85 420 läst ·
161 svar
85k läst
161 svar
Bra fogspruta.....
Olika sprutor till olika behov
Hemma kör jag en som liknar den på fotot ovan men den släpper trycket när man släpper taget.
I uthuset ligger det någon vanlig billig likaså i vektygslådan.
PÅ jobbet har vi billiga sprutor till vissa jobb och batterispruta till andra.
Vi har även en luftdriven mastodontspruta till 2-K lim för vindrutor som används flitig.
Men den röd/svarta som "släpper sig" tillhör favoriten.
Hemma kör jag en som liknar den på fotot ovan men den släpper trycket när man släpper taget.
I uthuset ligger det någon vanlig billig likaså i vektygslådan.
PÅ jobbet har vi billiga sprutor till vissa jobb och batterispruta till andra.
Vi har även en luftdriven mastodontspruta till 2-K lim för vindrutor som används flitig.
Men den röd/svarta som "släpper sig" tillhör favoriten.
Den här maskinen kan jag varmt avråda ifrån. Snålheten bedrog visheten och jag köpte en för 1200 bagis, vilket i sammanhanget är billigt. Infästningen till locket på hylsan som man läger patronen i höll i ungefär 17,5 sekunders limmande. Iofs lätt fixat med en skruv + muttrick, men nog så irriterande.
Jag köpte Cascos "Quickgun" för 129kr på K-Rauta.Frågade oxå om klagomål på sprutan,men dom hade inte fått några!
Nu har jag kört ett tiotal patroner,och den fungerar riktigt bra.Det enda konstiga är att den släpper tryck efter varje tag!?Om det är en konstruktionsmiss eller om det ska vara så har jag ingen aning om!?!Hursomhelst så limmade jag fast den lilla metall-returspärren mot handtaget för att släppa trycket,och nu fungerar den perfekt!
Bra köp tycker jag,tack för tipset!
"What dear? No, that's not new, I've had that green thingy for ages!"
Nu har jag kört ett tiotal patroner,och den fungerar riktigt bra.Det enda konstiga är att den släpper tryck efter varje tag!?Om det är en konstruktionsmiss eller om det ska vara så har jag ingen aning om!?!Hursomhelst så limmade jag fast den lilla metall-returspärren mot handtaget för att släppa trycket,och nu fungerar den perfekt!
Bra köp tycker jag,tack för tipset!
"What dear? No, that's not new, I've had that green thingy for ages!"
Den ska nog släppa trycket för att slippa efterrinning.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
plockar upp denna tråd igen då jag måste ha en patronspruta/fogspruta... köpte nån grå casco på k-rauta som va rena dyngat.. så nu vill jag ha nåt dyrt och bra!
hur är Bostiks spruta som swedol säljer? tror den listade 249 plus moms. eller nån ännu bättre spruta? kanske nån webshop som har nån bra?
hur är Bostiks spruta som swedol säljer? tror den listade 249 plus moms. eller nån ännu bättre spruta? kanske nån webshop som har nån bra?
Jag har nämda Hilti spruta och kan bara lovorda den, den är 4 år gammal nu och hänger med många år till på byggena.
Oerhört trevlig spruta att använda, lätt och smidig och utväxlingen är en dröm.
Handtaget går lika lätt oavsett vilken massa du använder, ska du foga mycket är mitt råd att svälja priset och investera, om ett par år när du slängt en hög utarbetade limskelett i soptunnan har du sparat in pickan.
Oerhört trevlig spruta att använda, lätt och smidig och utväxlingen är en dröm.
Handtaget går lika lätt oavsett vilken massa du använder, ska du foga mycket är mitt råd att svälja priset och investera, om ett par år när du slängt en hög utarbetade limskelett i soptunnan har du sparat in pickan.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja den där Hiltin skulle man haft
finns det nån säljare här som vill sälja en åt mej?
hur är denna då? om nån här har provat den?
http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/verktyg-maskiner/fogsprutor/handsprutor/2838.html
visst 991.25 inkl moms för en fogspruta är mycket pengar
:eek:
hur är denna då? om nån här har provat den?
http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/verktyg-maskiner/fogsprutor/handsprutor/2838.html
visst 991.25 inkl moms för en fogspruta är mycket pengar
Som skrivet tidigare.. Kan rekomendera http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/verktyg-maskiner/fogsprutor/handsprutor/2833.html, greppet centrerar ger en fin balans och gör det enligt mig lättare att styra fogen som man vill, sen är det bra utväxling på den vilket gör det lätt att få ett jämt flöde, vilket är vilktigt om du skall få en fin fog. Har själv kört med denna när jag har gjort fönsterfogning. Med lite träning är det inga större problem att foga runt utan att efterarbeta fogen medskrapa eller finger. Med rätt knyck möter du 2 fogar och får dem att gå in i varandra
Jag har haft ett gäng sprutor. Tryckte sönder en skelettspruta. Sen blev det en sådan som ACME länkade till. Och en i det närmaste identisk, märkt tremco. Både mycket dyra (runt 400kr/st vill jag minnas). Och klart bättre en skelettsprutan - man får mer kraft, man släpper trycket genom att trycka handtaget åt fel håll (framåt) - även om det ibland sätter sig hårt och man får ha båda händerna för att trycka loss det.
Men numera har jag en pistol som är otroligt mycket bättre än dessa 2. Det är en pistol helt i rostfritt, med ett helt "skal" runt patronen. I övrigt samma typ av mekanism som tremco, med att man slöpper trycket när man trycker fram armen. Dock behövs det bara väldigt litet tryck för att trycka fram armen, helt oavsett hur hårt jag har tryckt ut fog innan. "Pinnen" som trycker på botten av patronen är också fyrkantig istället för rund. Pistolen är lite som en arboga pelarborrmaskin - helt otroligt gedigen, med en känsla av robusthet och precision.
Ni kommer att tro att jag ljuger, men den är faktiskt mindre än hälften så hård att trycka ut fog med som tremcon. Jag fattar inte riktigt det själv - mekanikens gyllende regel säger ju att antingen kan man trycka ut mycket fog per pumptag, men då krävs det hårdare tryck, eller så vice versa. Men denna pistol trycker ut lika mycket fog, och kräver mindre än hälften av kraften. Helsjukt. Kanske är det mindre "förluster" för att inget böjer sig etc? Pistolen är från början till för tuber tror jag, men är kapad och svetsad för att passa patroner. Jag ska ta en bild och lägga upp senare.
Med denna är en elektrisk fogpistol helt överflödig för mig, all fog åker ut lekande lätt - och dessutom med en precision som varken tremcon eller skelettsprutan hade. Prescisionen förbättras dessutom ytterliggare på grund av att man använder så lite kraft - det blir lättare att hantera pistolen då.
Men numera har jag en pistol som är otroligt mycket bättre än dessa 2. Det är en pistol helt i rostfritt, med ett helt "skal" runt patronen. I övrigt samma typ av mekanism som tremco, med att man slöpper trycket när man trycker fram armen. Dock behövs det bara väldigt litet tryck för att trycka fram armen, helt oavsett hur hårt jag har tryckt ut fog innan. "Pinnen" som trycker på botten av patronen är också fyrkantig istället för rund. Pistolen är lite som en arboga pelarborrmaskin - helt otroligt gedigen, med en känsla av robusthet och precision.
Ni kommer att tro att jag ljuger, men den är faktiskt mindre än hälften så hård att trycka ut fog med som tremcon. Jag fattar inte riktigt det själv - mekanikens gyllende regel säger ju att antingen kan man trycka ut mycket fog per pumptag, men då krävs det hårdare tryck, eller så vice versa. Men denna pistol trycker ut lika mycket fog, och kräver mindre än hälften av kraften. Helsjukt. Kanske är det mindre "förluster" för att inget böjer sig etc? Pistolen är från början till för tuber tror jag, men är kapad och svetsad för att passa patroner. Jag ska ta en bild och lägga upp senare.
Med denna är en elektrisk fogpistol helt överflödig för mig, all fog åker ut lekande lätt - och dessutom med en precision som varken tremcon eller skelettsprutan hade. Prescisionen förbättras dessutom ytterliggare på grund av att man använder så lite kraft - det blir lättare att hantera pistolen då.
ACME skrev:Denna modell använder jag, och många andra yrkesmän, och trivs med. Frigöringsmekanismen sitter i avtryckarhandtaget som man trycker framåt för att lossa trycket från patronen. Vet dock inte vad den kostar, men skulle gissa på 4-500:- inkl. moms och du hittar den hos de flesta riktiga bygghandlarna.
Tillägg: Den röda delen kan rotera runt sin egen axel och ramla bort från handtaget, men det är inget som en klick PL400 inte kan lösa...
Denna modell finns även hos Swedol.se för 110:-/st + moms...
Köpte två stycken för ca 8-9 år sedan och har inte tagit kål på den första ännu...
Använde dom i firman första två åren, sedan har dom använts både hemma och hos grannar.
Dom verkar dock ha bytt färg från rött till blått på vaggan numera.
Rekommenderas starkt!!!
//Daniel

jag måste rekomendera denna i från biltema , kostar 49:- och den är den bästa jag jobbat med . så fort man släpper handtaget så slutar den att spruta ut fog , inget kladd . har en model som jag bröt handtaget på och har letat flera år efter likadan och sen hittade jag den på Biltema och priset var rätt också
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91572
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91572

