarenhet av vad detta kan innebära för brandklass med nuvarande mått (EL30/EL60). Jag hoppas att det ska vara EL30.

Hur kan man annars ta reda på det utan att behöva anlita en brandkonsult som kommer hit?
 
  • Gammal byggritning som visar garagevägg med lockpanel, internit och reglar, relaterat till en fråga om brandklass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Ring och prata med Räddningstjänsten i din region. De har experter som svarar på denna typ av frågor utan kostnad.
 
Ja, det är klart! Har redan pratat med dem en gång, att jag inte tänkte på det!
 
Det vore ju konstigt om det inte håller minst EL30. Det räcker väl med enkelgisp för att klara EL30. Asbesthaltiga material borde ju vara bättre (ur brandsynpunkt) än gips. Gips bryts ned av värme.
 
Nja, såvitt jag förstått är en vanlig gipsskiva EL-15 så det behövs två för EL-30.

Jag är rätt ny husägare men det är rätt intressant vad man får grotta ner sig i och lära sig. Sitta och läsa PDF:er om brandtester skrivna på 70-talet!
 
Tja! Gammal tråd, jag vet. Den typen av internit du har där bakom panelen. Finns det en chans att du kan komma åt med kamera och ladda upp en bild? Det finns inga tillförlitliga bilder på nätet. Allt jag hittar är så hoprört i eternit sammanhang. Internit ska vara en pappersbaserad skiva. Så nyfiken på utseendet! :) Det hade hjälpt många på forumet tror jag. Ha det fint
 
E Eyerash skrev:
Tja! Gammal tråd, jag vet. Den typen av internit du har där bakom panelen. Finns det en chans att du kan komma åt med kamera och ladda upp en bild? Det finns inga tillförlitliga bilder på nätet. Allt jag hittar är så hoprört i eternit sammanhang. Internit ska vara en pappersbaserad skiva. Så nyfiken på utseendet! :) Det hade hjälpt många på forumet tror jag. Ha det fint
Skulle oxå vilja se bilder från verkligheten i hus. Har rivit ner hårda tunna skivor frånett hus tidigare renoverat 1970. Skivan Svår att spika, så tunn men så hård. Är det internit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.