O
Jag får vilken dag som helst resultaten ifrån en råvattenanalys. Tanken är att skicka en offertförfrågan till ett antal vattenreningsföretag och se vad de har att erbjuda i form av helt ny anläggning och vad de som alternativ skall för att byta göra service och bytta filtermassa i min befintliga anläggning.

Så nu är frågan vad ni har för favoritföretag som jag inte får missa när jag skickar iväg offertförfrågan?

Posta analysen här så får du många experter som kan råda dig till vilken teknik och lösning som är bäst för er.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
M mogge_73 skrev:
Posta analysen här...
Den är på gång. Jag är bara inte så snabb: Beställde analyspaket i mellandagarna, monterade en ny kran mellan filter och hydropress i januari och fick igår tummen ur och tog själva proverna och lämna in på labbet. Så snart... =)

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
O
Fick analysresultatet nu på morgonen:
Tabell över analysresultat som visar värden på ämnen som järn och kalcium i vatten, mätosäkerhet och enheter inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga överraskningar där: Järn och Kalcium. Så nu blir det till att begära in en offert på service på det gamla kombifiltret och pris på ett nytt. Det jag vill åt med ett nytt filter är framför allt en flödesreglerad backspolning så att den inte går enbart på en timer och spolar bort vatten i onödan. Alternativt om det finns andra lösningar för att förbruka mindre vatten. Något annat att tänka på?

Kalk och järn, precis som du skriver. För övrigt ser vattnet bra ut tycker jag.
Hur är det med lukten då? Det står svavelväte på provet, om svavelväte tar sig hela vägen till labbet brukar det vara mycket hemma hos själva användaren!

När det kommer till kalk och järn vill många rekommendera just kombinationsfilter för både och.
Men min åsikt är då att det är bättre att dela reningen på ett järn specifikt filter och sedan ett avhärdningsfilter mot kalk.
Det finns risker och bieffekter av att ta bort allt kalk ur vattnet som du gör med ett kombinationsfilter. Med en separat avhärdare kan du ofta själv reglera hur mycket kalk som försvinner och då spara kring 3-5 i hårdhet.

Vidare kan turbiditeten tala för att det är en hel del utfällt järn i vattnet vilket ett kombinationsfilter kan ha svårare med jämte ett renodlat katalytiskt järnfilter.

Syresättning av vattnet i samband med järnfilter kan även vara ett bra sätt att bli kvitt svavelväte!

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Ja, antingen en tvådelad lösning där man tar järn/mangan och sedan avhärdare för kalken.
Syresättning alt. Katalytisk massa.
Eller kombifilter som tar allt, men som Linus skrev det hänger lite på hur mycket svavelväte du har.

O
LinusW LinusW skrev:
Det står svavelväte på provet, om svavelväte tar sig hela vägen till labbet brukar det vara mycket hemma hos själva användaren!
I det här fallet är "hela vägen till labbet" total 20 minuter från provtagning till inlämning. Så provet borde alltså vara så färskt som jag på min sida kan få det. Sen hur lång tid det förflutit innan analys på labbet vet man ju aldrig. I praktiken är lukt inget jag har tänkt på, men då finns ju som sagt var redan ett kombifilter som antagligen tar udden av det innan det når kranen.

LinusW LinusW skrev:
Vidare kan turbiditeten tala för att det är en hel del utfällt järn i vattnet vilket ett kombinationsfilter kan ha svårare med jämte ett renodlat katalytiskt järnfilter.
Idag sitter ett björnfilter mellan hydropressen och kombifiltret. Där monteras ett bomullsfilter (20 mikrometer) som byts lite på känsla ungefär varannan månad när det är helt rött. Så att det finns utfälld järnoxid i vattnet som fastnar där är det nog ingen tvekan om.

LinusW LinusW skrev:
Syresättning av vattnet i samband med järnfilter kan även vara ett bra sätt att bli kvitt svavelväte!
Jag har idag en glasfiberhydropress med membran vilket om jag förstått rätt innebär mindre syresättning jämfört med en hydrofor?

M mogge_73 skrev:
Ja, antingen en tvådelad lösning där man tar järn/mangan och sedan avhärdare för kalken.
De enda som har någon form av priser på sin hemsida är JädraRentVatten och där blir skillnaden mellan kombifilter eller två separata för järn/mangan/svavelväte respektive kalk försumbar. Så om priset inte är en avgörande skillnad kan jag tänka mig att platsbrist är en annan faktor. Jag lider inte direkt av det heller så frågan är om det över huvudet taget finns några fördelar med ett kombifilter jämfört med två separata steg?

