2 905 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bostadrättsförening+försäkring?
Hej!
Bor i en bostadsrättsförening i en medelstor stad och själva bostaden som jag bor i är 55 kvm. Betalar ca 5000 kronor varje månad för hyran.
Nu har jag en fråga (peppar peppar):
Om bostaden börjar brinna eller översvämmas och detta leder till att bostadsrättskomplexet måste RIVAS OM/BYGGAS OM PÅ NYTT.
Kommer jag få nytt bostad med 55 kvm? eller hur ligger det till? ni som vet?
Så här står det på bostadsrättföreningens hemsidan, men jag förstår inte vad som gäller:
"Föreningens fastighetsförsäkring täcker skador på fastigheten såsom skador förorsakade av utströmmande ledningsvatten eller brand. Fastighetsförsäkringen täcker däremot inte skador på din egen egendom.
Om du inte redan har tecknat en hemförsäkring med bostadsrättstillägg, rekommenderar vi dig att göra det. Försäkringen ger dig ersättning för bland annat stöld, skadegörelse, brand och översvämning för den egna lägenheten. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vilka villkor som gäller för just din försäkring."
Bor i en bostadsrättsförening i en medelstor stad och själva bostaden som jag bor i är 55 kvm. Betalar ca 5000 kronor varje månad för hyran.
Nu har jag en fråga (peppar peppar):
Om bostaden börjar brinna eller översvämmas och detta leder till att bostadsrättskomplexet måste RIVAS OM/BYGGAS OM PÅ NYTT.
Kommer jag få nytt bostad med 55 kvm? eller hur ligger det till? ni som vet?
Så här står det på bostadsrättföreningens hemsidan, men jag förstår inte vad som gäller:
"Föreningens fastighetsförsäkring täcker skador på fastigheten såsom skador förorsakade av utströmmande ledningsvatten eller brand. Fastighetsförsäkringen täcker däremot inte skador på din egen egendom.
Om du inte redan har tecknat en hemförsäkring med bostadsrättstillägg, rekommenderar vi dig att göra det. Försäkringen ger dig ersättning för bland annat stöld, skadegörelse, brand och översvämning för den egna lägenheten. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vilka villkor som gäller för just din försäkring."
Föreningen har en försäkring för själva huset, så det kommer att återställas.
Du kommer att ha kvar rätten att bo i fastigheten.
Däremot om du inte har bostadsrättstillägget så kommer du att få bekosta ytskikt mm i bostadsrätten.
Du kommer att ha kvar rätten att bo i fastigheten.
Däremot om du inte har bostadsrättstillägget så kommer du att få bekosta ytskikt mm i bostadsrätten.
Följdfrågor:Demmpa skrev:
1. har inte ens bostadsrättsförsäkring!, vad kommer hända om "händelsen ovanför" börjar hända?
2. Så en bostadsrättsförsäkring+ bostadsrättstillägget är något viktigt (måste) annars måste jag betala VÄDLIGT STORA SUMMOR för att få tillgång till bostadsrätten eller?
Bostadsrättsförsäkring & bostadsrättstillägg är två olika ord för samma sak.
Det finns inga juridiska krav att alla ska ha hemförsäkring eller bostadsrättstillägg.
Men nästan alla som äger eller hyr en bostad har hemförsäkring.
Många som äger en bostadsrätt har bostadsrättstillägg.
Hemförsäkringen täcker lösöret, som tex kläder, dator, säng, etc.
Bostadsrättstillägget täcker skador på själva bostadsrätten som tex köksskåp, ditt ansvar mot grannar/föreningen, etc.
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/hemforsakringar/
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/bostadsrattsforsakringar/
Det finns inga juridiska krav att alla ska ha hemförsäkring eller bostadsrättstillägg.
Bostadsrättstillägget täcker skador på själva bostadsrätten som tex köksskåp, ditt ansvar mot grannar/föreningen, etc.
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/hemforsakringar/
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/bostadsrattsforsakringar/
Demmpa skrev:
Bostadsrättsförsäkring & bostadsrättstillägg är två olika ord för samma sak.
[länk]
[länk]
tack
Klicka här för att svara