Byggahus.se
Hej! Jag har ett acoustimass 10-system från Bose där subwoofern börjat brumma. Har aldrig märkt det tidigare men efter flytten till radhuset har detta uppkommit. Det gör mig galen! Det är ett väldigt lågt brummande som uppstår även fast man inte anslutit några signalkablar utan bara kopplat på strömmen (ojordad sladd till jordat uttag, om det kan vara av betydelse).

Har provat på två olika uttag som sitter på olika säkringsgrupper och felet är detsamma. Kan det till trots av detta vara ett elfel eller ligger felet med sannolikhet i subben i sig?

För att klargöra handlar det om ett aktivt högtalarsystem där signalkablar går från förstärkare till sub, och från sub till högtalarna.

Hoppas någon vet! :)

Med vänlig hälsning, realdoolar
 
Hej,
med tanke på att du får brummet utan signalkablar inkopplade och även om du flyttar mellan uttag så skulle jag tro att det är subben. En idé är att gå in till grannen och testa om den brummar även där.

tjo!
..T
 
Hej, gör "dum testen" och ta ur proppen ur vägguttaget, vrid den 180 grader och stoppa i den igen.. byt plats på fas o nolla mao. Se om det märks någon skillnad...

//Jante
 
Är brummet 50hz eller typ 10Hz (du säger "väldigt lågt")? :)
 
Prova även jordat uttag, vem vet.
 
Har du kollat kablarna från förstärkare till sub? Är det ordentligt inkopplat? Kan kablarna ha blivit skadade på något sätt?

Om inte - beskriv EXAKT hur alltihop är inkopplat, hela anläggningen och varenda grej/kabel/kontakt, så får vi se om där finns ytterligare tänkbara felkällor. Annars låter det som om något blivit skadat inne i förstärkaren.

Ojordad stickkontakt till jordat uttag orsakar inte brum. Jordat till jordat hade däremot kunnat göra det, s k jordbrumt.
 
En Bose är inget skräp, dvs avskärmningar internt borde vara tillräckligt för att inte plocka upp yttre störningar när inget är anslutet. Jag delar not Trobergs teori om trasiga komponenter, och dessa kondensatorer har man fått bråka med allt för mycket.
 
Tack för alla tips, felet verkar ha avhjälpt sig själv. Efter att ha stått med el tillkopplat en stund har felet försvunnit :) Provade att koppla ur den igen och ansluta igen och direkt börjat den brumma/susa för att efter en okänd tid tystna. Märkligt!

Med vänlig hälsning, realdoolar
 
Bjurran skrev:
En Bose är inget skräp, dvs avskärmningar internt borde vara tillräckligt för att inte plocka upp yttre störningar när inget är anslutet. Jag delar not Trobergs teori om trasiga komponenter, och dessa kondensatorer har man fått bråka med allt för mycket.
Fel Bose är skräp, världens bäst annonserade skräp!
 
Tack för tipsen, märkte att brummandet försvann efter en stund. Förmodligen lyssnar den efter en inkommande signal och får den ingen sådan går den in i något standbyläge och tystnar 👍

Att Bose skulle vara skräp kan jag inte hålla med om, få små sattelitsystem låter så bra som deras. Man kan liksom inte jämföra en högtalare mindre än ett mjölkpaket med ett par lite finare golvare i 50-litersklassen. Kvalitetsmässigt är dem riktigt fina, gedigna byggen detdär!

Kan man få bättre ljud för pengen? Definitivt!
 
Oj... Hade visst redan skrivit att mysteriet var löst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.