Jag planerar att bygga en bastustuga på 8 m2 (komplementbyggnad) nära mitt bostadshus (småhus), i 90 graders vinkel. Jag får inte riktigt ihop det när jag läser Boverkets tabeller. Finns det någon kunnig som kan uttala sig? Kommer detta att funka? (Grannen har sagt ja och bygglov behöver jag inte ansöka om.)
 
  • Handritad skiss över planerad bastustuga i relation till bostadshus och grannens altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Miriam Larsson Miriam Larsson skrev:
Jag planerar att bygga en bastustuga på 8 m2 (komplementbyggnad) nära mitt bostadshus (småhus), i 90 graders vinkel. Jag får inte riktigt ihop det när jag läser Boverkets tabeller. Finns det någon kunnig som kan uttala sig? Kommer detta att funka? (Grannen har sagt ja och bygglov behöver jag inte ansöka om.)
Du får kolla i föreskrift 5:6 i BBR 29, där framgår det att komplementbyggnader under 15 kvm kan utföras utan krav på skydd mot brandspridning mellan byggnader.
 
B BearTheFear skrev:
Du får kolla i föreskrift 5:6 i BBR 29, där framgår det att komplementbyggnader under 15 kvm kan utföras utan krav på skydd mot brandspridning mellan byggnader.
Tackar för svar. Jag har läst där men hittar inget som passar min specifika placering med 90 graders vinkel mot huset i relation till strålning på 135 grader. Är det fasad mot fasad oavsett? Det borde ju påverka att bastun inte står rakt mittemot?
 
Som Björnen skriver. Är det en komplementbyggnad och den är mindre än 15 m2 så är det inga krav på avstånd till annan byggnad.
 
  • Gilla
Bertil Engegren och 1 till
  • Laddar…
Men va. Jag har förstått det som att komplementbyggnader omfattas av vissa regler, oavsett storlek. Tabell 5:611 visar brandregler för småhus-komplementbyggnad (skärmdump). Bastustugeleverantören har hänvisat till den. Har jag fattat så fel?
 
  • Skärmdump av tabell 5:611 som visar brandregler för avstånd mellan småhus och komplementbyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Miriam Larsson Miriam Larsson skrev:
Men va. Jag har förstått det som att komplementbyggnader omfattas av vissa regler, oavsett storlek. Tabell 5:611 visar brandregler för småhus-komplementbyggnad (skärmdump). Bastustugeleverantören har hänvisat till den. Har jag fattat så fel?
På samma sida, läs under ”Vad gäller för friggebodar?”. Där framgår det att dom är undantagna från kraven i 5:61.
 
B BearTheFear skrev:
På samma sida, läs under ”Vad gäller för friggebodar?”. Där framgår det att dom är undantagna från kraven i 5:61.
Tack för din uthållighet.😅
Men det verkar ju konstigt om man liksom får bygga en friggebod hur som helst, var som helst, eller?
Och vilka ”övriga regler” avses?
 
  • Text om regler för friggebodar markerad med gult, med fråga om "övriga regler" i BBR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller brand så är det bara reglerna för skydd mot brandspridning mellan byggnader som är undantagen. Resterande regler gäller!
 
Miriam Larsson Miriam Larsson skrev:
det verkar ju konstigt om man liksom får bygga en friggebod hur som helst, var som helst
Det är den ovana känslan av frihet du känner. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Joppa83 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den ovana känslan av frihet du känner. 😉
Hahah! Verkligen. Det är man ju ovan vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.