Redigerat:
O Steamboy skrev:
I det här fallet är "hela vägen till labbet" total 20 minuter från provtagning till inlämning. Så provet borde alltså vara så färskt som jag på min sida kan få det. Sen hur lång tid det förflutit innan analys på labbet vet man ju aldrig. I praktiken är lukt inget jag har tänkt på, men då finns ju som sagt var redan ett kombifilter som antagligen tar udden av det innan det når kranen.
Brukar stå på provrapporten när dom påbörjade analysen. Eller rättare sagt, det ska stå när det är en ackrediterad analys(dock inte alltid klockslag)
Men om ni själva inte upplevt lukten kanske det inte är några större mängder? Kan vara värt ett test, sätta filtret i bypass och plocka ut orenat vatten.

O Steamboy skrev:
Jag har idag en glasfiberhydropress med membran vilket om jag förstått rätt innebär mindre syresättning jämfört med en hydrofor?
Det är korrekt, i en hydrofor får du en naturlig luftning. Förmodligen hade ert björnfilter varit betydligt hårdare drabbat om ni hade haft en hydrofor istället. Många gånger är både partikelfilter och hydropress ett krav när ett kombifilter mot järn och kalk installeras.

O Steamboy skrev:
De enda som har någon form av priser på sin hemsida är JädraRentVatten och där blir skillnaden mellan kombifilter eller två separata för järn/mangan/svavelväte respektive kalk försumbar. Så om priset inte är en avgörande skillnad kan jag tänka mig att platsbrist är en annan faktor. Jag lider inte direkt av det heller så frågan är om det över huvudet taget finns några fördelar med ett kombifilter jämfört med två separata steg?
Ofta är det just platsbrist som kan vara nackdelen med en delad lösning, eller om man har en brunn som har relativt dåligt med vatten. En delad lösning drar ju en del mer vatten än ett kombinationsfilter vid renspolning av filter. Har man dock god tillrinning i brunnen kan det istället vara en fördel att omsätta vattnet i brunnen.

Personligen tycker jag att en delad lösning ger många fördelar, men man måste ta hänsyn till flera faktorer när man väljer filter.
Brunnens djup och tillrinning. Utrymmeskrav, flödeskrav, avloppslösning för filter m.m.

Det går åt mer vatten som sagt, så brunnen och tänkt avlopp skall kunna hantera detta.
Men å andra sidan slipper du byte partikelfilter vilket spar en del pengar och förmodligen en lägre saltförbrukning.
Du kan reglera hårdheten samt får en väldigt vattentät(ursäkta ordvitsen) järnrening då avhärdningsfiltret även det kan ta järn.

Det är väl egentligen bara att börja jämföra leverantörer tills du hittar någon som känns bra och pålitlig! Dom flesta lösningar du stöter på kommer göra jobbet, ditt vatten har goda förutsättning för rening.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
O
LinusW LinusW skrev:
Det är väl egentligen bara att börja jämföra leverantörer tills du hittar någon som känns bra och pålitlig!
Jag skall försöka få iväg en offertförfrågan till ett par företag idag!

En sista frågan: Vad är egentligen skillnaden på ett kombifilter och en ren avhärdare? Det visar sig nu vid närmare efterforskning att det filter jag har idag bara en avhärdare (Erie 2400TS/J1K) och jag funderar på om det vid service går att ladda det med en kombimassa eller om är något mer som skiljer?

Det är (oftast) samma filtermassa, det som skiljer är mängden massa och hur man använder flödet genom filtret. Kalcium och magnesium är relativt enkelt att rena och räcker oftast att bara regenerat (ladda om) och skölja ur. Järn och mangan kräver backspolning med ett högre flöde.
Här använder tillverkarna olika tekniker för att maximera kontakt och flöde. Det handlar om kontakt, flöde och saltförbrukning som man vill få så optimalt som möjligt, beronde på mängden parametrar man ska rena.

Järn och mangan skall vara i jonform men eftersom det alltid finns bundet syre i ett vatten oxiderar lite järn och mangan hela tiden. Detta måste bort annars tappar man livslängd på massan. Man ska därför alltid ha en hydropress på dessa vatten. Grävda brunnar oxideras järnet redan i brunnen och kräver förrening med sedimentfilter.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Dags att knyta ihop den här tråden.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag hittade ett tiotal företag och valde ut fyra som jag begärde en offert ifrån. Förvånande nog fick jag fyra helt olika förslag där det dyraste kostade fyra gånger så mycket som det billigaste. Som ingenjör tilltalades jag mest av Bravas lösning och den är nog den som sticker ut mest från ett tekniskt perspektiv. Ett av de andra företagen hade ett bra förslag med utgångspunkt i det som fanns och de två övriga vräkte på med extra allt. Nu har det dock tyvärr visat sig att det finns en överhängande risk för tvångsanslutning till kommunalt V/A inom en inte allt för avlägsen framtid så jag har bestämt för att bara göra en enkel service samt byta filtermassa till att börja med.

Tack alla för ert engagemang!

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.