Byggahus.se
Har beställt några pallar pellets från Laxå, har tidigare kört med SCA. Den här pelletsen är lite rostad. Luktar lite bränt och ser ut som på bilden. Är det normalt?

Trähärdade pellets och en metallmutter på vit tygduk, kanske för biobränsleanvändning eller djurströ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja det är "normalt", det kan bli så vid tillverkningen eftersom att pelletsen pressas ihop under extremt högt tryck med mycket friktion. Helst ska det inte bli så varmt att det blir bränt men bortsett från potentiellt lite lägre energivärde så är det ingen fara och bara köra på som vanligt.

Har varit så i ett gäng Laxåpåsar för mig också. I regel är pelletsen finare än så från Laxå och den känns fastare än andra märken. T.ex Fågelfors har jag upplevt som sämre pressat så att dom faller sönder om man försöker klämma sönder dom.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Oj då. Har precis fått 3 pallar från Laxå efter ha haft SCA i alla år. Har inte öppnat ngn påse än men bra att vara förberedd!
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ja det är "normalt", det kan bli så vid tillverkningen eftersom att pelletsen pressas ihop under extremt högt tryck med mycket friktion. Helst ska det inte bli så varmt att det blir bränt men bortsett från potentiellt lite lägre energivärde så är det ingen fara och bara köra på som vanligt.

Har varit så i ett gäng Laxåpåsar för mig också. I regel är pelletsen finare än så från Laxå och den känns fastare än andra märken. T.ex Fågelfors har jag upplevt som sämre pressat så att dom faller sönder om man försöker klämma sönder dom.
Tack va skönt att höra 🙏
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
. Den här pelletsen är lite rostad. Luktar lite bränt och ser ut som på bilden.

[bild]
Så där såg en del pellets från Laxå ut i förra årets inköp.

Nu har jag kört en stund på höstens beställning och den ser ut som vanligt.
En papegoja äter pellets med en övervakningskamera i bakgrunden, röda och beigea väggar, dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.