Byggahus.se
Jag hade hellre tagit 70 procent av offert kostnaden, skitit i att behöva föra timredovisning mm och fått allt avslutat, än att hålla på med eländet hur länge till.

Det jag däremot är negativ till, är att 70 procent ska vara av en del av offerten, bara de fuktskadade delarna och att vi utöver det ska själva lägga ut massa på att få enhetligt kök. Vi har redan fixat själva överskåp, och det är ok. Jag kan tänka mig kostnad för stommar på bänkraden som inte är fuktskadade, men behöva även stå för lådor och fronter och dörrar för resterande för att det ska vara ett kök och inte två i ett, det resonemanget har jag svårt att förhålla mig till.

Utifrån hur de vill dra av på kostnaden för bänkskåp så blir det inte mer än 7 tkr 70 % av kökskostnaden som de vill ersätta. Om de skulle behöva tillverka/snickra 2 nya skåp, 2 dörrar, 3 lådor och 8 lådfronter samt sockel, halva bänkskiva osv för att återställa till ursprunget skulle kosta de betydligt mer än 7 tkr. På de 7 tkr kommer inte man långt med att byta köket, oavsett vem som gör jobbet. Enligt offert är total kostnad för kök inkl bänkskiva 30 tkr.

Samtidigt godkänner de kostnad för golv och lister för 9000 kr, av vilka vi får då ut 70 %. Visst blir det lite pengar över där istället som vi kan lägga på kök, men fortfarande orimlig fördelning, särskilt med tanke på att hela golvet blev ju inte skadar men vi får för hela golvet men inte så med köket (nedre delen av den).

Har idag mejlat fb där kollektivförsäkringen är, inväntar svar från de.
 
Isakare Isakare skrev:
Uttryckte mig dåligt. Fronten hade inte fått den skadan av ett tillfälligt vattenflöde om den varit hel från början. Den öppna ytan av spånskiva som man ser på bilden suger vatten som en svamp.
Om kanten varit rätt förseglad med kantlist, skulle den inte blivit skadad på samma sätt.
Men det är ointressant för din undran.
Frånvaro av list är i botten av 6 små fronter, de stora har list runt om, även dörrar, alla trots närvaron av kantlis, alla svällda här och där.
Det var flera lådor fyllda med vatten. Det gick inte ens att bära de till badkaret då det rann ut i springorna och vi fick tömma med trasor och hink. I diskhon gick ju inte att hälla ut pga stopp.
 
  • Kök med översvämmad diskbänk, vattenskadade lådor och disk på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfylld kökslåda på golvet med bestick och synliga fötter, indikerar en översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslåda fylld med vatten och köksredskap, vatten på ytan och runt lådförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
M waleus87 skrev:
Frånvaro av list är i botten av 6 små fronter, de stora har list runt om, även dörrar, alla trots närvaron av kantlis, alla svällda här och där.
Det var flera lådor fyllda med vatten. Det gick inte ens att bära de till badkaret då det rann ut i springorna och vi fick tömma med trasor och hink. I diskhon gick ju inte att hälla ut pga stopp.
Aha. Ursäkta, jag har missuppfattat omfattningen.
Grannen hade samma problem för 2 år sen, det blev bara skador på botten och en sida av diskbänksskåpet.
De bytte golv, lät skåpet torka, då de inte hade råd med självrisk/ åldersavdrag.
Föreningen bekostade rivning av golv och torkning.
 
M waleus87 skrev:
Jag hade hellre tagit 70 procent av offert kostnaden, skitit i att behöva föra timredovisning mm och fått allt avslutat, än att hålla på med eländet hur länge till.

Det jag däremot är negativ till, är att 70 procent ska vara av en del av offerten, bara de fuktskadade delarna och att vi utöver det ska själva lägga ut massa på att få enhetligt kök. Vi har redan fixat själva överskåp, och det är ok. Jag kan tänka mig kostnad för stommar på bänkraden som inte är fuktskadade, men behöva även stå för lådor och fronter och dörrar för resterande för att det ska vara ett kök och inte två i ett, det resonemanget har jag svårt att förhålla mig till.

