Byggahus.se
Har en Bosch tvättmasking modell WAWH2668SN som visar felkod E18 vilket säger att maskinen inte tömmer ut vattnet. Har öppnat luckan och rensat pumpen så avloppsslangen inte är böjd. Får dock fortfarande felkod och läste om att det kan betyda att det är något skräp i avloppsslangen. Min fråga är om någon vet hur jag får ut pumpen så jag kan komma åt där avloppsslangen fäster i pumpen? Har dammsugit internet men hittar endast videos där man tar ut pumpen på äldre modeller och då behöver man gå in underifrån på maskinen. Är så fallet även här?
 
  • Öppen lucka till tvättmaskinens tvättmedelsfack med synlig doseringssystem och dispenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi brukar ta fram våtdamsugaren och suga ur brunnen i maskin. Bra då om det står vatten kvar. Annars fyller vi på. Funkar varje gång...
 
A
H håbbe1961 skrev:
Vi brukar ta fram våtdamsugaren och suga ur brunnen i maskin. Bra då om det står vatten kvar. Annars fyller vi på. Funkar varje gång...
ehe brunnen??? i en tvättmaskin?
 
A
N NeLa1 skrev:
Har en Bosch tvättmasking modell WAWH2668SN som visar felkod E18 vilket säger att maskinen inte tömmer ut vattnet. Har öppnat luckan och rensat pumpen så avloppsslangen inte är böjd. Får dock fortfarande felkod och läste om att det kan betyda att det är något skräp i avloppsslangen. Min fråga är om någon vet hur jag får ut pumpen så jag kan komma åt där avloppsslangen fäster i pumpen? Har dammsugit internet men hittar endast videos där man tar ut pumpen på äldre modeller och då behöver man gå in underifrån på maskinen. Är så fallet även här?
Den här skall ha hel botten vilket innebär att du får ta bort framsidan för att nå anslutningen på pumpen för avloppslangen. ett tio kronors mynt passar precis
 
electroluxaren skrev:
ehe brunnen??? i en tvättmaskin?
[/QUOTE
Mittåt, tvättmaskin var det o inte disk...
 
Börja med att köra tömningensprogrammet när du har silen borta. Då ser du om pumpen snurrar eller inte
 
electroluxaren skrev:
Den här skall ha hel botten vilket innebär att du får ta bort framsidan för att nå anslutningen på pumpen för avloppslangen. ett tio kronors mynt passar precis
Framsidan på hela maskinen? Jag har tagit bort de tre skruvarna som syns på bilden men delen går inte att rubba.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Börja med att köra tömningensprogrammet när du har silen borta. Då ser du om pumpen snurrar eller inte
Pumpen snurrar och det är därför vi vill komma åt anslutningen på pumpen för avloppslangen.
 
Antingen tar du bort baksidan och försöker sträckan dig in. Enklare sättet men mer att riva är att ta bort fronten.
Lossa på topplocket, två skruvar på baksidan. Sen släpper du på frontpanelen, tre skruvar på vänster sida bakom tvättmedelsfacket + ett gäng med plastsnäppen.
Ta av luckan och lossa på bälgen och sen lucklåset.
Nu är det dags för själv frontplåten. Två skruvar uppe, 2 eller 3 på undersidan och sedan skruvarna vid silen.
Sen ska det bara vara att haka av plåten.
 
  • Gilla
fhaan och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter på denna tråd. Har en bosch was32464sn/23 där den visar felkod e18. Rensat avloppspumpen och själva avloppet men den visar fortfarande felkod. Tänkte om det är avloppsslangen som ser igenkleggad ut på det lilla man kan se. Men hur får jag bort den från tvättmaskinen för att rengöra alternativt byta? Bifogar bild på där den går in.
 
  • Avloppsslangen på en Bosch tvättmaskin kopplad vid baksidan, med synlig anslutning och klämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
SaraKJe SaraKJe skrev:
Fortsätter på denna tråd. Har en bosch was32464sn/23 där den visar felkod e18. Rensat avloppspumpen och själva avloppet men den visar fortfarande felkod. Tänkte om det är avloppsslangen som ser igenkleggad ut på det lilla man kan se. Men hur får jag bort den från tvättmaskinen för att rengöra alternativt byta? Bifogar bild på där den går in.
den andra ändan sitter på pumpen.
håll den fria änden i en hink och kör tömning så ser du vilken fart vattnet får
kör ett 90C program med tvättmaskinsrengöringsmedel

kommer det inget vatten alls så sitter impellern fast i pumpen eller så ligger det ett mynt i anslutningen
 
Har gjort ovanstående och då funkade maskinen ett tag till. Det var rätt bra fart på vattnet i avloppsslangen när jag tömde den så kändes inte som nåt stopp där.
Men nu strular den igen och visar e18. Måste jag kolla pumpen månntro? Tar jag loss fronten för att komma åt den? Eller vart sitter den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.