85 414 läst ·
161 svar
85k läst
161 svar
Bra fogspruta.....
Va kul ! Bara för sakens skull skall jag köpa ytterligare en fogspruta av ovan nämda märke!
Jeg har haft kontakt med Daniel, så sagen er opklaret. Skal gerne komme tilbage, når vi har identificeret produktionsdatoen ud fra serienummeret.
Ha' en rigtig bra helg allesammen
Ha' en rigtig bra helg allesammen
Det är ingen som har nämnt Novatech's TecGun Tec7. Den är testvinnare i magasinet byggnadsarbetaren (klicka här för att se testet i PDF format) och verkar ju ha bra specifikationer och funktioner som hög utväxling 1:18, anti drip och att den är rostfri. Så har den 5 års garanti också.
Någon som har provat den och vet hur den står sig mot andra fogpistoler/fogsprutor som är nämnda i tråden? Och då menar jag endast manuella som man pumpar för hand.
Funderar själv på att köpa Tec7, men det pratas gott om andra modeller med så man börjar tveka
. I och med att dessa proffs fogpistoler kostar en slant så kan det vara värt att skaffa rätt modell från början.
Någon som har provat den och vet hur den står sig mot andra fogpistoler/fogsprutor som är nämnda i tråden? Och då menar jag endast manuella som man pumpar för hand.
Funderar själv på att köpa Tec7, men det pratas gott om andra modeller med så man börjar tveka
Casco Quick Gun är skräp.
När den var ny var den den bästa jag provat, men efter ett tag slutar den mata. Den bara för stången fram och tillbaka. Ibland kunde man få den att mata på om man vred stången i ett visst läge.
Så kan man inte ha det, man får ju tuppjuck och riskerar att söndra något i vredesmod, så igår åkte den i soporna.
Letar också efter en ersättare.
Sent from my GT-I9100
När den var ny var den den bästa jag provat, men efter ett tag slutar den mata. Den bara för stången fram och tillbaka. Ibland kunde man få den att mata på om man vred stången i ett visst läge.
Så kan man inte ha det, man får ju tuppjuck och riskerar att söndra något i vredesmod, så igår åkte den i soporna.
Letar också efter en ersättare.
Sent from my GT-I9100
Cox som tillverkat åt Tec 7 gör i mitt tycke de bästa fogsprutorna. Tittar man närmre på delarna i sprutan inser man vad som skiljer agnarna från vetet.
Tyvärr har jag dålig koll på vilka mer än Tec7 som säljer Cox sprutor idag.
Tyvärr har jag dålig koll på vilka mer än Tec7 som säljer Cox sprutor idag.
BIltema säljer en modell som ser ut att vara identisk med Tec7an
99 kr tar dom för den, jag har den och den funkar mycket bra.
99 kr tar dom för den, jag har den och den funkar mycket bra.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Köpte först en "billig" gul spruta, 4'e nypet så knäckte jag handtaget.. Bara åka tillbaks med den, bytte till en orange Cox (samma tillverkare på den gula, vem det nu är) och måste säga att jag är relativt nöjd.
Mycket stadigare i godset, och släpper trycket på patronen så det inte kommer efter att jag slutat trycka !
MK H14/40 ser dock ut som den bästa spruta jag testat, var några år sen så osäker på vad det var för en, bara att jag gillade den !
Mycket stadigare i godset, och släpper trycket på patronen så det inte kommer efter att jag slutat trycka !
MK H14/40 ser dock ut som den bästa spruta jag testat, var några år sen så osäker på vad det var för en, bara att jag gillade den !
Jag har denna spruta hemma. Den är ett bra lyft från billigare modeller som jag använt och man behöver inte ta i. Mycket bra kontroll i flödet. Dock så har jag tuber hemma som inte passar, någon mm för liten är en tub. Vet inte ifall det finns många som inte passar i greppet men jag är mycket nöjd med denna. Har dock endast haft den i 4 månader så något långtest har jag integjort.importensketsig skrev:
Om jag inte minns fel så har Hornbach en som är väldigt lik den sprutan så det skulle kunna vara från samma tillverkare. Vet dock ej om kvalitén är samma.Bubblaren skrev:
Ja den ser ju väldigt lik ut. Men är det samma material i den från Biltema? Med tanke på att Tec7 skall vara "rostfri"?foppa72 skrev:
Många gånger kan ju utseendet vara exakt likt medan materialen som används vara bra mycket sämre på den billigare varianten.
Orange Cox, känns igen lite. Är det inte den från Hornbach? Den är billigare än Tec7 men betydligt dyrare än Biltemas, som också ser typ identisk ut.K_arlstrom skrev:Köpte först en "billig" gul spruta, 4'e nypet så knäckte jag handtaget.. Bara åka tillbaks med den, bytte till en orange Cox (samma tillverkare på den gula, vem det nu är) och måste säga att jag är relativt nöjd.
Mycket stadigare i godset, och släpper trycket på patronen så det inte kommer efter att jag slutat trycka !
Någon som vet vad Cox heter mer och var de har sin hemsida? I vilket land finns företaget osv?
Jag besvarar min egen fråga här ifall någon annan också är intresserad av svaret:Martin_B skrev:
http://www.pccox.co.uk/
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Var tvungen kolla vilken jag hade, lite letande gav mig Easiflow HDMartin_B skrev:
Den modellen du pratar om ser ut som den bästa spruta jag använt, var på ett jobb jag hade för 5 år sen så minnet är lite otydligt
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Morgonens påhälsning av Murphy's lag lärde mig två saker:
Lyckades iallafall fylla halva pipen före det sket sig, t.o.m plattan som pressar i tuben blev deformerad :wow:
Sååååå nu letar jag en ännu stadigare fogspruta, ska se vad butiken säger när jag åker in med Cox'en och glas-fix limmet som dom sålt till mig !
- En nyköpt tub kan vara gammal
- Jag måste äta spenat i sömnen
Lyckades iallafall fylla halva pipen före det sket sig, t.o.m plattan som pressar i tuben blev deformerad :wow:
Sååååå nu letar jag en ännu stadigare fogspruta, ska se vad butiken säger när jag åker in med Cox'en och glas-fix limmet som dom sålt till mig !
Du hade inte glömt att skära av toppen på tuben, innanför pipan?
Jag har nämligen stött på tuber där pipan redan är fastskruvad och om man har bråttom kanske man glömmer av att skruva bort den och skära hål i tuben innan man skruvar tillbaks den och börjar använda den. Har aldrig hänt mig då så jag kan inte säga hur lätt det är att glömma, men det skulle ju kunna finnas en viss risk?
Köp en fogspruta med hög utväxling, de är helt underbara att arbeta med
Jag har nämligen stött på tuber där pipan redan är fastskruvad och om man har bråttom kanske man glömmer av att skruva bort den och skära hål i tuben innan man skruvar tillbaks den och börjar använda den. Har aldrig hänt mig då så jag kan inte säga hur lätt det är att glömma, men det skulle ju kunna finnas en viss risk?
Köp en fogspruta med hög utväxling, de är helt underbara att arbeta med
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Det kom jag ihåg att göra
han även fylla halva pipen före allting sket sig !
Jo får kolla vad det finns för alternativ när jag reklamerar den där imorn..
Jo får kolla vad det finns för alternativ när jag reklamerar den där imorn..