Utifrån hur de vill dra av på kostnaden för bänkskåp så blir det inte mer än 7 tkr 70 % av kökskostnaden som de vill ersätta. Om de skulle behöva tillverka/snickra 2 nya skåp, 2 dörrar, 3 lådor och 8 lådfronter samt sockel, halva bänkskiva osv för att återställa till ursprunget skulle kosta de betydligt mer än 7 tkr. På de 7 tkr kommer inte man långt med att byta köket, oavsett vem som gör jobbet. Enligt offert är total kostnad för kök inkl bänkskiva 30 tkr.

Samtidigt godkänner de kostnad för golv och lister för 9000 kr, av vilka vi får då ut 70 %. Visst blir det lite pengar över där istället som vi kan lägga på kök, men fortfarande orimlig fördelning, särskilt med tanke på att hela golvet blev ju inte skadar men vi får för hela golvet men inte så med köket (nedre delen av den).

Har idag mejlat fb där kollektivförsäkringen är, inväntar svar från de.
Det låter fortfarande som det finns någon missuppfattning med i bilden.

Självfallet så ska försäkringsbolaget ersätta så du får ett enhetligt kök. Dvs. Dom bänkstommar och luckor/ lådfronter som angränsar till de skadade stommarna/ lådfronterna ska bytas om likvärdiga inte går att hitta färdiga på marknaden eller tillverkas av snickeri.
Det är inte så att man behöver acceptera olika höjd eller djup på nya stommar.
Om tex en kyl kommer emellan och det finns fler bänkskåp efter kylen kan dom dock neka ersättning av dessa.

Sen gör självfallet försäkringsbolaget åldersavdrag beroende på ålder.

Vem är det egentligen som gjort offerten och vad innehåller offerten?

Har dom verkligen godkänt hantverkarens offert?

Det är med utgångspunkt av en godkänd offert från en hantverkare man blir kontantreglerad.

Exempel 100% kontantersöttning.
10 000 kr godkänd offert inkl moms.
-5000 kr åldersavdrag 50%
-2000 kr självrisk
3000 kr kvar att utbetala.

Exempel 70% kontantersöttning
10 000 kr godkänd offert
- 5000 kr åldersavdrag 50%
3500 kr att utbetala (70% av 5000kr)
- 2000 kr självrisk
1500 kr kvar att utbetala

Jag får inte riktigt ihop din beskrivning av vad försäkringsbolaget egentligen vill ersätta och inte.

Det låter utifrån din beskrivning som det smartaste vore att låta entreprenören återställa utifrån sin offert om ni nu är nöjda med innehållet i offerten vill säga.
 
Det är oerhört rörigt, därav söker jag er hjälp här.
Jag ska försöka nedan förklara röran så tydligt jag kan.

Förra veckan erhöll IF offert på totalt 87 tkr. Jag ringde några dagar senare och frågade om någon hade tittat på den. En handläggare kollade och sa att det var väl inget konstigt men rivning av allt skulle inte ingå, be de justera så blir det bra. Jag förklarade att rivning av golv ska tas bort, dock inte rivning av skåp, då föreningen har nöjt sig med att enbart såga ur botten i ett skåp och mätt fukt därigenom. Han sa ok.

Skickar in en ny offert, med följande uppdelning efter att rivning av golv togs bort:

Offert avser Återställning Vattenskada
Till grund för anbudet ligger platsbesök och skaderapport

Moment som ingår i anbud.
Rivning av följande:
- Köksskåp 7st, Bänkskiva
- Urkoppling vatten till ho och diskmaskin

Återställning kök
- Nytt Laminatgolv 15kvm
- Nya socklar, vita lika som idag 15m
- Nya bänksskåp, bänkskiva lika som idag. Köket går inte att komplettera
- Inkoppling av vatten till ho och diskmaskin


- Nytt golv 8316 kr inkl moms
- Nytt kök 30442 kr inkl moms
- Nya lister 880 kr inkl moms

Renhållning
Spill och skräp som uppstår tas hand om av oss.

Pris Arbete: 33358 kr
Pris Material: 48296 kr
Pris Resor: 1240 kr
Total Pris: 82894 kr
Alla priser är inkl moms


Igår ringer handläggaren på IF och säger, det är jag som är handläggaren i ärendet, jag har varit på semester därav dröjsmål. Jag har tittat på offerten och vi godkänner inte hela kökskostnaden utan entreprenören ska specificera kostnad för byte av skåp som är skadade och kostnad för skåp som ska bytas pga estetiska skäl. Ni får då stå för kostnaden för köksdelen som bytts av estetiska skäl. Jag ifrågasatte detta och då jämförde han med att om en vägg är skadad så målad inte hela rummet. Jag sa att det förstår jag, men då målas den ju inte i en annan kulör. Nej sa han, men det står i villkoren att det estetiska ersätter de inte.

Arbetskostnaden godkänner de, men… I och med att jag är billigare arbetskraft och utifrån hans gissande kring kökskostnaden skulle det se ut så:
Kök ca 10 tkr av 30 tkr är vattenskadat
Golv ca 9 tkr
Arbetskostnad enligt ovan 33 tkr
Totalt 52 tkr
Av de ersätter de först 70 % och mot kvitto och timredovisning och ifall vi kommer över 70% så får vi resten senare. Alltså får vi först ut ca 36 tkr

Om vi väljer att anlita entreprenör som gett oss offret, så ersätter de fortfarande bara del av kök, så då skulle de betala ca 62 tkr till de och 20 tkr (byte av kök av estetiska skäl) själva. Vi har inte de pengar över, vi har redan investerat och bytt överskåp själva, fixat el, beställt ny köksfläkt då gamla pajade strax före vattenskadan.

Jag var igår i kontakt med snickare, som gav besked att återställa, alltså bygga nya likvärdiga stommar, lådor, dörrar och fronter som motsvarar resten av köket, skulle kosta mer än byta köket enligt offert. Det förstår jag också att det är inte lönsam affär.

IF har krävt ny offert med specificerad kostnad kök skadade delar, kök estetisk byte. Jag har bett entreprenören om det, men är tveksam om jag ska skicka in det till IF, för då lär man verkligen inte få ersättning för byte till likvärdig kök.

Jag har även varit i kontakt med Folksam (där kollektiv försäkring är), skickat även in samma offert. Än inget svar därifrån.

Sedan ställer väl det kanske till att företaget anlitat av föreningen för att besikta skadan från början minimerade allt till föreningens fördel utifrån att de trodde de skulle stå för återställandet, han skrev att det är botten i diskhoskåp och 4 lådfronter som är skadade. Vilket inte är fallet, han hade inte ens öppnat nån låda och kollat, inte tagit hänsyn till 3 utplockade lådor som vi inte använder då de var fulla av avloppsvatten. Alla bilder och bevis har båda fb fått. Entreprenören som var här var noggrannare att titta på allt och de var inte ute efter nån vinst utan sa själva att vi ska kolla och leta om det går att komplettera i första hand. Sedan fick jag offert och svar att det tyvärr inte gick.

Bifogar lite mer bilder. En bild hur köket såg ut för 1 år sedan när vi köpte bostaden. Och några bilder på skador, ex på en låda av de som är inte på plats, där hela lådan är förstörd. Det var avloppsvatten på hela bänkskivan, isoleringen på diskmaskinen, i lådor, i skåp, golvet 1 m från diskbänken och vid sockel mest. Och även där det torkat, och ser hyfsat ok ut, så är det fortfarande så att det var inte kranvatten utan det var avloppsvatten överallt och halva köket är kontaminerad mer eller mindre.
 
  • Modernt vitt kök med vita skåp, svart bänkskiva, mörkt trägolv och matplats innan vattenskadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinredning med öppna och avlägsnade lådor och skåpluckor som visar vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kökslåda på golvet i köket som påverkats av avloppsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kökslåda med vattenskador och svullen spånskiva vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vattenskada i köksskåps låda med synbar svullnad och missfärgning på trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador längs fotlisten och botten av en vit köksinredning med synliga fuktmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadade vita kökslådor med synliga skador och rostiga handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade vita köksskåpsluckor med synlig fuktskada vid sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskho och vattenkran ovanpå en skadad bänkskiva med tydliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vattenskadat kök visar isolering och bakomliggande områden med smuts och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
M waleus87 skrev:
Jag var igår i kontakt med snickare, som gav besked att återställa, alltså bygga nya likvärdiga stommar, lådor, dörrar och fronter som motsvarar resten av köket, skulle kosta mer än byta köket enligt offert. Det förstår jag också att det är inte lönsam affär.
Det spelar väl ingen roll om du vill kontantreglera?
Fixa en offert på den kostnaden, om inte annat så kanske den övertygar FB om att det blir billigast att byta hela skåpraden.
 
Nej för mig spelar det ingen roll. Jag har redan bett om offert på detta för att bevisa att det är inte lönsamt för IF. Men gud så krångligt allt är
 
  • Älska
brfbo
  • Laddar…
C
M waleus87 skrev:
Men gud så krångligt allt är
Fast det beror ju på att du valt den krångliga vägen med kontantreglering. Hade du låtit anvisad entreprenör sköta allt hade du ju sluppit det. Sen har jag full förståelse för att du inte ville göra så.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Dels blev vi inte anvisade till en entreprenör utan fick information om att själva ta kontakt med valfri entreprenör och lämna in offert. Det har vi gjort. Och än är den inte godkänd. Och även om vi hade valt att entreprenör skulle nu göra jobbet, såsom IF hävdar just nu, är att vi då får betala själva ca 20 tkr utifrån aktuell offert för att få köket återställt. Så det hänger inte nu på vem som gör vad, utan att de inte vill godkänna byte av kök, utan enbart av 3 skåp. Såsom läget är nu, är att vi varken får ut ersättning eller kan be entreprenören att påbörja arbetet.
 
Borde inte försäkringen täcka den ekonomiska skadan? Dvs, hur mycket minskar lägenheten i värde av ett icke enhetligt kök?
 
Fick nu svar från Folksam, med vissa avdrag så godkände de 67700 kr från den initiala offerten och betalningen är redan på väg. Snabb och bra hantering utan krångel, från kontakt till ersättning på 2 dagar. Har nu bett IF säga upp vår tilläggsförsäkring, väldigt bedrövlig handläggning.
Tusen tack alla för alla råd och hjälp!
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
M waleus87 skrev:
Fick nu svar från Folksam, med vissa avdrag så godkände de 67700 kr från den initiala offerten och betalningen är redan på väg. Snabb och bra hantering utan krångel, från kontakt till ersättning på 2 dagar. Har nu bett IF säga upp vår tilläggsförsäkring, väldigt bedrövlig handläggning.
Tusen tack alla för alla råd och hjälp!
Misstänkte nästan att Folksam skulle släppa igenom detta. IOM att det nu gick via föreningens F bolag hamnade du på storskador/Företagsskador. Dom är belamrade med ärenden efter alla översvämningar så nu ifrågasätts inte mycket vilket är tur för dig.:rofl:

I bakgrunden kommer IF och Folksam dela på kostnaderna.

Nu när jag sett ditt kök kan jag säga att du haft tur. De allra flesta F-bolag skulle ersatt stommar och luckor fram till spisen. 3 stommar om jag minns rätt.

Men kul att du blev nöjd tillslut och lycka till.(y)
 
Med de avdrag de gjort så är det väl för typ 3 hela skåp. Det blev 15 tkr av 30 enligt offert för 5 skåp. Men de reglerade snabbt, inget snack om 70% och inget merarbete med kvitton mm. Jag är nöjd och hade varit lika nöjd om IF reglerade så för en vecka sedan, utan att kräva massa nya offerter och kohandla. IF försökte ju minska kostnaden till 70 procent av det vi nu fick ut, och det var att ta i enligt mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.