28 329 läst · 368 svar
28k läst
368 svar
Boxer slutar med programkort?
Jag har ju bahnhof och tänkt ha kvar dem sålänge priset är ok. Men inte sett att de har denna tjänst.S sjoelund skrev:
Försökte kolla efter den, men hittade ingen info annat än att det går att ha fast ip telefoni via dem.
Är det gratis ska jag genast flytta mitt nummer dit. Bara man inte måste ha just deras router, för jag har en egen Unifi... Eller sitter det ett VOIP uttag i min fiberconverter, men det har jag svårt att tro... Bäst koppla en VOIP dosa, har en av nåt slag men nuvarande företag fick man inte konfa själv utan måste köpa en ny (den gamla gick sönder på nåt sätt).
Telenor har sålt av satelliterna till Space Norway[SKPG]Zamora skrev:
Om det finns planer på nya satelliter är frågan
Thor 7 bör fungera till 2030 men Thor 5 o 6 är från 2008 o 2009. De har kanske inte så många år kvar, hänger på hur mycket bränsle de har kvar
200kr att porta nummer tror jag, men jag har ingen månadsavgift för numret eller fast telefoni. Man behöver deras router eller kanske någon av deras boxar bakom. Jag har deras router bakom min Ubiquiti med port forwarding på rätt portar. Tror att man tidigare kunde ha egen hårdvara men de hade nog problem med någon/några som hackades.J JohanLun skrev:Är det gratis ska jag genast flytta mitt nummer dit. Bara man inte måste ha just deras router, för jag har en egen Unifi... Eller sitter det ett VOIP uttag i min fiberconverter, men det har jag svårt att tro... Bäst koppla en VOIP dosa, har en av nåt slag men nuvarande företag fick man inte konfa själv utan måste köpa en ny (den gamla gick sönder på nåt sätt).
Men orsaken är att ingen annan aktör vill sända i Teracoms marknät, behovet finns inte då så mycket av TV-abonnemangen har flyttat till fiber, etc, eller att många väljer andra tjänster.K karlmb skrev:
En orsak är att marksänd TV har begränsningar i funktioner då allt är enkelriktat.
Styrkan med marksänd TV är ju att det är enkelriktat/broadcast. Går att nå ut till hur många enheter som helst, synkat och med låg energiförbrukning (jämfört med unicast). Det som har varit tokigt med betalkanalerna är ju att utbudet ska erbjuda något till alla så riktigt nischade kanaler som Godare och Fight Sports har tagit värdefull plats. Bra att de försvinner nu.A AndersS skrev:
Det troliga är att marksänd TV ändras så att det bara rör sig om de mest populära kanalerna, med flexibla sändningstillstånd. Man kan tänka sig att specifika sportevents (som idag endast sänds över streaming/unicast) tillfälligt flyttas över till broadcast för att minska belastningen på vanliga bredbandsnätet samt minska CDN-kostnader för streamingapparna.
DVB har tagit fram flera lösningar för detta som egentligen bara väntar på att implementeras. DVB-I (https://dvb-i.tv/) för att flexibelt kunna markera en sändning som DVB-T2 (med streaming som fallback). DVB-NIP gateway så att du kan ha en box inkopplad till din antenn, så att när du t.ex. kollar på Champions League finalen på Telia Play så kan DVB-I säga åt appen att hämta IP-strömmen via DVB-NIP gateway över DVB-T2, utan att använda ditt bredband.
Man kan även tänka sig att vissa populära serier på Max/Netflix i förtur kan skicka avsnitt över DVB-T2 som sedan lagras i din DVB-NIP gateway. Detsamma med uppdateringar till Apple enheter, Windows PC och spelkonsoler.
Det går även slå på 5G broadcast på en DVB-T2 utsändning så att ovanstående även kan fungera på din mobiltelefon med 5G.
Kanske inte så viktigt för oss med fiber, även om mina föräldrar var utan internet när fiberkabeln grävdes av en gång. Men flera i den här tråden sitter ju på mobilt bredband och då kan det ju vara bra med stabil tillgång till DVB-T2. Om jag inte minns fel så motsvarar antenn i princip 250 Mbit/s stabil envägskommunikation.pacman42 skrev:
Sedan kan det ju alltid vara bra med en bra fallback även om man har fiber. Den ryska björnen och Iran har säkert kartor över alla fiberpunkter och är väl inte helt otänkbart att man ger sig på infrastrukturen i form av hybridkrig, även om den risken får anses vara rätt liten.
Jo men det gäller ju att kunna paketera en lösning som är enkel för en kund att hantera och enklaste/billigaste formen beror ju på att vi har en enorm bandbredd i fibernätet inkl serverkapacitet.S Sp1nd3l skrev:Styrkan med marksänd TV är ju att det är enkelriktat/broadcast. Går att nå ut till hur många enheter som helst, synkat och med låg energiförbrukning (jämfört med unicast). Det som har varit tokigt med betalkanalerna är ju att utbudet ska erbjuda något till alla så riktigt nischade kanaler som Godare och Fight Sports har tagit värdefull plats. Bra att de försvinner nu.
Det troliga är att marksänd TV ändras så att det bara rör sig om de mest populära kanalerna, med flexibla sändningstillstånd. Man kan tänka sig att specifika sportevents (som idag endast sänds över streaming/unicast) tillfälligt flyttas över till broadcast för att minska belastningen på vanliga bredbandsnätet samt minska CDN-kostnader för streamingapparna.
DVB har tagit fram flera lösningar för detta som egentligen bara väntar på att implementeras. DVB-I ([länk]) för att flexibelt kunna markera en sändning som DVB-T2 (med streaming som fallback). DVB-NIP gateway så att du kan ha en box inkopplad till din antenn, så att när du t.ex. kollar på Champions League finalen på Telia Play så kan DVB-I säga åt appen att hämta IP-strömmen via DVB-NIP gateway över DVB-T2, utan att använda ditt bredband.
Man kan även tänka sig att vissa populära serier på Max/Netflix i förtur kan skicka avsnitt över DVB-T2 som sedan lagras i din DVB-NIP gateway. Detsamma med uppdateringar till Apple enheter, Windows PC och spelkonsoler.
Det går även slå på 5G broadcast på en DVB-T2 utsändning så att ovanstående även kan fungera på din mobiltelefon med 5G.
Jag undersökte för många år sedan möjligheten att köra IP över DAB med mobilnätet i upplänk, det var för liknande lösningar. Det blev inte så bra då minsta fel gjorde att man tappade data. Och pga den långa fördröjningen på länken så gick det i praktiken inte att sända om heller.
Så mobilnätet måste fungera som ren backup och då finns ju redan webbsändningarna....
Så mobilnätet måste fungera som ren backup och då finns ju redan webbsändningarna....
Notera att jag skrev funktion. Med TV motsvarande marksänd men med IPTV kan jag för många program börja titta lite senare, får frågan "vill du starta från början", bara ett exempel på varför jag uppskattar dubbelriktad kommunikation.S Sp1nd3l skrev:
Jag värderar utifrån nyttan för mig.
Det realiseringstekniska är en annan fråga utifrån distributören vilket inte berör mig.😉
Vi har två "TV-rum" och bara ett har antenn. Jag har övervägt om det är värt dra antenn till det andra stället men inte sett fördelarna. Vissa program på TV4 har vi tittat via marksänt och då går det bara på den ena TVn.
Provat, förklarat och åter förklarat men uppgivet.🤔N Nalleman64 skrev:
LinjärTV och en sådan här
https://www.kjell.com/se/produkter/...ll/doro-handleeasy-321rc-fjarrkontroll-p66234
Case closed.
Jag har bara TV via bredbandet, jag funderade på om det vore värt att dra igång ett TV-kort i en dator för att kunna se TV4 under SHL-slutspelet, jag köpte streaming av alla matcher i en månad av TV4 istället...J JohanLun skrev: